خانه خدمات روانشناسی افکار منفی چیست؟ رهایی از افکار منفی

افکار منفی چیست؟ رهایی از افکار منفی

۰
افکار منفی چیست؟ رهایی از افکار منفی

یکی از انواع ذهنیت و افکاری که مشکل ساز است و باید جدی گرفته شود افکار منفی می‌باشد. این نوع افکار بخش زیادی از ذهن فرد را مشغول کرده و فرد با بها دادن به آنها دچار «نشخوار فکری» می‌شود. نتیجه نشخوار فکری ابتلا به بیماری‌هایی روحی و روانی از جمله افسردگی مزمن می‌شود. از طرفی افکار شکل دهنده شخصیت و نوع رفتار هر فردی است. در نتیجه منفی نگری نیز در دستیابی به موفقیت، شاد زیستن، هدفمند بودن، انگیزه زندگی و … تاثیر منفی دارد.

یکی از مهمترین دلایلی که افراد برای حل آن به مشاوره روانشناسی نیاز پیدا می کنند بروز فکرهای منفی به شکل افراطی در ذهن آنها است. در بسیاری از موارد افراد احساس می کنند که حتی نمی دانند ریشه افکار منفی که آن ها را درگیر کرده چیست و اصلا چرا ایجاد شده است. از آنجا که این افکار باعث قضاوت نادرست و در نتیجه ناامیدی می‌شوند و بسیار مشکل ساز هستند در این مقاله درباره عوارض این افکار بر بدن و روش‌های از بین بردن آنها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

افکار منفی چیست؟

افکار منفی بخشی از ذهنیات و تفکراتی است که مانع از دیدن خوبی ها و زیبایی ها می شود. حتما گاهی پیش آمده علیرغم اینکه حال دیگران خوب است اما ما حال خوشی نداریم، هیچ چیز برای ما لذت بخش نیست و دائم در حال غر زدن هستیم. نمی توانیم از لحظاتمان لذت ببریم و…. در این شرایط فقط افکاری به سراغ ما می آید که نمی گذارد احساس خوبی حتی از اتفاقات خوشایند داشته باشیم. این افکار گاهی گذرا هستند و گاه در طولانی مدت در ذهن ما جا خوش می کنند.

افکار منفی چیست؟

ریشه افکار منفی چیست؟

چرا فکر بد میکنیم؟ یا بعبارتی دلیل فکرهای منفی چیست؟ افکار منفی به گونه ای در وجود ما رشد می کنند که تمام لحظات خوب و خوشایند را تبدیل به ناخوشی می کند. احساس لذت را از انسان سلب می کند و همه این ها قطعا دلیلی دارد. برای یافتن ریشه افکار منفی شاید به تنهایی ممکن نباشد، در این شرایط نیازمند کمک مشاوره فردی هستیم. فردی که علم و تجربه کافی برای درمان این مشکل روحی دارد. به طور کلی می توان گفت این افکار علل مختلفی دارد که مهمترین آن ها عبارت است از:

1- ترس از آینده

اگر بخواهیم به این سوال که علت افکار منفی چیست پاسخ دهیم، باید بگوییم یکی از دلایل آن می تواند ترس از آینده باشد. این ترس می تواند علت افکار منفی باشد که به ذهن ما می آید. ابهام درباره آینده ای که هنوز نرسیده تا حد زیادی باعث هجوم افکار منفی به ذهن می شود. به طور که زندگی عادی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و توان او را برای انجام هر کاری سلب م کند. اگرچه فرد به خوبی می داند این ترس غیرمنطقی است اما توان مقابله با آن را نیز ندارد. دریافت مشاوره از یک روانشناس خوب می تواند برای مدیریت این ترس و از بین بردن افکار منفی ناشی از آن بسیار کمک کننده باشد.

