تکنیک بیان خواسته ها | چگونه نیازهای خود را بیان کنیم؟

۰
تکنیک بیان خواسته ها | چگونه نیازهای خود را بیان کنیم؟

تجربه بیان درخواست و نیازها یکی از مسائلی است که در موقعیت های مختلف زندگی با ان مواجه می شویم. درخواست رضایت از والدین برای رفتن به اردوهای دانشجویی و دانش آموزی، درخواست ارتقای شغلی یا افزایش حقوق از مدیر، درخواست پول از اطرافیان و… از جمله مواردی است که در سنین مختلف با آن مواجه هستیم. دانستن تکنیک بیان خواسته ها کمک می کند تا به شکلی درست و البته بالغانه درخواست خود را مطرح کنیم و آمادگی شنیدن هرگونه پاسخی را از طرف مقابل داشته باشیم. در این مقاله شما را با تکنیک بیان خواسته ها و نکات مهم آن آشنا خواهیم کرد.

اهمیت نحوه بیان درخواست به روش صحیح

تکنیک بیان خواسته ها به صورت درست و بالغانه به شما کمک می کند تا سریع تر به پاسخ مثبت برسید. اما در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است با پاسخ نه مواجه شوید. در چنین شرایطی این تکنیک ها به شما کمک می کند مواجهه با هرگونه شرایطی باشید. در صورتی که در بیان درخواست های خود با مشکل مواجه هستید می توانید از کمک مشاوره فردی استفاده کنید. یک مشاور حرفه ای به شما کمک می کند تا بدون عذاب وجدان و شرمساری درخواست و نیاز خود را به اطرافیان بیان کنید، علاوه بر آن می توانید برای مواجهه با درخواست های دیگران نیز به درستی عمل کنید.

چگونه درخواست و توقع خود را به درستی مطرح کنیم؟

چگونگی مطرح کردن درست درخواست

زمانی که می خواهید درخواست ها و توقعات خود را به دیگران مطرح کنید دانستن برخی تکنیک بیان خواسته ها به شما کمک می کند، در مواجهه با پاسخ فرد مقابل رفتاری منطقی و بالغانه داشته باشیم. از جمله تکنیک هایی که می تواند در زمان بیان خواسته ها کمک کننده باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیان مودبانه و صریح خواسته: زمانی که می خواهید درخواستی از دیگران داشته باشید، با لحنی صریح، دقیق و مودبانه مساله را مطرح کنید. از حاشیه رفتن خودداری کنید تا فرد دقیقا بدانید که چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟ آیا شرایط انجام را دارد؟ در صورتی که تمایلی به برآورده کردن درخواست شما نداشت بتواند به شما نه بگوید.
  2. مطرح کردن خواسته ها با ادبیاتی مثبت و خوشبینانه: وقتی ادبیات شما مثبت و خوشبینانه باشد علاوه بر اینکه طرف مقابل احترام را از طرف شما دریافت می کند بلکه الزام و اجباری نیز برای پاسخ دادن به درخواست شما احساس نمی کند.
  3. عدم تحمیل احساس گناه: زمانی که از دیگران درخواستی دارید احساس گناه را به دیگران تحمیل نکنید. ممکن است شما در گذشته برای فرد کار یا لطفی کرده باشید زمانی که از او درخواستی دارید با منت گذاشتن به آن ها احساس گناه تحمیل نکنید. ممکن است فرد مقابل شرایطی برای جبران یا انجام درخواست شما نداشته باش.
  4. پرهیز از توقع بیجا: اینکه توقع داشته باشید دیگران حتما به همه درخواست های شما پاسخ مثبت بدهند و خود را به سختی بیندازند، توقعی بیجاست. در شرایطی ممکن است درخواست شما طرف مقابل را به سختی و آزار بیندازد.
  5. حفظ احترام: زمانی که می خواهید درخواست خود را به دیگران مطرح کنید، با ادبیات محترمانه درخواست خود را بیان کنید. زمانی که فردی لطفی در حق شما انجام می دهد حتما این لطف را جبران و از او تشکر کنید.
  6. پرهیز از درخواست های یکطرفه: اینکه همه درخواست ها و نیازهای خود را تنها از یک نفر بخواهید و اقدامی برای جبران نداشته باشید این موضوع به مرور زمان آزاردهنده خواهد بود. از همین رو زمانی که فردی برای شما کاری می کند حتما از او تشکر کنید و درصدد جبران باشید.
  7. آمادگی مواجهه با پاسخ نه: ممکن است زمانی که درخواست خود را به کسی بیان می کنید با جواب منفی او مواجه شوید. در چنین شرایطی خود را آماده شنیدن آن کنید. قرار نیست همه به درخواست های شما پاسخ مثبت بدهند و خود را به سختی بیندازند.

