درمان افسردگی

افسردگی یکی از اختلالات رایج است که بیشتر افراد جامعه علی الخصوص بانوان با آن درگیر بوده یا هستند. به بیان دیگر این روزها به کرات کلمه افسردگی را می‌شنویم. گویا این اختلال بخش جدایی ناپذیر از زندگی‌های مدرن است. اکثر افراد این اختلال را معادل با غم و اندوه می‌دانند. از این رو ممکن است به این مشکل اهمیت ندهند و از درمان افسردگی خودداری نمایند. این در حالیست که افسردگی نه تنها روی ذهن و احساسات تاثیر منفی می‌گذارد بلکه سلامت جسم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به دلیل اهمیت توجه به درمان افسردگی در ادامه درباره دلایل بروز، علائم، روش‌های درمان و … اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار خواهیم داد.

افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟

افسردگی Depression یکی از اختلالات خلقی محسوب می‌شود. فرد افسرده به دلیل تجربه احساس فقدان، خشم و عصبانیت، غم و اندوه در انجام فعالیت‌های روزمره خود دچار مشکل می‌شود.

در سیستم فکری فرد طبیعی همه چیز نسبی است و وقتی برخاف میل و خواسته‌اش باشد به بن بست و انتهای خط نمی‌رسد. غم اندوه معمولی یک طول مدت معمولی محدود است که شامل چند روز یا دوهفته است. اما حالا که معنای غم و اندوه را متوجه شدیم می‌خواهیم بدانیم پس افسردگی چیست؟ بین افسردگی و غمگینی فرق بزرگی وجود دارد و متاسفانه در بسیاری از موارد، ما غمگینی زودگذر را بر روی خودمان برچسب افسردگی میزنیم.

طبق تحقیقات انجام شده افسردگی دارای بیشترین میزان شیوع در میان همه اختلالات روانپزشکی می‌باشد. افراد به شیوه‌های گوناگون افسردگی را تجربه می‌نمایند.برخی از افراد علاقه خود را به انجام امور مورد علاقه خود از دست می‌دهند، با کاهش یا عدم تمرکز مواجه می‌شوند، کارایی و عملکرد آنها کاهش می‌یابد و …. .

جالب است بدانید که ممکن است برخی از بیماری‌ها و اختلال‌ها مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان ام اس و … به دلیل افسردگی شدت بگیرند.

اگرچه وجود غم و احساس کمبود بخش جدایی ناپذیر از زندگی است. اما در صورتی که این احساسات دائمی باشند افسردگی به شمار می‌آیند.

توجه نمایید که هرچه‌ زودتر برای درمان افسردگی اقدام نمایید پروسه درمان آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. به طوری که در برخی از موارد این مشکل ممکن است با جلسات مشاوره فردی برطرف گردد.

روان درمانی چیست؟

روان درمانی چیست؟

روان درمانی یا صحبت درمانی به گروهی از اقداماتی گفته می‌شود که روانشناسان با بکارگیری روش‌های پژوهشی به رفع و درمان مشکلات مراجعان می‌پردازند. روان درمانی در درمان برخی از مشکلات روانی و اختلالات عاطفی و احساسی موثر است. در واقع در این روش با از بین بردن یا کنترل علائم مشکل زا و دردسرساز باعث عملکرد بهتر فرد بیمار و در نتیجه افزایش سلامتی وی می‌شوند.

از روان درمانی می‌توان در حل مشکلاتی مانند پذیرفتن زندگی روزمره، برطرف سازی آسیب‌های روحی، بیماری‌های جسمی یا از دست دادن (مثل مرگ عزیز) و اختلالات روانی (مانند افسردگی و اضطراب استفاده نمود. جالب است بدانید که انواع مختلفی از روان درمانی در دسترس است که هر نوع تاثیر منحصر به فرد و مختلفی روی افراد دارد.

دلایل ابتلا به افسردگی چیست؟

دلایل ابتلا به افسردگی چیست؟

ابتلا به افسردگی دلیل قطعی و مشخصی ندارد و ممکن است با چند بیماری دیگر ترکیب شده و قابل تشخیص نباشد. این موارد ممکن است مربوط به فیزیولوژی یا سبک زندگی فرد باشند. تشخیص اینکه افسردگی از کجا نشات گرفته و ریشه آن چیست با مشاور و روانشناس می‌باشد اما دلایلی وجود دارد که نشان دهنده‌ی ریشه افسردگی در بسیاری از افراد است. این دلایل عبارتند از:

۱. سوابق خانوادگی

در صورتی که در خانواده شما فردی به افسردگی مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای شما نیز بسیار زیاد است.

