خانه خانواده و زوج مهارت فرزندپروری چیست؟

مهارت فرزندپروری چیست؟

۰
مهارت فرزندپروری چیست؟

ارتباط ضعیف میان والدین ، مشکلات رفتاری فرزندان را بیشتر می کند و بروز مشکلات رفتاری در کودکان می تواند باعث بروز بیشتر اختلاف میان پدر و مادر شده و رابطه آنها باز هم ضعیف تر شود. در واقع یک سیکل معیوب ایجاد می گردد. بنابراین والدین باید برای بهبود بخشیدن مهارت های خود تلاش بیشتری داشته باشند. در ادامه این نوشته با روانشناس کودک همراه باشید.  برخی از مشکلاتی که بین والدین پیش می آید از قرار زیر است:

مشکل 1: بی توجهی والدین نسبت به یکدیگر.

بی توجهی والدین نسبت به یکدیگر

مکالمه ای که در آن بی توجهی باشد، معمولا مکالمه مرتب قطع می شود و به خاطر سوءتفاهمات مرتب بحث می شود و یا انتقاد می شود.

راه حل: یک شنونده خوب باشید. اکثر مردم می توانند اختلاف عقاید و عدم توافق را بپذیرند تا زمانیکه احساس کنند عقیده آنها نیز شنیده و درک شده است.

  • گوش بدهید و درک کنید. سعی کنید موضوع را از نقطه نظر شخص مقابل بفهمید. شما حق دارید موافق نباشید ولی نظر خود را فقط بعد از اتمام صحبت شخص مقابل بیان کنید.
  • منعکس ساختن و خلاصه کردن. یک راه مفید برای اینکه شخص مقابل بداند شما واقع ًا گوش داده اید آن است که در طول مکالمه جملاتی بگویید که نشان دهد که شما واقعا به آنچه گفته شده توجه نشان داده اید. روش دیگر آن است که بدون اینکه قضاوت کنید تمام گفته های شخص را بطور خلاصه بیان کنید.
  • روشن ساختن. وقتی در مورد آنچه که فرد دیگر صحبت می کند، سئوالاتی می شود تا مفهوم آن روشن تر گردد، در واقع شما درک بیشتری از مطلب پیدا کرده و بهتر گوش داده اید.
  • استفاده از زبان بدن. زبان بدن شما می تواند در مورد اینکه شما چقدر به آنچه که گفته می شود علاقه دارید، اطلاعات زیادی بدهد. بعضی راه های بیان علاقه از طریق زبان بدن عبارتند از؛ برقراری ارتباط چشمی، نشان دادن چهره علاقمند در صورت)چهره(، تکان دادن سر به منظور نشان دادن موافقت با صحبت های شنیده شده و اجتناب از تظاهرات منفی صورت.

مشکل 2 انحصاری کردن مکالمه

زمانی که یک شخص مکالمه را انحصاری و یکطرفه می کند،یعنی یک نفر حرف می زند و به دیگری فرصت حرف زدن یا پاسخ دادن نمی دهد. ادامه چنین ارتباطاتی بسیار مشکل است و در نهایت مکالمه ناموفق خواهد شد.

راه حل: افرادی که مکالمه را انحصاری می کنند، خیلی پرحرف و برونگرا هستند. اگر از این گونه افراد هستید باید مرحله به مرحله سعی کنید به دیگری نیز فرصت مشارکت دهید. برای این کار باید از سئوال های باز پاسخ استفاده کنید که معمولا با کلماتی مثل چگونه، چه زمان، چه خبر، چرا شروع می شوند، زیرا به این سئولات فقط با بله یا خیر نمی توان جواب داد. در نتیجه شخص مقابل تشویق به بیان نقطه نظرات خود می گردد.

مشکل 3: کناره گیری و سکوت

راه حل: صحبت کنید، اگر نگران هستید که گفتگوی شما به مشاجره تبدیل شود ، بدانید به جای کناره گیری می توانید بیاموزید با شناخت احساسات و ابراز احساسات و عقاید خود، می توانید از بروز خشم جلوگیری نمایید.

مشکل 4: زود و یکطرفه قضاوت کردن

راه حل: در گوش دادن مسائل و نظرات دیگران ذهن بازی داشته باشید و از تحقیر کردن شخص دیگر به دلیل عقیده عقیده ای متفاوت بپرهیزید. به جای حمله کردن به او، نظر او را بشنوید و نظرات خود را نیز با او در میان بگذارید. به یاد داشته باشید بسیاری از راه حلهای مناسب از ابتدا وجود ندارند و در هنگام گفت و شنودها شکل می گیرند.

مشکل 5: برگشتن به مشکلات گذشته

در زمان بروز اختلاف بعضی افراد در طول مشاجرات، مشکلات گذشته را دوباره بیان می کنند و این باعث می شود که شخص مقابل احساس کند که هیچگاه به خاطر مشکلات گذشته بخشیده نخواهد شد و این باعث شکل گیری احساسات منفی می گردد.

مشکل 6: تمرکز کردن روی اینکه چه کسی مقصر است

سرزنش کردن و مقصر دانستن معمو ًلا منجر به صدمه زدن به احساسات می شود و هیچ راه حلی برای مشکلات نمی باشد. تا آنجا که می توانید از این کار دوری کنید.