چگونه از شنیدن جواب نه ناراحت نشویم؟

چگونه از شنیدن جواب نه ناراحت نشویم؟

ممکن است زمانی که درخواستی از کسی داشته باشیم با جواب نه مواجه شوید. در صورتی که احساس می کنید به خاطر نه شنیدن ممکن است ناراحت شوید باید از روش های زیر استفاده کنید:

نه شنیدن فرصتی است برای رشد فردی شما: وقتی با پاسخ منفی دیگران مواجه می شوید قطعا سعی می کنید فرد محکم تری شوید و یاد بگیرید از پاسخ منفی دیگران ترس نداشته باشید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد موفق در واقع از همین مسیر عبور کرده اند و پاسخ رد شنیده اند. اگر برای دیگران هم حق انتخاب قائل باشید طبیعی است که دیگر شنیدن نه برای شما ناراحت کننده نخواهد بود. شما هم این حق را دارید که درخواست های دیگران را با نه پاسخ دهید.

شنیدن پاسخ نه راهی است برای آشنایی با نظرات و افکار دیگران: این را در نظر داشته باشید که قرار نیست همه با نظرات و خواسته های ما موافقت کنند. پس اگر در مواقعی نیاز و خواسته ما را با نه پاسخ دادند به معنی طرد کردن و زیر سوال بردن شخصیت ما نیست. بلکه این پاسخ آن ها به درخواستی است که از آن ها داشته ایم.افزایش فروتنی: یکی مورد از تکنیک بیان خواسته ها مطرح کردن صحیح و دقیق خواسته ها است. در صورتی که به نه مواجه شدید نباید فروتنی و عزت نفس خود را از دست بدهید.

نکات طلایی در هنگام درخواست

نکات در بیان درخواست

زمانی که می خواهید درخواست خود را به دیگران بیان کنید لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهید:

  1. مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید: با این راهکار شما می توانید با دیگران به راحتی صحبت کنید و با شناخت طرف مقابل درخواست های خود را به شکل مناسبی بیان کیند.
  2. پاسخ منفی دیگران را بپذیرید: همیشه حق انتخاب را برای دیگران قائل باشید همانگونه که این حق را برای خود قائل هستید. دیگران حق دارند به تقاضای شما پاسخ منفی بدهند.
  3. احترام به دیگران را بروز دهید: هیچگاه بخاطر شنیدن پاسخ نه رفتار شما با فرد تحت تاثیر قرار نگیرد. خواسته خود را در عین احترام مطرح کنید و اگر فرد به شما پاسخ منفی داد نباید تاثیری در رفتار محترمانه شما با او داشته باشد.
  4. متوقع نباشید: این توقع و انتظار را که دیگران باید به درخواست های شما پاسخ بدهند را ترک کنید و به هیچ عنوان بابت کارهایی که قبلا برای او انجام داده اید منت نگذارید.
  5. برای مطرح کردن درخواست خود شرایط فرد مقابل را در نظر بگیرید: وقتی می خواهید از کسی درخواستی داشته باشید از قبل با او هماهنگ کنید یا شرایط او را درنظر بگیرید. در صورتی که فرد در شرایط مناسبی نیست با او درباره خواسته خود صحبت نکنید.

نتیجه گیری

در مقاطع مختلف زندگی شرایطی پیش می آید که نیازمند کمک دیگران و مطرح کردن درخواست از آن ها می شویم. بیان درست خواسته ها و برخورد بالغانه برای مواجه شدن با پاسخ آن ها باعث میشود تا رشد فردی داشته باشیم. چرا که در برابر درخواست منطقی و بالغانه ما از دیگران، از حق برای دیگران محفوظ است که به هر دلیلی با نه گفتن به درخواست ما از کنار آن عبور کنند.

در این مقاله به تکنیک هایی که می تواند با پاسخ مثبت دیگران مواجه شود اشاره کردیم، علاوه بر اینکه نکاتی را درباره مواجهه با پاسخ نه دیگران به درخواست ها را بیان کردیم. با بکارگیری این تکنیک ها می توانید راحت تر درخواست های خود را از دیگران مطرح کنید و دیگران نیز در مواجهه با آن این انتخاب را داشته باشند که به درخواست شما پاسخ مثبت یا منفی بدهند.

سوالات متداول

مهمترین تکنیک بیان خواسته ها چیست؟

مهمترین نکته ای که در زمان مطرح کردن خواسته خود باید درنظر بگیرید لحن مودبانه و رعایت احترام به فرد مقابل است. همچنین ممکن است به هر دلیلی فرد مقابل به درخواست شما پاسخ منفی بدهد، پس آماده شنیدن آن باشید.

مهمترین نکاتی که باید در زمان درخواست از دیگران مورد توجه قرار دهیم چیست؟

در نظر گرفتن شرایط فرد، نداشتن توقع بیجا از دیگران، قدردانی از فردی که به خواست شما پاسخ مثبت داده و حفظ احترام به دیگران حتی در زمانی که به درخواست ما پاسخ منفی داده اند.

بهترین راه مواجهه با شنیدن نه چیست؟

به دیگران حق بدهید که به درخواست شما پاسخ منفی بدهند، همانگونه که شما هم حق دارید در پاسخ به درخواست های دیگران نه بگویید. نباید به دیگران احساس گناه و عذاب وجدان برای گفتن نه، داشته باشند. گاهی اوقات شنیدن نه از دیگران به رشد فرد و اعتماد به نفس شما کمک کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here