۲. اتفاقات تلخ کودکی

اتفاقات تلخی که در دوران کودکی برای هر فرد اتفاق می‌افتند، تاثیر بسزایی بر روی واکنش فرد در برابر اتفاقات دارد. افرادی که در دوران کودکی اتفاقات تلخی برایشان رخ داده باشد، در بزرگسالی نیز اثر این اتفاقات در تصمیم‌گیری‌ها، مواجهه با حوادث تلخ و ناگوار و … مشهود خواهد بود.

۳. ساختار مغز فرد

زمانی که لوب جلویی مغز فعالیت کمی داشته باشد، احتمال ابتلای فرد به افسردگی افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که دانشمندان هنوز زمان کم شدن فعالیت لوب جلویی مغز را نمی‌دانند. یعنی هنوز درنیافته‌اند که کم شدن فعالیت لوب جلویی قبل از ابتلا به افسردگی رخ می‌دهد یا بعد از آن.

۴. داشتن بیماری‌های زمینه‌ای

داشتن بیماری‌هایی مانند بی‌خوابی و دردهای مزمن، بیش فعالی و … می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

۵. استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی

افرادی که مواد مخدر مصرف کرده و به الکل اعتیاد دارند، ۱۱٪ بیشتر از دیگر افراد به افسردگی مبتلا می‌شوند.

علاوه بر ۵ دلیل ذکر شده در بالا، دلایل دیگری که در ادامه آورده شده‌اند، می‌توانند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهند:

  • کمبود اعتماد به نفس و انتقاد و سرزنش بیش از حد شخص از خودش.
  • سوابق شخصی در مورد ابتلا به دیگر بیماری‌های روانی.
  • استفاده از داروهای خاص.
  • اتفاقات ناگوار و ناگهانی، مثل از دست دادن یک عزیز، ورشکستگی اقتصادی و …

شناخت انواع مختلف افسردگی در جهت درمان

شناخت انواع مختلف افسردگی در جهت درمان

افسردگی در افراد مختلف بسته به شدت، علائم و میزان آن، دسته‌بندی خواهد شد. بعضی از افراد علائم کمی دارند که با دوره درمان کم‌تری علائم‌شان برطرف شده و با مشاوره فردی درمان می‌شوند. اما برخی دیگر از افراد علائم شدیدتری دارند که درمان آن‌ها زمان‌بر خواهد بود.

۱. اختلال افسردگی شدید

این نوع افسردگی درجه و شدت زیادی دارد و با میزان علائم فرد می‌توان آن را تشخیص داد. در این نوع افسردگی احساساتی مانند ناامیدی، ناراحتی، بی ارزش بودن و … همیشه با فرد هستند و برای از بین بردن آن‌ها باید از یک روانشناس خوب در تهران کمک بگیرید. اگر ۵ علائم افسردگی را به مدت زمان ۲ هفته تجربه کنید، مطمئنا مبتلا به این نوع افسردگی هستید.

۲. اختلال افسردگی همیشگی

این نوع افسردگی که نسبت به نوع اول خفیف‌تر می‌باشد، به صورت دائمی و همیشگی همراه فرد است. در صورتی که به مدت ۲ سال فردی علائم افسردگی را داشته باشد، دچار افسردگی همیشگی یا مداوم شده است. افسردگی همیشگی زندگی فرد را بیشتر از افسردگی شدید تحت تاثیر قرار خواهد داد، چون مدت زمان این نوع افسردگی بیشتر است. توجه داشته باشید که افسردگی قابل درمان است اما باید پروسه درمان به صورت کامل طی شود.

