روانشناس بالینی کیست؟

روانشناس بالینی کیست؟ این رشته یکی از مهم ترین حوزه های روانشناسی است که شامل اقدامات گسترده ای مانند کنترل و درمان انواع بیماری های روانی، رفتارهای بیمار گونه و مشکلات روانپزشکی میشود. فردی که در این حوزه فعالیت دارد برای درمان مشکلات پردردساز انسانی چاره ای می اندیشد و به چالش های مختلف درمانی واقف است.

حوزه بالینی برای اولین بار توسط روانکاو اتریشی به نام زیگموند فروید مورد آزمایش قرار گرفت و او معتقد بود که با تمرکز و صحبت کردن با بیمار بیماری های روانی قابل درمان هستند. از همان لحظه رویکرد گفتار درمانی او به عنوان اولین استفاده علمی در حوزه بالینی ثبت شد. از دیگر رویکردهای کمک کننده در گسترش بالیتی می توان به شعار ویتمر دانشجو سابق ولیهلم وونت اشاره کرد که این حوزه این گونه تعریف نمود: ” مطالعه افراد با مشاهده یا آزمایش، به قصد ترویج تغییر”.

تا سال ۱۹۱۴، ۲۶ کلینیک دیگر در این حوزه تاسیس شدند که امروزه روانشناس بالینی به یکی از پرطرفدارترین رشته ها و زیرشاخته های روانشناسی شناخته می شود.

روانشناس بالینی کیست

برای مشاوره خانواده آنلاین و تلفنی با دکتر مهسا کاشفی زاده میتوانید با شماره تماس 09121433438 از طریق واتساپ در تماس باشید. 

روانشناسی بالینی چیست؟

خیلی ها هنوز دقیقا نمی دانند روانشناس بالینی کیست و چکار انجام می دهد؟ چنین متخصصی بر پایه تحقیقات و تکنیک های روانشناسی فعالیت دارد و دلیل بالینی بودن رشته آن ها مشاهده و کار مستقیم با بیماران در کلینیک ها و محیط های مرتبط است. آن ها با افراد، خانواده ها و دیگر گروه ها در مکان هایی مانند بیمارستان ها، مدارس و مراکز مشاوره ارتباط برقرار می کنند و حفظ سلامتی روحی جامعه یکی از مهم ترین اهدافشان است.

حوزه بالینی در طول دوره های مختلف با ارزش بودن خود را توسط پزشکان ثابت کرده است. در سال 1917، انجمن روان شناسی بالینی آمریکا تاسیس شد و طی جنگ جهانی دوم، روانشناسان بالینی برای کمک به درمان مشکلات و اختلالات پس از سانحه دعوت شدند. امروزه نیز تکنیک های روانشناختی مانند درمان شناختی – رفتاری و درمان روانکاوی بسیار استفاده می شود و اکثر روانشناس فعال در این رشته برای درمان بیماری های روانی ترجیح می دهند دارو تجویز نکنند.

دانش پیشرفته علمی و نظری وابسته به تخصص روانشناسی بالینی

دانش پیشرفته علمی و نظری وابسته به تخصص روانشناسی بالینی

معمولا متخصص فعال در حوزه بالینی به صورت گسترده در زمینه های زیر به تحقیق و مطالعه می پردازند و توانایی اجرای در هر یک از زمینه های را دارند:

  • درک آسیب های روانی و ملاحظات تشخیص / مداخله
  • ارزیابی: توانایی ادغام و ترکیب داده های تست شخصیت با دیگر اقدامات ارزیابی استاندارد
  • مشاوره: امکان مشاوره با دیگر متخصصان و سازمانهای بهداشت و درمان رفتاری در مورد آسیب های روانی شدید خشونت و خودکشی.
  • بر پایه تحقیق: استفاده از تحقیقات خاص و بررسی دقیق علمی کسب آگاهی و استفاده از روش های مربوط به حوزه هایی که به عنوان روانشناسی بالینی متمایز هستند
  • مسائل سلامت روان در طول زندگی و مبنای درک کامل از آسیب‌های روانی

پارامترهای آموزش حرفه ای در روانشناسی بالینی

پارامترهای آموزش حرفه ای در روانشناسی بالینی

جمعیت‌ها

تخصص روانشناسی بالینی به گونه ای است که خدمات خود را برای افراد و خانواده‌ها به این مراحل زندگی و در تمام زمینه های فرهنگی و اقتصادی ارائه می دهد و آماده خدمت رسانی به گروه ها و جوامع مختلف است.

