زمانی افسردگی به عنوان یک بیماری زنانه شناخته می‌شد، این در حالیست که در امریکا بیش از میلیون مرد سالانه دچار افسردگی می‌شوند. متاسفانه این تفکر که افسردگی یک بیماری زنانه است باعث می‌شود مردان به علائم این بیماری توجهی نکنند و به دنبال درمان آن و مشاوره روانشناسی نباشند.

علائم افسردگی در مردان مشابه علائم افسردگی در زنان است، اما مردان این علائم را به شکل متفاوتی نشان می‌دهند. رایج‌ترین علائم افسردگی عبارتند از: عدم علاقه یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش معمولی، خستگی زیاد، تغییر در اشتها، اختلال در خواب و بی تفاوتی و مسائل اطراف.

افسردگی در زنان بیشتر باعث بروز احساس ناراحتی و کم ارزشی می‌شود. از طرف دیگر افسردگی در مردان باعث می‌شود فرد بیمار منزوی شود یا تحریک پذیر شده و رفتار‌های خشونت آمیز از خود نشان دهد.

افسردگی در مردان معمولا تشخیص داده نمی‌شود؟

عدم تشخیص افسردگی در مردان دلایل زیادی دارد. به عنوان مثال مردان معمولا انکار می‌کنند که دارای مشکل هستند چرا که از سنین پایین به آن‌ها تلقین می‌شود موجوداتی قوی هستند. به علاوه تفکر سنتی بر این باور است که احساسات یکی از ویژگی‌های زنانه است، در نتیجه مردان افسرده بیشتر تمایل دارند در مورد علائم جسمی این بیماری صحبت کنند، از جمله احساس خستگی، تا اینکه احساسات و عواطف خود را بیان کنند.

آیا افسردگی در مردان بر روی عملکرد جنسی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد؟

بله، افسردگی در مردان می‌تواند بر روی میل و عملکرد جنسی فرد تاثیر بگذارد. متاسفانه برخی دارو‌های ضدافسردگی هم دارای تاثیر مشابه هستند و بر روی میل جنسی فرد تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل بدون مراجعه به مشاوره خانواده از مصرف داروهای افسردگی خودداری کنید.

گرچه افسردگی بخش طبیعی بالا رفتن سن نیست، اما مردان سالمند ممکن است دارای شرایطی باشند، از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان یا سایر عواملی که منجر به استرس و افسردگی می‌شوند. به عنوان مثال فرد در سنین بالا ممکن عزیزان خود را از دست داده باشد و این مسئله منجر به افسردگی می‌شود.

همچنین امکان دارد مردان افسرده، غمشان را به اشکال دیگری نظیر تماشای تلویزیون، ورزش‌کردن یا کار زیاد و حتی رفتار‌های ریسکی نظیر قمار، دود، آمیزش جنسی غیرایمن و رانندگی خطرناک پنهان نمایند. همچنین افسردگی به شکل خشم و کج‌خلقی نیز در مردان و پسران نوجوان مشاهده می‌شود.

تشخیص علائم افسردگی در مردان می‌تواند برای دیگران مشکل‌تر باشد

اگرچه ضربات افسردگی بر بانوان بیشتر بوده و آن‌ها به دلیل خلقتشان آسیب‌پذیرتر هستند، اما به این بیماری در مردان توجه کمتری می‌شود.