مهمترین علائم افسردگی

مهمترین علائم افسردگی

در ادامه علائم اصلی افسردگی را ذکر کرده‌ایم. توجه کنید که همه ما ممکن است این علائم را در زندگی خود تجربه کرده باشیم، اما در صورتی که این علائم بیشتر از دو هفته و به شکل مداوم با شما همراه باشد احتمال ابتلا به افسردگی بسیار زیاد خواهد بود. این علائم عبارتند از:

  • گریه، ناراحتی و احساس غم
  • کاهش میزان انرژی و شاداب بودن
  • داشتن اضطراب و بی‌قراری
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • افزایش یا کاهش خواب
  • کم شدن میزان تمرکز و قدرت حافظه
  • کم شدن قدرت تصمیم‌گیری
  • داشتن احساس گناه، بی‌ارزشی، ناامیدی و پوچی
  • بی‌ارادگی و عدم وجود شوق و انگیزه

چگونه میتوان افسردگی را درمان کرد؟

چگونه میتوان افسردگی را درمان کرد؟

خوشبختانه روش‌ها و متدهای بسیاری برای درمان افسردگی در دسترس است. اگرچه ممکن است هر کدام از این روش‌ها برای همه افراد و هر زمانی موثر نباشد. اما با مراجعه به روانشناس و تشخیص نوع مناسب روش درمان می‌توان افسردگی را درمان نمود و دوباره به روزهای شاد قبل از این بیماری بازگشت. در ادامه به بررسی انواع روش‌های درمان افسردگی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مراجعه به روانشناس برای درمان افسردگی

مراجعه به روانشناس برای درمان افسردگی

برای درمان افسردگی ابتدا باید به یک روانشناس خوب مراجعه کنید. روانشناس با توجه به علائم شما میزان افسردگی را تشخیص داده و درمان را آغاز می‌کند. در صورتی که نیاز به دارو درمانی باشد، روانشناس به شما اعلام خواهد کرد. باید بدانید که روش‌ درمان هر روانشناس با روانشناس دیگر متفاوت است. در صورتی که به دنبال روانشناس ایرانی در آمریکا هستید، پیشنهاد ما به شما دکتر کاشفی‌زاده می‌باشد.

افسردگی مقاوم به درمان چیست؟

افسردگی مقاوم به درمان چیست؟

اگر برای بیمار دارو تجویز شود، روانپزشک طی جلسات منظم میزان تاثیر دارو را ارزیابی می‌کند. در صورتی که علائم فرد افسرده تا ۵۰٪ کاهش یافته باشد، افسردگی نسبت به دارو واکنش مثبت نشان داده اما کافی نیست.

باید بدانید که علائم خفیف این اختلال نیز تاثیرات بسیار مخربی بر روی مغز خواهد داشت و میزان برگشت علائم شدید را بالاتر می‌برد. اگر افسردگی نسبت به داروها واکنشی نشان ندهد یا عوارضی برای فرد داشته باشد، می‌گوییم افسردگی نسبت به درمان مقاومت دارد. برای رفع این مشکل باید با روانپزشک مشورت کنید.

تاثیر سبک زندگی بر روی افسردگی و درمان آن

تاثیر سبک زندگی بر روی افسردگی و درمان آن

اگر از افسردگی خفیف رنج می‌برید؛ تغییر سبک زندگی و ایجاد عادت‌های سالم بهترین نقطه شروع است.

اگرچه سالم زندگی کردن ممکن است افسردگی را به طور کامل درمان نکند اما بدون تردید توانایی و انگیزه را برای مقابله با این بیماری بالا می‌برد. برای تغییر سبک زندگی و داشتن یک زندگی سالم می‌توانید با ایجاد عادت‌های زیر شروع نمایید:

۱. داشتن تغذیه سالم: روزانه به مقدار مورد نیاز غذاهای سالم مانند سبزیجات، غلات، میوه و مواد پروتئینی مصرف نمایید. حتما غذاهایی مانند ماهی سالمون، روغن زیتون، آووکادو و مواد غذایی که دارای چربی سالم هستند را در لیست غذاهای خود قرار دهید. همچنین توصیه می‌شود از مصرف غذای سرخ شده و بسیار شیرین نیز خودداری نمایید و روزانه آب زیادی بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.

۲. عادات خواب خوب: خواب کافی به طور میانگین ۷ تا ۸ ساعت در شب یکی از نکات مهم در کاهش میزان افسردگی است. سعی کنید اتاق خواب خود را تاریک و خنک نگه دارید و در طول روز نیز چرت نزنید.

۳. ورزش کردن: تا حدی که برایتان مقدور است ورزش کنید. افراط و تفریط باعث ایجاد احساس بسیار بدتری می‌شود.