ناتوانی و ناراحتی

موارد مربوط به سازگاری جزئی و آسیب شناسی روانی شدید

روش ها

ارزیابی: مصاحبه تشخیصی، ارزیابی رفتاری، تجویز و تفسیر اقدامات آزمون روانشناختی

مداخله (سطح اولیه، ثانویه و سوم): خدمات بالینی به افراد، خانواده ها و گروه ها

مشاوره: عملکرد بین و درون حرفه‌ای با دیگر متخصصان و سازمان های بهداشتی و رفتاری

تحقیق: تعامل با تحقیقات خواص و بررسی انتقادی علم دانش و روش های مربوط به روانشناسی بالینی

مشکلات و مسائل

رشته روانشناسی بالینی برای درمان رفتارها و بهداشت روانی از جمله ناسازگاری فکری عاطفی روانی اجتماعی و رفتاری که افراد طی مراحل زندگی با آنها روبه رو میشوند در نظر گرفته شده است.

روانشناس بالینی چه کسی است؟

روانشناس بالینی کسی که در زمینه سلامت روان با بیمار به طور مستقیم کار می کند. آن ها ممکن است برای روبرو شدن با بیماران در محیط های مختلف فعالیت داشته باشند، به تشخیص اختلالات مختلف روانی بپردازند و برای درمان آن ها چاره ای بیاندیشند. از دیگر تفاوت های بارز روانشناسان بالینی با دیگر روانشناس ها این است که معمولا دارو تجویز نمی‌کنند و ترجیح می دهند بر انواع اختلالات و رفتارهای روانی یا اختلالی خاص تمرکز کنند.

بیشتر مراجعین حوزه بالینی کسانی هستند که تمایل دارند از خدمات گسترده روانشناختی بهره مند شوند. اما گاهی اوقات روانشناسان بالینی توسط دادگاه ها یا شرکت های مختلف  منصوب می شود که به ارزیابی های روانشناختی بپردازند و حتی قضاوت های قانونی ارائه دهند. آن ها در هر شرایطی، شنوندگان خوبی هستند، مهارت بالایی دارند و به راحتی اختلالات روانی را تشخیص می دهند. همچنین سازماندهی به کارهای مختلف از ویژگی های مهم و اساسی این دسته از پزشکان است، زیرا جمع آوری داده ها و نگهداری سوابق دقیق جلسات مخاطبین بر روند درمانی آن ها اثر می گذارد.

نقش روانشناس بالینی در درمان چیست؟

نقش روانشناس بالینی در درمان چیست؟

روانشناس بالینی کیست و بر چه چیزی تمرکز دارد؟ نقش متخصصان این حوزه حفظ سلامت روان افراد در هر سنی و گروهی است. روش ها و تکنیک ها برای درمان مشکلات مختلف ممکن است با یکدیکر متفاوت باشد، اما هدف روانشناسی بالینی بر ارزیابی سلامت مراجعان از راه ارزیابی و آزمایش روانشناختی و ارائه مداخلات مناسب بنا شده است. علاوه براین، انجام تحقیقات و بررسی های لازم یکی از مهم ترین اقدامات این حوزه است که متخصص همانند مشاوره خانواده یا فردی حرفه ای فعالیت خود را انجام می دهد.

مهارت های یک روانشناس بالینی خوب

روانشناسان بالینی برای بازیابی سلامت روان تقریبا همان پیشرفتی را دنبال می کنند که پزشکان در بازیابی سلامت جسمانی دنبال می کنند. آن ها ابتدا باید بفهمند مشکل چیست و چه چیزی باعث بروز آن شده است. برای رسیدن به نتیجه نهایی نیز چند مرحله مهم را طی می کنند. آن ها در مصاحبه ای تشخیصی، سوالاتی می پرسند که مراجعه کننده فرصت می دهد در مورد خودش صحبت کند. این سوالات نشان دهند تفکر و احساسات آن هاست و بیان می کنند چگونه گذشته بر زمان حال شان تاثیر می گذارد. همچنین ارزیابی رفتاری به روانشناس اجازه می دهد که رفتار مراجعه کننده را مشاهده کند و مورد بحث قرار دهد و به وجود اختلال و بیماری روانی پی ببرد. ممکن است تست های روانشناختی استانداری برای اندازه گیری اختلالات روانی انجام شود که اغلب در قالب چند لیست و پرسشنامه های متعدد است.