2- اضطراب شدید از زمان حال

به همان میزان که ترس از آینده غیرمنطقی است، اضطراب ناشی از زمان حال نیز می تواند منجر به هجوم افکار منفی و آزار روحی و روانی فرد شود. بروز رفتارهای وسواس گونه بخشی از این نگرانی ها است. نگرانی از اینکه زیر گاز را خاموش کرده ام؟ یا فراموش کردن چیزی که حتی نمی دانیم چیست و چرا ذهنمان را مشغول کرده روح و روان فرد را دائما تهدید می کند. راهکار مناسب روان درمانی توسط یک تراپیست خبره است، او کمک می کند با انجام راهکارهایی از شر این افکار منفی خلاص شوید. این افکار حتی می تواند کیفیت زندگی زناشویی افراد را نیز تحت تاثیر قرارداده و باعث بروز اختلافات و مشکلات عدیده ای شود. مشاوره ازدواج در چنین شرایطی می تواند کمک کننده باشد.

3- پشیمانی از گذشته

بخشی از ریشه افکار منفی می تواند این موضوع باشد. انجام رفتارها و کارهایی که امروز فرد از آن پشیمان و نگران افشا شدن آن است. هجوم این افکار منقی و نگرانی بابت آن زندگی را برای فرد سخت می کند و مانع از لذت بردن شخص از زندگی می شود.

4- سایر علت افکار منفی

ریشه افکار منفی

الگوهای فکری ریشه گرفته شده در طول عمر ادمی است که شامل موارد زیر میباشد:

  1. شخص افسرده به سرزنش خود می پردازد: او مسیٔولیت مسایٔل و حوادث ناخوشایند که حتی در آن نقش ندارد را به عهده خودش می داند و خود را مقصر قلمداد می کند هرچند که کنترلی روی آن نداشته است.
  2. افکار فرد افسرده در قید باید ها و نباید ها است. مثل: من باید بهتر کار کنم. من باید تو را راضی کنم. من نباید بدقول باشم. این گونه افکار که باعث آزار شخص میشود در او ایجاد ناامیدی، گناه، تنش و عصبانیت و شرمندگی نسبت به دیگران و سرزنش خودش را دارد.
  3. فرد افسرده معایب خودش را بزرگ می بیند و خوبی ها و حس خودش را کوچک می شمارد.
  4. باورهای مخرب و منفی است که در مورد خود دارد. مثل: “من آدم تنبلی هستم و به خودش القابی را می دهد که تغییر نمی دهد.”
  5. فرد افسرده طبق عادتهای ذهنی همه چیز را از قبل در ذهن خود ارزیابی می کند و پیش داوری قضاوت میکند ودر بسیاری از موارد از ابراز خواسته خود منصرف میشود.
  6. افکار افراد افسرده در بیشتر موارد روی نکات منفی است و نیمه خالی لیوان را می بینند و توجهی به نکات مثبت در زندگی خود و اطرافشان ندارند.
  7. افراد افسرده در بیشتر موارد زندگی خود را بر پایه کمال طلبی اداره می کنند. آنها همه چیز را در حد عالی و تمام و کمال می خواهند و اگر از عهده کاری در حد عالی برنیایند به سرزنش خود میپردازد.
  8. از دیگر موارد مهم در افکار منفی فرد افسرده پذیرش کم خود به همان صورت و همان شخصیتی که دارا می باشد و احساس گناه داشتن فراوان است.
  9. این اشخاص وسواس فکری در رنج هستند و دایٔما با خود و افکارشان در جنگ و تجزیه و تحلیل هستند و آرامش روحی و ذهنی ندارند و دایٔما در حال نشخوار افکار منفی هستند و نسبت به خود و دیگران منفی باف و بدبین هستند.
  10. افکار توانایی خود و نکات مثبت خود از دیگر مسایٔل است که شخص افسرده با آن در رنج است وقتی در زمانی افسردگی خود را انکار می کند.
  11. برای او هر حادثه منفی شکست کامل است و فرد آن را با کلمات هرگز و همیشه توصیف می کند و تعمیمات مبالغه آمیز می گیرد.
  12. فرد افسرده در بیشتر موارد نتیجه گیری شتاب زده انجام می دهد و بیش از حد به حدسیات خود اعتماد می کند.
  13. مشکات و مسایل خود را بزرگ نمایی می کنند. مثا اگر کلیدش را یکبار فراموش کند می گوید:”من دچار آلزایمر شدم.”
  14. فرد احساسات خود را معلول واقعیت می داند و حس خود را همان واقعیت تلقی می کند.
  15. او در بسیاری از موارد فکر میکند که خدا او را فراموش کرده است وکسی او را درک نمیکند یا مشکلاتش منحصر بفرد است.و میگوید با خدا قهرم و از خدا طلب مرگ خود را میکند.