۴. مدیتیشن کردن: انجام مدیتیشن افکار افسرده کننده و ناراحتی را از ذهن دور می‌کند. فقط کافیست یک جای راحت و آرام را پیدا کنید و سپس به یک شیء خیره شوید و بگذارید ذهنتان رها شود. اگر فکری در ذهنتان بالا آمد، آن را ببینید. هنگام انجام مدیتیشن نیازی به خالی بودن کامل ذهن نیست. فقط کافی آرامش داشته باشید و افکارتان را بدون هیچگونه قضاوتی ببینید و نشخوار ذهنی انجام ندهید.

۵. یوگا: انجام یوگا باعث ریلکس شدن ذهن، بدن، تناسب اندام و تمرکز می‌شود که چنین دستاوردی برای همه مناسب و مفید است.

۶. دوری از عادات ناسالم: اگر افسردگی دارید جدا از مصرف مواد الکلی و مخدر و همچنین مصرف افراطی کافئین خودداری نمایید.

نکته: اگر دچار افسردگی شدید هستید علاوه بر ایجاد عادت‌های سالم لازم است از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

روش‌های درمان افسردگی

روش‌های درمان افسردگی

به طور خلاصه افسردگی را می‌توان به دو روش دارویی و غیر دارویی درمان نمود.

۱. درمان افسردگی با استفاده از دارو

در صورت مراجعه به موقع به روانپزشک مصرف دارو‌های ضد افسردگی بسیار نتیجه بخش خواهند بود. به ویژه امروزه با پیشرفت علم داروهای مورد استفاده برای درمان این اختلال بسیار کم عوارض و بیشترین تاثیر را دارند. برخی از این داروها عبارتند از: ترانیل سیپرومین، فلوکستین، سرترالین، فنلزین، دولوکستین، بوپروپیون، ایزوکربوکسازید و … .

۲. درمان افسردگی بدون استفاده از دارو

یکی از روش‌های موثر در درمان نمودن افسردگی خفیف تغییر سبک زندگی است که در قسمت بالا به صورت مفصل توضیح داده شد. از روش‌های دیگر می‌توان به نور درمانی و تحریک مغناطیسی مغز با استفاده از دستگاه ARTMS اشاره نمود که در ادامه به طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

۳. درمان افسردگی با مراجعه به روانشناس

شرکت در جلسات مشاوره چه به صورت مشاوره خانواده یا فردی می‌تواند باعث درمان این اختلال شود. چرا که در این جلسات روانشناس با بررسی و ریشه یابی مشکلات فرد بهترین روش و راه حل درمان را به مراجعه خود پیشنهاد می‌دهد.

انواع روان درمانی برای درمان افسردگی

انواع روان درمانی برای درمان افسردگی

۱. درمان شناختی رفتاری (CBT)

برخی از اطرافیان با سرزنش یا نصیحت های مختلف از قبیل: به خودت بیا، تو باید قوی باشی، مشکل نداری، به خودت تلقین نکن، دارو لازم نداری، از این حالات و کسلی‌هات خسته شدیم سعی در ایجاد انگیزه و حرکت در فرد میکنند.

شناخته شده‌ترین نوع درمان افسردگی، رویکرد شناختی رفتاری یا CBT می‌باشد. این روش به فکر کردن و شناخت بهتر شما کمک می‌کند و سپس به شما می‌آموزد که در مواجه با مشکل چگونه رفتار کنید. برای افراد زیادی درمان شناختی رفتاری تاثیرات طولانی مدت‌تری بر روی رفتار سازنده فرد دارد. در درمان شناختی رفتاری به افراد مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود که بتوانند در صورت بروز مجدد علائم افسردگی به آن غلبه کنند.

در این روش درمانی، درمانگر از مراجع خود تقاضا می‌کند تا افکار خود را ارزیابی کرده و سپس آن‌ها را در شرایط واقعی مورد آزمون قرار دهد. با استفاده از این روش فرد راه‌های جدیدی برای فک کردن پیدا خواهد کرد و رفتارهای جدیدی نیز در مواجهه با افسردگی می‌گیرد. درمان‌های دیگر مانند دارو درمانی نیز ممکن است در این روش به کار گرفته شود که این امر به بهبود سریع‌تر فرد کمک خواهد کرد. در بهترین حالت درمانگر شناختی رفتاری باید در کنار یک روانپزشک به کار خود برای درمان فرد افسرده ادامه دهد.