حوزه های فعالیت روانشناس بالینی

حوزه های فعالیت روانشناس بالینی 

  • مصاحبه با مراجعین برای درک نیازها
  • شناسایی مسائل روانی، عاطفی یا رفتاری
  • ارزیابی نگرش، رفتار و توانایی های مددجو با استفاده از آزمون روانشناختی
  • طرحای برنامه های اصلاح رفتار پس از تشخیص مشکل و اختلال مراجعه کننده
  • خلق، توسعه و اجرای درمان برای تمام بیماران
  • ترکیب روش های روان سنجی مختلف برای بهبود وضعیت بیمار
  • کمک به بیمار برای تعریف اهداف و برنامه ریزی های لازم

روانشناس بالینی با چه کسانی در ارتباط است؟

  • روانپزشکان
  • روانشناسان مشاوره
  • مددکاران اجتماعی
  • روانشناس کودک
  • روانشناس توان بخشی
  • روان پرستاران
  • روانشناسان مدرسه
  • مشاور خانواده

حیطه های شغلی روان شناس بالینی

حیطه های شغلی روان شناس بالینی

این دسته از روانشناسان در حوزه های مختلف مانند مراکز مشاوره فردی و کلینیک ها، مراکز مشاوره کودکان، دادگاه های کودکان یا سازمان های نظارت بر بزهکاران و بیمارستان های روانی فعالیت دارند. همچنین حضور آن در درمانگاه های بهداشت روانی، مدارس، نهادهای مربوط به روانپزشکی، زندان ها، مهدکودک ها، کلینیک های درمان اعتیاد، کارخانه ها، پرورشگاه ها، دانشگاه ها و دیگر موسسات بسیار کمک کننده است و باعث بررسی و درمان بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی می شود. همچنین در زمینه درمان استرس و اضطراب های وحشتناک بسیار حرفه ای عمل می کنند.

جالب است بدانید روانشناسان بالینی با کسب مجوزهای لازم توانایی برپایی مهدکودک و سرای سالمندان را دارند.

تحصیلات مورد نیاز برای روانشناسی بالینی

روانشناس می توانند با کسب مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای روانشناسی بالینی در این زمینه گسترده و اثربخش فعالیت کنند.

مزایای شغل روانشناس بالینی

تجربه زندگی بسیار عالی

به عنوان یک روانشناس خوب بالینی می توانید انتظار داشته باشید که زندگی خوبی برای خود رقم می زنید. روانشناسان این حوزه سطح ابتدایی با کمتر از یک سال تجربه درآمد معقولانه و کاملا مناسبی دریافت می کنند و می توانند انتظار داشته باشند سالانه افزایش درآمد عالی را پیش رو خواهند داشت.

فعالیت در محیط های مختلف

زمانی که شغل روانشناسی بالینی را انتخاب می کنید، می توانید در بسیاری از محیط ها حضور داشته باشید. اگر از تدریس لذت می برید، حضور در دانشگاه گزینه ایده آلی است و می توانید در زمینه مشاوره تحصیلی فعالیت داشته باشید.

داشتن شغلی انعطاف پذیر

به عنوان روانشناس توانایی دارید که روز ملاقات بیماران خود بر اساس سلایق خود تنظیم کنید. داشتن چنین انعطاف پذیری در شغل یکی از بهترین جوانب مثبت روانشناس بالینی است.

حس خوب بهبودی زندگی

هر روز با بیماران و خانواده هایی که دارای بیماری های رفتاری یا روانی هستند، روبرو هستید و به آن ها کمک می کنید زندگی بهتری را بسازند. بدون شک احساس خوب آن ها به شما نیز منتقل می شود.

استقلال در درمان بیماران

شما در حوزه ای کار می کنید که استقلال خوبی دارید و قادر هستید که بیماران خود را همانطور که صلاح می دانید ارزیابی، تشخیص و درمان کنید. در حقیقت بعد از اتمام دوره های تحصیلی، به اندازه کافی مهارت کسب می کنید که به تنهایی درمان بیماران خود را تجربه خواهید کرد.

معایب شغل روانشناس بالینی

تکمیل مدارک تحصیلی

در اولین قدم باید مدارک خود را تکمیل کنید. تکمیل مدارک لیسانس بالینی حدود چهار سال طول می کشد. به خاطر داشته باشید این مدرک تنها نقطه ای برای شروع راهی طولانی است که به روانشناسی حرفه ای در این زمینه تبدیل شوید.