روش‌های رهایی از افکار منفی

روش‌های رهایی از افکار منفی

پس از اینکه توانستید به ریشه افکار منفی پی ببرید می توانید با استفاده از روش هایی از این افکار رهایی پیدا کنید. رهایی از افکار مخرب می تواند شرایط زندگی فرد را تا حد زیادی متحول کند. بهترین راهکارهایی که کمک می کند بتواند ذهن خود را از افکار منفی دور کنید به شرح زیر است:

1- تمرین خودآگاهی

ابهام و تردید را می توان علت افکار منفی دانست. هر چه برای خودآگاهی تلاش کنید می توانید افکار و ذهنیات خود را بیشتر مدیریت کنید و مانع رشد افکار مخرب و منفی در خود شوید. اگر ذهنیات منفی در شما بروز کرد این سوال که آیا این تفکر مفید است؟ می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند از شر آن رهایی پیدا کنید.

2- شناسایی افکار منفی

زمانی که این افکار بیشتر در شما بروز می کند را شناسایی کنید. اینکه این تفکرات منفی در چه زمانی و در چه مسایلی پررنگ تر می شود. اگر در زمان تصمیم گیری های مهم این افکار به شما هجوم می آورد سعی کنید سرعت تصمیم گیری خود را بالا ببرید تا زمانی برای نشخوار فکری و آزار این دست افکار ایجاد نشود.

3- جایگزین کردن با افکار مثبت

زمانی که تفکرات منفی به شما هجوم می آورد به جای بها دادن به آن و غرق شدن در آن، سعی کنید رویکرد مثبت را جایگزین آن کنید. این موضوع اگرچه ممکن است سخت باشد اما به مرور و با تمرین زیاد می توانید بر این تفکرات منفی فائق بیایید.

4- سنجش میزان واقع بینانه بودن تفکرات ناخوشایند و منفی

وقتی در مسیر افکار ناخوشایند و منفی قرار می گیرد، این سوال را در ذهن خود ایجاد کنید که این افکار تا چه اندازه واقعی است؟ با این روش ذهن خود را به چالش بکشید تا فرصتی برای پرو بال پیدا کردن افکار مخرب در ذهن شما ایجاد نشود.

5- پرهیز از فکر نکردن

هیچگاه سعی نکنید که مانع فکر کردن خود شوید. فکر کردن باعث آگاهی ذهن و فعال بودن آن می شود. آنچه شما باید از بروز و تشدید آن ممانعت کنید رشد افکار منفی است. از همین رو تلاش کنید ذهن خود را فعال نگه داشته و افکار مثبت را جایگزین افکار ناخوشایند کنید.

6- کنار آمدن با انتقاد اطرافیان

یکی از جنبه های زندگی انسان مواجه شدن با انتقادات و قضاوت های دیگران است. اگرچه شاید همه انتقادها سازنده نباشد اما نمی توانیم مانع آن نیز شویم. از همین رو به جای رشد افکار ناخوشایند و منفی باید راه مقابله با آن را تمرین کنیم و با این مسائل به راحتی کنار بیاییم.