۲. گروه درمانی

زمانی که افراد در گروهی هستند که دیگر افراد نیز مشکلاتی مشابه با آن‌ها دارند و همان احساسات و افکار را تجربه می‌کنند، مواجهه با افسردگی برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. آن‌ها درمی‌بایند که تنها فرد مبتلا به افسردگی در جهان نیستند و به فکر درمان خواهند افتاد.

غیر از فرد بیمار، خانواده، همسر، و دوستان و محیط کار تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند ولی خوشبختانه قابل درمان است. در افسردگی قابلیت زندگی تعریف می شود و همه چیز برای فرد معنی می‌شود.

۳. روانکاوی

در مواردی افسردگی نتیجه یک خشم سرکوب شده می‌باشد که در این شرایط فرد به خودش آسیب وارد می‌کند. در اینجا خشم فرد باید توسط درمانگر از قسمت ناخودآگاه مغز به قسمت خودآگاه بیاید و فرد متوجه آسیب این خشم به خودش شود.

درمان افسردگی پس از زایمان

درمان افسردگی پس از زایمان

برای درمان این نوع افسردگی باید ابتدا احساسات مادر مورد توجه قرار گیرد. بعد از تولد نوزاد، مادر ممکن است احساسات متفاوتی داشته باشد، برای مثال ممکن است حس کند که نمی‌تواند مادر خوبی برای فرزندش باشد یا مسئولیت‌های مادرانه وی را بترساند، حتی ممکن است تصور کنند احساسات مادرانه‌ای که همه از آن صحبت می‌کنند را ندارد. به همین دلیل باید با مراجعه به روانشناس، این احساسات شنیده و پذیرفته شوند. سپس روانشناس به مادر توضیح دهد که تمامی این احساسات طبیعی بوده و برای هر مادری بعد از زایمان رخ می‌دهد. تمامی این صحبت‌ها و روش‌ها می‌تواند نگرانی و تنش را از مادر دور کند.

اهداف روان درمانی در افسردگی

اهداف روان درمانی در افسردگی

روان درمانی در افسردگی اهداف بسیار زیادی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

  • کمک به مراجع برای غلبه بر کما‌گرایی و افزایش تحمل اشتباه کردن
  • افزایش انگیزه مراجع برای شروع کار و به انجام رساندن آن‌ها
  • کمک به فرد افسرده برای غلبه بر نشخوارهای فکری
  • کمک به فرد افسرده برای کنترل خود سرزنشی و غلبه بر ناامیدی
  • کمک به افراد افسرده برای کاهش تردید و دودلی و همچنین بهره‌گیری از فرصت‌های زندگی
  • گسترش روابط دوستانه و شکل‌گیری روابط عاطفی مفید

آیا ممکن است افسردگی خود‌بخود رفع شود؟

آیا ممکن است افسردگی خود‌بخود رفع شود؟

احتمال اینکه دوره افسردگی بعد از مدتی خود به خود برطرف شود بسیار زیاد است. اما باید توجه داشته باشید که در بهترین حالت ممکن نیز چند ماه به طول می‌انجامد و وجود افسردگی در این مدت طولانی می‌تواند آسیب زیادی به مغز و زندگی فرد وارد نماید. متخصصان بر این باورند که التهاب به وجود آمده در اثر افسردگی می‌تواند به مرور زمان منجر به زوال اعصاب شود. افسردگی چرخه پاتولوژیک مغز برمی‌انگیزد و بهبود و درمان بیمار بعد از مدتی سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

طی یک تحقیق بر روی افراد مبتلا به افسردگی دریافتند که ۲۳٪ از آن‌ها که هنوز تحت درمان قرار نگرفته بودند طی ۳ ماه درمان شدند، ۳۲٪ طی ۶ ماه بهبود پیدا کرده و ۵۳٪ طی ۱ سال خوب شدند. احتمال درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان بدون استفاده از روش‌های درمانی ویژه بسیار بیشتر است.

داروهای ضد افسردگی چه تاثیری برای درمان افسردگی دارد؟

داروهای ضد افسردگی چه تاثیری برای درمان افسردگی دارد؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید تحت درمان بودن و مشورت با روانپزشک برای مصرف داروهای افسردگی می‌باشد. پیام‌ها در مغز توسط سیگنال‌های الکتریکی از یک سلول به سلول دیگر فرستاده می‌شوند اما همین سلول‌ها به وسیله سیگنال‌های شیمیایی به یکدیگر وصل هستند. داروهای افسردگی بر انتقال دهنده‌های عصبی مانند نوراپی نفرین، دوپامین، سروتونین و … تاثیر خواهند گذاشت.

