چگونه بعد از طلاق به زندگی بازگردید و دوباره شاد باشید

۰
چگونه بعد از طلاق به زندگی بازگردید و دوباره شاد باشید

طلاق طیفی از احساسات متفاوت است. «طلاق» می‌تواند در زندگی هر شخص طاقت‌فرسا باشد. اگر در حال حاضر مراحل طلاق را طی می‌کنید، خوشبختی بسیار بسیار دور به نظر می‌رسد. اگرچه ممکن است در حال حاضر، آینده‌ای درخشان ممکن به نظر نرسد، اما با این حال زندگی شاد پس از طلاق حتمی‌تر از تصور شماست تنها کافی است رازهای زندگی شاد بعد از طلاق را بشناسید. برای شروع و یادگیری اینکه چگونه دوباره شاد باشید و زندگی پس از طلاق، به نکات زیر توجه کنید.

هوش هیجانی خود را بهبود بخشید

احساسات خود را بپذیرید و آن‌ها را کنار بگذارید. مارک بانشیک، روانپزشک و نویسنده دو کتاب در مورد طلاق موثر و هوش هیجانی، می‌گوید که یکی از طرفین باید احساسات را آنچه که هستند بپذیرند تا بهتر جلو بروند.

مارک بانشیک می‌گوید: «فکر می‌کنم نه تنها شناخت بلکه پذیرش احساس شما نیز مهم است. نمی‌خواهیم مردم فقط احساسات را سرکوب کنند و یا دائماً از خود انتقاد کنند زیرا در این حالت احتمال اینکه بتوانیم از این تجربیات رشد کنیم بسیار کمتر است.»

به گروه‌درمانی بروید

صحبت درباره آنچه در زندگی مشترک شما اتفاق افتاده بسیار مهم است. اگر با افرادی که می‌توانند با این تغییر اوضاع ارتباط برقرار کنند و درک کنند که چقدر این وضعیت برای شما دشوار است دوست شوید احساس انزوای کمتری خواهید داشت. مشاوره خانواده، گروه‌درمانی برای طلاق یا یک دوست حامی به شما کمک می‌کند تا بر روی افکار و احساساتی که ممکن است باعث اضطراب شما شوند، کار کنید.

ابتدا بر دوست داشتن خود تمرکز کنید

به بیان ساده، شما باید قبل از دوست داشتن شخص دیگری، خودتان را دوست داشته باشید. هیچ زمانی بهتر از الان برای مراقبت از خود و رفع نیازهایتان وجود ندارد. به یاد داشته باشید که جمله‌ی «افراد فداکار خودخواه هستند» در این مورد صادق است. از آنجا که وضعیت روحی و سلامت جسمی شما به عنوان شریک زندگی یا همسر در زندگی مشترک تأثیر‌گذار است، مهم این است که ابتدا روی این موارد کار کنید.

اهدافی را برای خودتان تعیین کنید

اگر پس از دریافت مشاوره ازدواج تصمیم به طلاق گرفته اید، اکنون که بدون همسرتان وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شده‌اید، زمان مناسبی برای ارزیابی مجدد اهداف شخصی خودتان است. شاید بخواهید بررسی کنید که آیا در مسیر شغلی درستی قرار دارید، آیا لازم است مهارت خود را ارتقا دهید یا آموزش بیشتری ببینید یا اینکه باید به دنبال کاری باشید که انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. می‌توانید با تهیه لیستی از تمام کارهایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید، شروع کنید. مثلاً شاید از انجام موارد زیر لذت ببرید:

  • نواختن موسیقی
  • نقاشی
  • مجسمه‌سازی
  • پیاده‌روی در جنگل
  • وقت‌گذرانی در ساحل
  • بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هنری
  • رفتن به کلاب با اجرای موسیقی زنده توسط گروه‌های محلی
  • شرکت در فعالیت‌های فضای باز مانند پیاده‌روی، کوهنوردی، قایق‌رانی و سفرهای کمپینگ

شاید فراموش کرده باشید که در سال‌های آخر رابطه از چه چیزی لذت می‌بردید. آن علایق را دوباره شروع کنید و برای آنها وقت بگذارید.
زندگی بعد از طلاق با فرزند

به عنوان یک والد تنها به زندگی بازگردید

اگر صاحب فرزند هستید، طلاق را بپذیرید که حالا یک والد تنها هستید. ممکن است سخت‌ترین مرحله برای شما این باشد. شما نمی‌خواهید امید خود را که یک روز ازدواج شما بهتر می‌شود، رها کنید. یا اگر تصمیم گرفته‌اید که طلاق برای فرزند و خودتان بهتر است، بدانید که درهر صورت آسان نخواهد بود. به محض پذیرفتن این واقعیت آماده هستید که به عنوان یک والد تنها با زندگی جدیدی روبرو شوید.