7- ثبت افکار

یکی دیگر از روش هایی که می تواند شما را از افکار مزاحم و منفی رها کنئ، یادداشت کردن این افکار است. زمانی که دچار نشخوار ذهنی و مرور این افکار شدید آن ها را در یک دفترچه یادداشت کنید. این روش می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

8- تنظیم خواب کافی

یکی دیگر از مسائل مهمی که می تواند به عنوان راهکار موثر برای رهایی از افکار مزاحم باشد، داشتن خواب کافی و به موقع است. شاید تعجب کنید اگر بدانید که خواب خوب و کافی تا حد زیادی توانایی کنترل فرد بر احساسات او را افزایش داده و هوش هیجانی را ارتقا می دهد. نداشتن خواب مناسب و کافی تا حد زیادی یکی از مهمترین عوامل بروز استرس و نیز می تواند ریشه افکار منفی در طولانی مدت در فرد باشد.

9- آگاهانه برخورد کنید

زمانی که افکار منفی هجوم می‌آورند باید آن‌ها را تایید کنید زیرا نادیده گرفتن این افکار مسئله‌ای را حل نخواهد کرد. اعتراف به اینکه شما می‌ترسید یا شکست خورده‌اید مطمئناً کار آسانی نیست اما با برخورد آگاهانه و پذیرش این افکار می‌توانید از آسیب‌های بیشتر آن جلوگیری کنید.

10- کمال‌گرا نباشید

اگر به تازگی کاری را آغاز کرده‌اید باید سطح توقع را از خودتان پایین بیاورید. حتی اگر بعد از یک شکست می‌خواهید دوباره شروع کنید بهتر است به خود یادآوری کنید که شکست برای هر کسی پیش می‌آید. شکست‌ها و کمبودهایی که دارید ممکن است برای هر فردی در دنیا اتفاق بیفتد.

11- تعمیم ندادن اتفاقات بد

بهتر است از خود بپرسید که هر زمان اتفاق بدی رخ می‌دهد آن را تعمیم می‌دهم یا خیر؟ اگر چنین است باید هر چه سریع‌تر ذهنیت سرزنشگر و قضاوت‌گر خود را درمان کنید. اینکه خود را مقصر بدانید و فکر کنید که اگر اتفاق بدی برایتان رخ دهد تمامی جوانب زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد اصلا خوب نیست.

روش های جلوگیری از افکار منفی

روش های جلوگیری از افکار منفی

زمانی که افکار مزاحم به ذهن شما خطور می کند در صورت عدم درمان و مقابله با آن به مرور روال عادی زندگی تحت تاثیر قرار می گیرد و می تواند عواقب جبران ناپذیری در زندگی فرد ایجاد کند. مشکلات زناشویی، اختلال در ارتباط با اطرافیان، بروز افسردگی و اضطراب شدید و… از مهمترین عوارض منفی این دست افکار به شمار می آید. در این شرایط اگرچه راهکارهای کلی برای افراد توصیه می شود اما استفاده از مشاوره های مختلف مثل مشاوره خیانت، مشاوره فردی، خانواده و… بسیار کمک کننده است. اگر در ابتدای راه هستید و توانسته اید ریشه افکار منفی را در خود جستجو کنید می توانید از روش های زیر برای جلوگیری از بروز و رشد این افکار در خود جلوگیری کنید:

1- نفس عمیق بکشید

نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. زمانی که این افکار در ذهن شما مرور می شود سعی کنید با کشیدن نفس عمیق و احساس آرامش ضربان قلب خود را کنترل کنید و این افکار از شما دور شوند. مدیتیشن یکی از روش های مناسب برای مواجهه با افکار مزاحم و کنترل افکار است.

2- در برابر افکار مزاحم و منفی آگاهانه برخورد کنید

زمانی که این افکار شما را آزار می دهد سعی کنید با بررسی این افکار ذهن خود را به واکنش وادار کنید. به این شکل که این افکار را با سوال هایی مثل واقعی بودن این افکار؟ یا راهکارهای موجود به چالش بکشید و مانع از رشد افکار مخرب شوید.