داروهای ضد افسردگی مثل SSRI که بازدارنده‌های بازجذب سروتونین هستند، میزان انتقال‌های عصبی را افزایش یا کاهش داده و به جای آن‌ها عمل می‌کنند. کار دیگر آن‌ها اتصال به گیرنده‌های مواد شیمیایی و تنظیم آن‌هاست.

بعد از مصرف داروهای ضد افسردگی حدود ۶ هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا این داروها علائم افسردگی را کاهش دهند. دلیل این اتفاق می‌تواند تشکیل پیوند جدید بین سلول‌های عصبی باشد که سبب انعطاف‌پذیری رفتاری و ذهنی می‌شود.

چه زمانی از داروهای ضد افسردگی کتامین برای درمان افسردگی استفاده می‌شود؟

چه زمانی از داروهای ضد افسردگی کتامین برای درمان افسردگی استفاده می‌­شود؟

داروی ضد افسردگی کتامین زمانی تجویز می‌شود که دیگر داروها بر روی فرد مبتلا جواب ندهد. این دارو به صورت تزریقی می‌باشد و اثر آن تا چند روز و در مواردی تا چند هفته باقی می‌ماند. لازم به ذکر است که این دارو به صورت ترتیبی تجویز می‌شود، یعنی بیمار در هفته اول سه تزریق، هفته دوم دو تزریق و در هفته سوم یک تزریق انجام می‌دهد. بعد از این تزریقات بیمار باید به صورت متوسط هر ماه یک تزریق انجام دهد.

منظور از تحریک مغز یا نورومدولاسیون برای درمان افسردگی چیست؟

منظور از تحریک مغز یا نورومدولاسیون برای درمان افسردگی چیست؟

امروزه یکی از انواع شیوه‌های درمان استفاده از راه حل‌هایی است که به وسیله تحریک مغز باعث هوشیار شدن مغناطیسی فعالیت عصب می­‌شود. هدف اصلی تحریک مغز یا نورومدولاسیون تحریک نمودن نوروپلاستی است که سبب ایجاد پیوند‌های عصبی تازه و الگوهای جدید برای فعالیت­‌های عصبی می‌شود. این کار انعطاف‌ ­پذیری ذهنی و همچنین رفتاری فرد را افزایش می‌دهد.

تحریک مغناطیسی مغز (TMS) برای درمان افسردگی چطور انجام می‌شود؟

در روش TMS به وسیله وصل کردن حداکثر ۲ سیم به سر فرد، جریان مغناطیسی را به بافت­‌های عمقی مغز که منبع بروز افسردگی است انتقال می‌دهند. این روش طی چند جلسه و بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌پذیرد.

اصلی­‌ترین انواع تحریک‌­سازی مغز چیست؟

اصلی­‌ترین انواع تحریک‌­سازی مغز چیست؟

به روش‌های مختلف می‌توان مغز را تحریک نمود. این روش‌ها عبارتند از: تحریک مغناطیسی مغز یا (TMS)، استفاده از جریان مستقیم برای تحریک درون جمجمه­‌ای (tDCS)، تحریک عمقی مغز، و روش غیرتهاجمی تحریک متناوب با استفاده از امواج تتا (iTBS).

آیا اسکن‌­های مغز به تعیین روش درمان افسردگی کمک می‌­کند؟

آیا اسکن‌­های مغز به تعیین روش درمان افسردگی کمک می‌­کند؟

انجام اسکن­‌های مغزی باعث تشخیص بخش‌هایی از مغز که عامل اصلی پردازش احساسات و تبدیل ارتباطات عصبی می‌شوند. اطلاعات بدست آمده از این اسکن‌ها را می‌توان در روش درمان با دستگاه­‌های نورومدولاسیون و همچنین مقدار دارو و عملکرد استفاده نمود.

چه زمانی باید برای درمان افسردگی اقدام کرد؟

افسردگی یا سرماخوردگی روانی یکی از شایع ترین بیماری روانپزشکی است که خانمها را بیشتر از آقایان گرفتار می کند. تقریبا در سراسر جهان و در همه ی کشورها و فرهنگ ها دیده شده است که شیوع اختال در زنان بیشتر از مردان است. علل این تفاوت در تفاوت های هورمونی تاثیرات زایمان و متفاوت بودن فشارهای روانی، اجتماعی زنان و مردان است. به همین دلیل هرچه زودتر برای درمان افسردگی اقدام نمایید به همان میزان نیز سریع‌تر به نتیجه خواهید رسید.