متأسفانه، طلاق بر پیشرفت فرزندتان تأثیر می‌گذارد. تمام تلاش خود را بکنید تا با والدین دیگر ارتباط خوبی برقرار کنید و هرگز در مقابل فرزندانتان درباره آن‌ها بد صحبت نکنید.

به کودکان بزرگ‌تر می‌توان گفت که چه خبر است و به آنها امکان انتخاب زندگی با یکی از والدین یا دیگری را می دهند. کودکان کوچک‌تر نمی‌دانند چگونه اتفاقات را هضم کنند و به اطمینان خاطر زیادی نسبت به اینکه هنوز هم دوستشان دارید احتیاج دارند. آنها نباید مجبور شوند بین مادر یا پدر یکی را انتخاب کنند.

ممکن است برخی از دوستان خود را از دست بدهید

وقتی طلاق می‌گیرید، طبیعی است که برخی از روابط دچار تنش شوند. از دست دادن بعضی از دوست‌ها اشکالی ندارد. اگر آن‌ها نسبت به تصمیم شما احترام نگذارند و از شما حمایت نکنند، نمی توانید مانند قبل از طلاق با آن‌ها دوست بمانید. به دنبال دوستان جدیدی باشید که از طلاق شما اطلاعی ندارند. آن‌ها می‌توانند بدون قضاوت از شما حمایت عاطفی کنند.

هر چند وقت یک بار برای خودتان وسیله‌ای زیبا بخرید

این احتمال وجود دارد که بعد از طلاق،چیزی برای خود نخریده باشید. در حالی که هنوز نمی‌خواهید هزینه‌ای کنید اما هر چند وقت یک بار چیزی برای خودتان بخرید. به یاد داشته باشید، اکنون هدایه‌ای از طرف همسر نخواهید داشت ، بنابراین مانند یک دوست یا شریک زندگی با خود رفتار کنید. اکنون بهترین شریک زندگی خود باشید تا زمانی که با شخص دیگری آشنا شوید که با شما رفتار خوبی داشته باشد.

دست از سرزنش کردن خودتاب بردارید

ممکن است احساس کنید که طلاق شما بدترین اتفاقی است که در زندگی شما افتاده است، اما باید یک قدم به عقب برگردید و آن را ارزیابی کنید. ممکن است مواردی را در مورد خود یا حتی مهم‌تر از آن در مورد همسرتان مشاهده کنید، که به وضوح نشان می‌دهد هرگز نتوانسته‌اند رابطه را نگه دارند، مهم نیست که شما برای این مشکلات چه کرده‌اید.

سوگواری برای رابطه خوب است اما غرق آن نشوید. وقتی این اتفاق می افتد، شما نه تنها باعث سختی و درد خود می‌شوید، بلکه فرزندان خود (اگر فرزند داشته باشید) و همه کسانی که به شما اهمیت می‌دهند و می‌خواهند شما را خوشحال ببینند نیز تحت تأثیر قرار می‌دهید. اگر حتی طلاق گرفته‌اید دوباره برای زندگی خود احساس خوبی داشته باشید. شما سزاوار همه آنچه جهان به شما ارائه می‌دهد، هستید.

خلاصه

اگر واقعاً با عواقب طلاق خود دست و پنجه نرم می‌کنید، از متخصص کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که تصمیم برای طلاق به راحتی گرفته نشده است. بعد از سال‌ها تلاش، صحبت و مشاوره به وجود آمد‌ه است. اگر رابطه شما به نتیجه نرسید شکست نخورده‌اید. اگر بتوانید تحمل کنید و از سخت‌ترین شرایط عبور کنید، آینده خوبی پیش رو دارید. مهمتر از همه‌چیز این است که شما به عنوان یک فرد شاد و سالم از طلاق خود عبور کردید.