3- از کمالگرایی دست بردارید

افراد کمال گرا بیشتر از سایر افراد معمولی با افکار مخرب و منفی دست و پنجه نرم می کنند. اگر فرد کمال گرایی هستید این نکته را به خود یادآوری کنید که در صورت شکست خوردن م می توان به زندگی ادامه داد و مسیرهای دیگری را برای رسیدن به موفقیت طی کرد. در نظر داشته باشید که شکست بخشی از زندگی است و هر کسی ممکن است در زندگی با آن مواجه شود.

4- خواب خود را تنظیم کنید

نداشتن خواب کافی به دلیل تشدید افسردگی و استرس در افراد می تواند زمینه بروز و رشد افکار منفی ایجاد کند. از همین رو به تنظیم خواب خود حساس باشید و سعی کنید تا حد امکان خواب کافی داشته باشید.

5- اتفاقات بد را به هم تعمیم ندهید

در زندگی هر کسی ممکن است اتفاقات خوب یا بد رخ دهد. از همین رو قرار نیست هر اتفاق بدی الزاما ربطی به مسایل مختلف داشته باشد. به جای قضاوت کردن یا سرزنش کردن خود سعی کنید با مسائل به صورت منطقی کنار بیایید و برای حل مشکلات برنامه ریزی کنید. 

6- علت به وجود آمدن افکار منفی را پیدا کنید

زمانی می‌توانید ریشه افکار منفی را پیدا کنید که آن‌ها را بپذیرید و اجازه بروز به این افکار بدهید تا بتوانید به کمک مشاور علت آن را پیدا کنید. در اکثر موارد افکار منفی تنها در ذهن شما وجود دارند.

7- انتقاد پذیر باشید

به یاد داشته باشید که اگر در حالت بحرانی و وضعیت بدی از نظر افکار منفی بودید، خودتان آن را متوقف کنید. بدین منظور می‌توانید چیزهایی که را به خود بگویید که به دوست یا یک کودک یادآور می‌شوید تا حال او را خوب کنید. لازم به ذکر است که بدانید این افکار همیشگی نیستند و در بسیاری از موارد فکر کردن بیش از اندازه ما به آن‌ها، باعث از کنترل خارج شدن افکار منفی می‌شود.

رابطه افسردگی و افکار منفی

اگر بخواهیم یکی از عوارض این افکار مزاحم را به عنوان بدترین آن ها بدانیم، بروز افسردگی و حتی تشدید آن است. افسردگی به تنهایی این توانایی را دارد که فرد را از رضایت از زندگی ناامید کند، در این بین وجود افکار منفی می تواند افسردگی را تشدید کند. براساس مطالعات صورت گرفته نشان می دهد کسانی که با تفکرات منفی دست به گریبان هستند زودتر دچار پیری و مرگ سلولی می شوند. از همین رو به دلیل ارتباط مستقیم افسردگی با افکار مخرب و منفی باید در سریعترین زمان ممکن با بروز علائم هر یک از این مشکلات روحی فرد به مشاور روانشناس مراجعه و برای درمان اقدام کند.

تاثیر فکرهای منفی بر روح و جسم

تاثیر افکار منفی بر بدن

یافتن ریشه افکار منفی کمک می کند تا بتوانید به راحتی بر این افکار غلبه کرده و به روال عادی زندگی ادامه دهید. حتما به خوبی می دانید که افکار منفی بر وجوه مختلف زندگی تاثیر منفی گذاشته و می تواند فرد را به افسردگی، استرس و اضطراب شدید و بسیاری از مشکلات روحی و روانی دیگر سوق دهد. به طور کلی افکار ناخوشایند و منفی می تواند مشکلات زیر را برای افراد ایجاد کند:

1. بروز بیماری های روحی و روانی در فرد

افکار انسان به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند. افکار مثبت باعث بهبود سلامتی و مدیریت اضطراب و استرس می‌شوند. این در حالی است که افکار منفی دارای تاثیرات زیان باری بر انسان دارند و در برخی موارد موجب مرگ زودهنگام می‌شوند. یکی از تاثیرات مخرب این افکار بر ساختار مغز است. افکار منفی باعث ایجاد احساسات منفی، پرخاشگری، افسردگی و در نتیجه تحلیل ساختار مغز و پیری زودهنگام سلول‌ها می‌شود. در برخی مواقع تحلیل سلول‌ها آنچنان شدید است که باعث مرگ آنها می‌شود.