نیاز به دکترا، برای حرفه ای شدن

اگر می خواهید تحصیلات خود را در این زمینه به پایان برسانید و در بالاترین سطح خدمات رسانی کنید، نیاز به مدرک دکترا خواهید داشت. کسب این مدرک نه تنها حدود 5 الی 7 سال زمان بر است، بلکه به هزینه بیشتری برای دریافت آن نیاز خواهید داشت.

تمرین و آموزش با کارآموزی

بسیاری از برنامه های روانشناسی برای رسیدن به موفقیت دارای دوره های کارآموزی است. این دوره با توجه به مکانی است که مدرک خود را از آن دریافت می کند. معمولا در حال انجام کارآموزی یا تمرین، سختی های بسیاری را تجربه می کنید و درآمد آن ناچیز است.

تحصیلات گرانقیمت

اگر تصمیم دارید روانشناس بالینی شوید، سال های زیادی را برای تحصیل و مطالعه پیش رو دارید و هیچ کدام از دوره های تحصیلی ارزان نیست. همچنین هزینه تحصیلی هر دوره نسبت به قبلی گران تر است.

دریافت مجوز

برای این که فعالیت خود را شروع کنید نیاز به مجوز دولتی دارید. هر کشوری برای دریافت مجوز فعالیت دارای شرایط مختلفی است و لازم است آزمون برای تمرین حرفه ای بودن در این حوزه را با موفقیت بگذارنید.

چه کسانی به روانشناس بالینی نیاز دارند؟

روانشناسان این حوزه می توانند به طیف گسترده ای از بیماران کمک کنند و در زمینه درمان بسیاری از مسائل فعالیت دارند. از جمله رایج ترین افرادی که به روانشناسان بالینی نیازمند هستند، شامل موارد زیر است:

  • افراد دچار ترس و نگرانی
  • افراد دچار افسردگی که گاهی به خودکشی فکر می کنند.
  • کسانی که انرژی بیش از حد دارند و برای خوابیدن دچار مشکل می شوند.
  • افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر و الکل
  • افراد دچار به قمار و بازی های مختلف
  • کسانی که به صورت عمدی قصد آسیب رساندن به دیگران یا خود را دارند.
  • کسانی که از اندامشان ناراضی هستند
  • کسانی که با بی خوابی یا دیگر مشکلات خواب روبه رو هستند.
  • افراد دارای مشکلات اضطراب یا عدم اضطراب
  • نوجوانانی دچار به مشکلات رفتاری و افسردگی
  • کسانی که اختلال وسواسی فکری – عملی هستند.
  • کسانی که پیش فعال هستند و دچار اختلال کمبود توجه اند.

تفاوت روان شناس بالینی و روان پزشک در چیست؟

تفاوت روان شناس بالینی و روان پزشک در چیست؟

اصلی ترین تفاوت بین روان شناس بالینی و روانپزشک نوع درمانی است که برای بیماران انتخاب می کنند. معمولا روانپزشکان دارو تجویز می کنند، اما روانشناسان ترجیح می دهند برای درمان دارو را کنار زنند. روانپزشکان بیماری را تشخیص می دهند، درمان را مدیریت می کنند و طیف وسیعی از درمان ها را برای بیماری های روانی، پیچیده و جدی ارائه می دهند. هر دو بر نحوه عملکرد مغز، احساسات و افکار و عواطف بیماران تمرکز دارند و می توانند در زمینه بیماری های روانی با کمک درمان های روانشناختی فعالیت داشته باشند. با این حال، روانپزشکان در زمینه روان درمانی دوره تخصصی می گذارند و ارتباط بین مشکلات روحی و جسمی را بهتر درک می کنند.