از کجا بدانم بهترین درمان افسردگی و اضطراب چیست؟

از کجا بدانم بهترین درمان افسردگی و اضطراب چیست؟

متخصصان بر این باورند که افسردگی‌های خفیف را می‌توان با رویکرد درمانی شناختی رفتاری و … درمان کرد و فرد مبتلا نیازی به مصرف داروهای ضد افسردگی ندارد. اما نوع افسردگی شدید باید با کمک روان درمانی و دارو درمانی، درمان شود. باید بدانید که داروهای ضد افسردگی تاثیر بیشتری بر روی افسردگی شدید و مزمن دارند.

آیا اقدامات فردی به تسکین و درمان افسردگی کمک می­‌کند؟

بله. همانطور که در بالا گفتیم تغییر سبک زندگی، ایجاد عادت‌های سالم، خواب کافی و همچنین برقراری ارتباط اجتماعی سالم به طور چشمگیری در درمان افسردگی موثر است.

بهترین راه برای کمک به فرد دچار افسردگی چیست؟

بهترین راه برای کمک به فرد دچار افسردگی چیست؟

بهترین کاری که می‌توانید برای فرد مبتلا به افسردگی انجام دهید، بردن فرد نزد روانشناس است. همچنین می‌توانید در کارهایی که فرد را دچار اضطراب می‌کند، به او کمک کنید. لازم به ذکر است که افراد افسرده اصولا فعالیت‌های خود را کنار می‌گذارند. نگه داشتن انگیزه این افراد و وا داشتن آن‌ها به انجام فعالیت‌های شادی‌آور بسیار حیاتی و مهم است.

نکته: نه تنها برای درمان اختلالات مختلف مانند افسردگی می‌توانید از روانشناسان کمک بگیرید بلکه برای انجام انواع مشاوره‌های مختلف مانند مشاوره ازدواج، طلاق، خانوادگی و … نیز می‌توان به این افراد متخصص مراجعه نمود.

موثرترین راه‌های درمان افسردگی در خانه به شکل طبیعی چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده بهترین روش‌های خانگی عبارتند از: رعایت رژیم غذایی، منظم ورزش نمودن، آفتاب گرفتن، ارتباط اجتماعی، آواز خواندن و خواب کافی.

چرا ورزش برای درمان افسردگی مهم است؟

بر اساس تحقیقات انجام شده تاثیر ورزش کردن مشابه مصرف داروهای ضد افسردگی است. چرا که باعث ترشح سروتونین می‌شود. سروتونین ماده‌ایی است که باعث شادی می‌شود.

برای درمان افسردگی به چه میزان فعالیت فیزیکی احتیاج است؟

انجام روزانه ۱۵ دقیقه فعالیت فیزیکی نیز تاثیر بسیار مثبتی روی روحیه، میزان انرژی و کیفیت خواب افراد دارد و می‌تواند افسردگی را تا ۱۲ درصد کاهش دهد.

نتیجه گیری

افسردگی تاثیر مخربی بر زندگی فردی و اجتماعی دارد. بنابراین در صورت مشاهده علائم افسردگی برای درمان آن، هرچند خفیف، اقدام نماید.

سوالات متداول

۱. یا وسواس یکی از علائم افسردگی محسوب می‌شود؟

این دو اختلال بسیار با یکدیگر مرتبط می‌باشند. در اکثر موارد پس از مشاهده یکی از این آنها، اختلال دیگری نیز رخ می‌دهد.

۲. عوارض درمان دارویی افسردگی چیست؟

داشتن حالت تهوع، افزایش اشتها، اختلالات جنسی، خستگی، تاری دید، سرگیجه، نداشتن تمرکز، استرس، حساسیت و ضعف حافظه.

۳. علائم افسردگی چیست؟

بی حوصلگی دائمی، انگیزه نداشتن، افزایش یا کاهش چشمگیر خواب و اشتها، عصبانیت، احساس بی ارزش بودن، از دست دادن اعتماد به نفس و خستگی برخی از علائم افسردگی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

باید خوانده شود!