مشکل 7: شکایت کردن از یکدیگر به شکل متقابل

وقتی که شخصی از شما شکایتی می کند، یک واکنش شایع این است که شما نیز در مورد کارهای او از وی شکایت نمایید.

در واقع در این مدل، فرض بر این است که بهترین دفاع، یک حمله خوب است. اما در این صورت متأسفانه به جای حل مشکل منجر به جروبحث خواهد شد.

مشکل 8: خواندن ذهن

بعضی از افراد فکر می کنند که می دانند طرف مقابلشان به چه چیز فکر می کند و به این ترتیب خود را بی نیاز از گوش کردن به دیگری فرض می کنند. این موضوع به گفتگو آسیب می زند. اگر به دیگری گوش نسپارید و از او سئوال نپرسید، هیچگاه نمی توانید مطمئن باشید که شخص مقابل به چیز فکر می کند. این موضوع باعث می شود شخص مقابل در موضع دفاعی قرار گیرد.

راه حل: در طول مکالمه به خصوص زمانی که درجاتی از تعارض نیز وجود دارد، فقط در مورد احساسات و نظرات خودتان صحبت کنید و اجازه دهید که دیگران هم عقاید خود را بیان کنند.

مشکل 9: بی احترامی و تحقیر کردن

متأسفانه مردم برای کسانی که دوستشان دارند، در مقایسه با غریبه ها ، احترام کمتری قائلند.

راه حل: مودب باشید و از پیام هایی که با من شروع می شوند “جملات من” استفاده کنید. سعی کنید به جای تخلیه احساسات، بیاموزید که احساسات و نظرات خود را بیان کنید. استفاده از پیام هایی که با من شروع می شوند، احساسات و نیازهای شما را انتقال می دهد، ولی استفاده از پیام هایی که با تو شروع می شوند “جملات تو” اغلب همراه سرزنش و انتقاد فرددیگرمیباشند.)

مشکل10: پیام های متناقض

زمانی که پیام های کلامی و غیر کلامی در تعارض باشند، مانع از تعبیر و تفسیر توسط شخص مقابل می شوند. تحقیقات نشان می دهند که مردم به پیام های غیر کلامی ارزشی برابر یا بیشتر از پیام های کلامی می دهند. بنابراین ارتباطات غیر کلامی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

راه حل: مطمئن باشید که ارتباط کلامی و غیر کلامی شما با هم انطباق دارند. زبان غیر کلامی مثبت شامل تظاهرات چهره ه “مثل لبخند زدن”، زبان بدن “لمس کردن” و لحن صدا “مثلا گرم و شاد بودن” می باشد.
کنترل استرس در زندگی خود

برای کنترل استرس در زندگی راه کارهای زیر را انجام دهید:

  1. موضوعات و موقعیت هایی را که در شما استرس ایجاد می کند، بشناسید.
  2. یاد بگیرید که خود را آرام کنید.
  3.  روش حل مشکل را بطور موثر یاد بگیرید:
    1. خود را آرام نگهدارید.
    2. مشکل را بطور واضح مشخص کنید.
    3. راه حل های احتمالی را بصورت یک فهرست در نظر بگیرید.
    4. راه حل ها را ارزیابی کنید.
    5. راه حلی را که فکر می کنید بهترین است، انتخاب کنید.
    6. راه حل را انجام دهید و نتیجه را ارزیابی کنید.
    7. استراحت کافی داشته باشید: احساس خستگی بطور مداوم، خود یک مشکل می باشد و منجر به فشار عصبی و نهای اًت کاهش صبر و تحمل در ارتباط با کودکان می گردد.
    8. سعی کنید که یک برنامه خواب منظم داشته باشید. اگر در خواب رفتن مشکل دارید، ممکن است نیاز باشد از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید. بعضی افراد هستند که بیش از حد می خوابند، بطوری که با فعالیت ها ی روزانه آنها این امر، تداخل پیدا می کند. در این صورت اینگونه افراد بهتر است که از افراد متخصص کمک بگیرند.
    9. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید: با یک رژیم غذایی متعادل انرژی و سلامت لازم برای عملکرد خوب را بدست می آورید. افراد تحت فشار عصبی ممکن است خوراکشان نامنظم شود و این امر باعث یک چرخه منفی می گردد.
    10. ورزش کنید: تحقیقات نشان می دهند که ورزش غیر از سلامتی فیزیکی، فواید دیگری نیز دارد. مثلا، آزاد شدن بعضی هورمون ها )اندروفین ها( بعد از فعالیت فیزیکی، منجر به احساس خوبی در شخص می گردند.
    11.  از حمایت و کمک دیگران استفاده کنید: سعی نکنید کارها را به تنهایی انجام دهید به این معنی که با مردم ارتباط داشته باشید تا بتوانید زمانی که تحت فشار عصبی هستید با کسی صحبت کنید و یا حمایت کسی را داشته باشید.
    12. شوخ طبعی را حفظ کنید: زمانی که مردم تحت فشار عصبی هستند از خنده و شوخی پرهیز می کنند. در حالی که شوخی کردن یک راه موثر برای کنترل استرس می باشد. خندیدن می تواند در حفظ یک جنبه واقعی تر در مورد آنچه که برای ما اتفاق افتاده کمک نماید. بخصوص زمانی که یک کودک لجباز دارید بیشتر به خندیدن احتیاج خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here