تفاوت روان شناس بالینی با روانشناس عمومی در چیست؟

اولین تفاوتی که بین روان شناس بالینی و روانشناس عمومی به ذهن می آید، گذراندن دوره های آموزشی است. روانشناسان عمومی با داشتن مدک کارشناسی  به فعالیت می پردازند. در حالی که روانشناسان بالینی در کنار گذراندن دوره کارشناسی باید برای دریافت مدرک ارشد نیز اقدام کنند. روانشناسان عمومی در زمینه ارزیابی، تفسیر و اجرای آزمون های مختلف دوره های آموزشی می گذارند و توانایی ارزیابی مهارت های فکری، ویژگی های شخصیتی، استعدادهای شغلی و نوروسایکولوژی، نقاط قوت و ضعف شناختی را دارند. آن ها همچنین در زمینه رفتارهای ذهنی و عملکردهای روانشناختی مطالعه می کنند. در حالی که روانشناس بالینی علاوه بر تحقیقات، مشکلات پیش آماده را ارزیابی می کند و برای درمان آن به دنبال چاره می گردد.

زیر مجموعه های روانشناسی بالینی کدامند؟

این حوزه روانشناسی در زیر مجموعه های مختلف گفته در زیر فعالیت دارند:

روانشناسی کودک

این روزها درک موضوع روانشناسی کودک بسیار اهمیت دارد و روانشناسانی که در زمینه بالینی کودک فعالیت می کنند، توانایی کنترل بیماران از سنین کودکی تا نوجوانی را دارند. آن ها به درک کاملی از عملکردهای شناختی و نیازهای مختلف کودکان و نوجوانان دست یافته اند و از روش های اثربخش علمی برای رفع مشکلات آنها استفاده می کنند. از نمونه درمانی های مربوط به این زیر مجموعه می توان به رفع اختلالات یادگیری، کنترل خشم و درمان اختلالات رشد اشاره کرد. همچنین روانشناسان فعال در این زمینه توانایی رفع احساسات ناگوار حاصل از آزارهای روحی و جسمی کودکان و نوجوانان نیز دارند.

روانشناسی عصب نگر

روانشناسان اعصاب به بررسی رفتار و عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی و آناتومی آن می پردازند. اکثر آن ها توانایی تشخیص و درمان آسیب های مغزی، سکته مغزی، آلزایمر و اختلالات یادگیری را دارند.

روانشناسی سلامت

حوزه سلامت برای درمان بیمار رویکرد روانی – اجتماعی بنا شده است و روانشناسان این زمینه به بررسی چگونگی عوامل بیولوژیکی و اجتماعی فرد می پردازند. معمولا کسانی تحت درمان قرار می گیرند که بیشتر به سلامتی روحی و روانی خودشان آسیب وارد می کنند.

روانشناسی سالمندی

روانشناسان در زمینه سالمندان به بررسی سلامتی ذهنی، عاطفی، اجتماعی و جسمی افراد مسن می پردازند و معمولا کسانی که در سنین پیری با مشکلات افسردگی، اختلال عملکرد شناختی و بیماری های ناگوار دچار شده اند را درمان می کنند.

موقعیت‌های شغلی روانشناس بالینی

یکی از موضوعات اصلی برای دانشجویان رشته بالینی، موقعیت های شغلی در این زمینه است. کسانی که تصمیم به تاسیس مطب و مراکز مشاوره با رشته روانشناسی بالینی دارند باید بدانید گذراندن مقاطع کارشناسی ارشد یکی از نیازهای اصلی برای رسیدن به این هدف است. حتی کسب مدرک دکترا نیز می تواند برای تاسیس مطب و بازگشایی ان کمک کننده باشد.

فرصت های شغلی برای این حوزه روانشناسی وجود دارد که یکی از جذاب ترین شغل ها، جذب در دانشگاه ها به عنوان هیئت علمی است. همچنین روانشناسان بالینی می تواند در سازمان های دولتی فرصت های عالی بدست آورند و از این طریق وارد دنیای پر هیجان کاری شوند. از جمله مراکز مورد نیاز به روانشناس می توان به بهزیستی، نیروهای انتظامی، مراکز ترک اعتیاد، شهرداری و دیگر سازمان های پر اهمیت اشاره کرد.

مصاحبه بالینی در روانشناسی بالینی

مصاحبه بالینی در روانشناسی بالینی

اگر تا به حال برای تست های روانشناسی مراجعه کرده باشید، مطمئنا با مصاحبه های بالینی آشنا هستید. پاسخگویی به تست های روانشناسی ممکن است در نگاه اول دلهره آور باشد، اما نحوه نگارش آن ها به گونه ای است که شما را کاملا سرگرم می کند و باعث می شود دکتر روانشناس در مورد مسائل روحی و روانی شما اطلاعات جامعی بدست آورد. این دسته از مصاحبه ها همانند آزمایشات پزشکی است که علائم مشکلات روحی را نشان می دهد.