یکی از مهمترین اثرات منفی این افکار بروز مشکلاتی مانند استرس و افسردگی در فرد است که رفته رفته می تواند علاوه بر روح و روان بر جسم او نیز تاثیر مخرب داشته باشد. این افکار مخرب بی حوصلگی و گاهی پرخاشگری را در فرد ایجاد می کند و همه این عوامل تنها به خاطر افکاری است که زاییده ذهن بوده و او را به سمت و سوی اتفاقات ناخوشایند سوق می دهد.

۲. بیماری‌های جسمی

یکی دیگر از تاثیرات این دست افکار مخرب به مخاطره افتادن سلامت جسمی است. تداوم نشخوار فکری در کنار مشکلات روحی و روانی ایجاد شده می تواند به اشکال مختلف سلامت جسمی فرد را تحت الشعاع قرار دهد. بروز درد و تیک های عصبی بخشی از این موارد است.  افکار منفی باعث ایجاد مسائلی مانند نشخوار فکری، قضاوت نادرست، سرکوب احساسات و عواطف، خیالبافی، بدبینی و تردید و … می‌شود. از طرفی هنگامی که این احساسات ناخوشایند در بدن می‌مانند پس از مدتی به صورت بیماری‌های فیزیکی از جمله درد، تنش و … نمایان می‌شوند. اگرچه همیشه هر دردی نشان دهنده مشکلات روحی و روانی نیست اما در بیشتر مواقع ارتباط مستقیمی میان درد فیزیکی و مشکلات روحی و احساسی وجود دارد.

چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم

چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم

به دلیل مشکلات موجود، برای بسیاری از افراد مثبت اندیشی و لذت بردن از زندگی دشوار است. اگرچه اغلب مردم گمان می‌کنند مثبت اندیشیدن فقط هنگام مساعد و ایده آل بودن شرایط ممکن است. اما حقیقت این است که افکار مثبت فقط به نوع نگرش آنها بستگی دارد. در ادامه چند روش موثر در جایگزین نمودن افکار منفی با افکار مثبت را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. تمرکز روی رفتار و افکار مثبت

روی کارهای انرژی و انگیزه بخش تمرکز کنید. برای شروع یک لیست از کارهایی که به شما انگیزه می‌دهد و باعث حال خوب‌تان می‌شود تهیه نمایید. این لیست می‌تواند شامل موسیقی انرژی بخش، یک فیلم یا سخنرانی آموزشی از نویسنده‌ایی انگیزشی، هم صحبتی و بیان نمودن افکار و احساسات با دوست یا یکی از اعضا خانواده و … باشد. نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و بدانید که چه چیزهایی شما را قوی می‌سازد. همیشه به یاد داشته باشید که در هر شرایطی می‌توانید افکار خود را مدیریت نمایید.

۲. با تصمیمات عاقلانه و هوشمندانه راه را بر افکار مزاحم و منفی ببندید

اگرچه حذف افکار منفی سخت به نظر می‌رسد اما نهایتا در یک نقطه باید در مقابل آنها ایستاد. چرا که صداهای ناخوشایند ذهنی هیچگاه به صورت اتوماتیک خاموش نمی‌شوند. برای حل مسئله‌ایی که آزارتان می‌دهد شروع به حرکت کنید. فقط کافیست یک نفس عمیق بکشید و با مثبت اندیشیدن برای داشتن روزهای خوب تلاش نمایید. برای مثال اگر در زندگی مشترک خود دچار مشکل و اختلاف نظرهای زیادی هستید ناامید نشوید و با شرکت در دوره مشاوره ازدواج با تجربه برای نجات زندگیتان تلاش نمایید.

۳. زاویه نگاه خود را به مسایل تغییر دهید

احتمالا برای همه ما پیش آمده که به دلیل تجربه تلخی در گذشته تا سال‌ها نسبت به موضوع خاصی نگرش منفی داشته‌ و ناراحت باشیم. اما پس از گذشت سال‌ها هنگامی که متوجه می‌شوید آن موضوع آنچنان بزرگ و حل نشدنی نبوده است می‌توانید افکار منفی و آزاردهنده ذهنتان را به حداقل برسانید. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که در روابط دوستانه، زناشویی یا شغلی خود به او خیانت شده باشد. بدون ترید چنین فردی تا مدت‌های بسیاری دچار بی اعتمادی می‌شود و نمی‌تواند به کسی اعتماد کند. در نتیجه تا سالهای طولانی هم خود فرد و هم دیگران از این موضوع رنج می‌برند. این در حالی است که اگر فرد آسیب دیده با کمک روانشناس و شرکت در جلسات مشاوره خیانت دیدگاه خود را تغییر دهد، به سرعت و در مدت کمتری این تجربه دردناک را به دوش می‌کشد.

۴. با خودتان مراعات کنید و مهربان باشید

در برخی مواقع هنگام مواجهه با افراد سمی و گاها بیمار روانی، نسبت به خود دچار تنفر و نفرت زیادی می‌شوید و دائما خود را سرزنش می‌کنید. در نتیجه علاوه بر احساس شرمندگی و خجالت زدگی خود را مقصر می‌دانید. حقیقت این است که چنین تفکری کاملا اشتباه است و بهتر است با خودتان با مهربانی رفتار کنید. مسئولیت نوع رفتار دیگران و ناراحت و عصبانی شدنشان بر عهده آنها است نه شما.

مبارزه با افکار منفی برای سلامتی بیشتر

مبارزه با افکار منفی برای سلامتی بیشتر

برای اینکه افکار منفی را از خود دور کنید می‌توانید نوعی مشغولیت فیزیکی برای خود ایجاد کنید. در شرایطی ممکن است انرژی بدن شما بسیار زیاد باشد و باید این انرژی را تخلیه کنید تا ذهن شما نیز آرام بگیرد. برای تخلیه این انرژی می‌توانید پیاده‌روی کنید، به دوچرخه‌سواری بروید، با کودکان بازی کنید، یوگا انجام دهید، همچنین تاثیر شنا یا دویدن را نیز نادیده نگیرید.

به صورت کلی انجام فعالیت‌هایی که هم ذهن و هم بدن را درگیر کند بیشتر توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید فعالیت‌های فیزیکی که سبب تحریک مغز می‌شوند را انجام دهید. برای مثال بازی‌های فکری، یادگیری زبان جدید، یادگیری ساز و … می‌تواند افکار منفی را از شما دور کند.

این روزها همه جا پر از خبرهای منفی است که اکثریت مردم از آن‌ها صحبت می‌کنند. شما نمی‌توانید با مردم بجنگید که در مورد این اخبار منفی صحبت نکنند. این دست شماست که با ورود این اطلاعات به مغز خود، آن‌ها را تعمیم ندهید و نگذارید زندگی شخصی شما را تحت الشعاع قرار دهد. اینکه از اخبار و حوادث منفی این روزها آگاه باشید بسیار خوب است اما نباید اجازه دهید افکار منفی حاصل از این خبرها زندگی شما را مختل کند. در صورتی که ذهن شما پر از افکار منفی است می‌توانید با تجسم کردن اتفاقات خوب جایگزینی برای افکار منفی داشته باشید. به یاد داشته باشید که برای رهایی از این افکار باید زمان بگذارید و تلاش کنید زیرا هیچ یک از این راهکارها در یک شب اتفاق نمی‌افتد. در نهایت اگر افکار منفی تسلط زیادی بر ذهن شما دارند بهتر است هر چه سریع‌تر به مشاور مراجعه کنید. دکتر کاشفی زاده، روانشناس خوب در تهران می‌تواند برای غلبه به این افکار به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here