معمولا تست های روانشناسی براساس ارزیابی مهارت های مختلف، زمان واکنش، حافظه و … طراحی می شوند که به متخصص کمک کند بیماری های مختلف مانند آسیب های مغزی را تشخیص دهد. همچنین تشخیص مشکلاتی همچون ناتوانی در کنترل خشم، مهارت های بین فردی و دیگر ویژگی های شخصیتی خاص با کمک تست ها و مصاحبه های بالینی انجام می شود.

انواع مصاحبه بالینی

مصاحبه های بالینی تنها توسط روانشناسان دارای مجوز انجام می شود. با توجه به نوع مصاحبه و تست های روانشناسی ممکن است حدود 1 الی 5 ساعت زمان نیاز داشته باشد. این تست ها در مطب انجام می شود که امروزه برخی متخصصین برای راحتی کار، انجام مصاحبه ها را به صورت آنلاین و در قالب تست ارائه می دهند.

معمولا قبل از شروع، متخصصین بالینی مصاحبه ابتدایی ترتیب می دهند تا اثرات اولیه مشخص شود.

در موارد زیر با انواع مصاحبه های بالینی آشنا می شوید:

ارزیابی عملکرد ذهنی: این مصاحبه برای تشخیص ضریب هوشی تنظیم شده است که اصلی ترین معیار اجرا آن، بررسی عملکرد ذهنی فرد و اعصاب آن است.

سنجش درک شفاهی: شامل تشابهات، فرهنگ لغات و اطلاعات.

سنجش حافظه کاری: شامل محدوده رقمی و علم حساب.

سنجش سرعت پردازش: شامل جستجوی نماد و رمزگذاری.

سنجش استدالال ادراکی: شامل طراحی مکعب، استدلال ماتریس و معماهای بصری.

روانشناس بالینی خوب در تهران

روانشناس بالینی خوب در تهران

در کنار این که بدانید روانشناس کیست، باید ویژگی های مهم آن را در نظر بگیرید. پیدا کردن روانشناس خوب در تهران کمی سخت بنظر می رسد. زیرا متخصصین بسیاری در این حوزه فعالیت دارند و امکان انتخاب از میان آن ها راحت نیست. اما با در نظر گرفتن برخی ویژگی ها و مشکلات خود بهتر می توان گزینه ایده آل را انتخاب کرد. همچنین با کمی جستجو در فضای مجازی و مشورت با دوستان و آشنایان گزینه های محدودتری برای انتخاب پیش رویتان قرار می گیرد.

به طور کلی، روانشناس بالینی خوب در تهران کسی است که دارای مهارت و تجربه کافی در این زمینه است و مراجعین آن رضایت کامل از خدمات ارائه شده کسب کرده اند.

ویژگی های روانشناس بالینی

روانشناس بالینی کیست و باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ روانشناسی که در حوزه بالینی فعالیت دارد باید مهارت بی نظیر داشته و برای حل مشکلاتی همچون درمان افسردگی بهترین باشد. او همچنین در ایجاد ارتباط با مراجعین باید به خوبی عمل کند و گوش دادن به تمام حرف های آن ها از ویژگی های مهم روانشناسان است. همیشه تلاش کند تکنیک های علمی به روز روانشناسی را یاد بگیرد و برای شروع درمان اعتماد و اطمینان مراجعین را جلب کند. برای درمان مسائل سخت و پیچیده بهترین باشد و آن را زبانی ساده و قابل فهم توصیف کند.

از دیگر ویژگی های مهم روانشناس بالینی می توان به همدل و صبور بودن، ایجاد انگیزه و امیدواری و نفوذ به افکار و عقاید بیمار می توان اشاره کرد که این موارد در طی کردن مراحل درمانی بسیار تاثیرگذار است.

سوالات متداول

روانشناسان بالینی با چه مشکلاتی سروکار دارند؟

این حوزه شاخه وسیعی از روانشناسی است که به تشخیص و درمان اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری می پردازند.

روانشناس بالینی کجاها می تواند کار کند؟

متخصص بالینی توانایی فعالیت در بیمارستان ها، مدارس، سازمان های تجاری، سیستم دادگاه و … را دارد.

چند سال طول می کشد روانشناس بالینی شوم؟

در بهترین حالت، حدود 8 الی 12 سال طول می کشد یک روانشناس معتبر شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

باید خوانده شود!