علل خیانت زناشویی و نحوه برخورد با فرد خیانتکار

۰
علل خیانت زناشویی و نحوه برخورد با فرد خیانتکار

یکی از مشکلات بسیار بغرنج و بحرانی که ممکن است زوجین با آن مواجه شوند، خیانت است. علل خیانت زناشویی هر چه که باشد این توانایی را دارد که شاکله یک زندگی را به هم بریزد. اما بررسی علل خیانت زناشویی کمک می کند تا افراد بتوانند پیش از ازدواج تصمیم بهتری بگیرند. بسیاری از عوامل بروز خیانت زوجین پیش از ازدواج هم قابل تشخیص است فقط کافی است افراد آگاهی کافی در این زمینه داشته باشند. در این مقاله سعی داریم هر آنچه مربوط به خیانت زناشویی و علل آن است را به شما بگوییم.

افراد چرا خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟

پاسخ به این سوال را می توان در بررسی علل خیانت زناشویی بررسی کرد. البته اگر زوجین از عواقب خیانت زناشویی و هزینه های عاطفی، روحی و روانی که از این اقدام می بینند، بدانند هرگز دست به این کار نمی زنند. شاید برای شما جالب باشد که در بررسی علل و عوامل خیانت زوجین موارد مختلفی وجود دارد که اگر افراد از آن آگاهی داشته باشند، قطعا می توانند تشخیص دهند که چه اقداماتی می تواند منجر به این موضوع شود. برخی خشم یا عصبانیت و حتی حس انتقام را دلیل اصلی خیانت خود می دانند، برخی دیگر نیز عواملی دیگری را اشاره می کنند. اما عزت نفس پایین، تنوع طلبی، زیاده خواهی های جنسی و برخی بیماری های روحی و روانی می تواند افراد را به سمت خیانت سوق دهد.

بررسی شایع ترین دلایل خیانت در زندگی مشترک

شایع ترین دلایل خیانت در زندگی مشترک

براساس مطالعات صورت گرفته توسط مشاوره خیانت از میان زوجینی که از خیانت همسر خود شکایت دارند و در نهایت منجر به طلاق جدایی آن ها شده، عوامل مختلفی شناسایی شده است. در ادامه به 10 مورد از شایع ترین علل خیانت اشاره می شود:

1- اعتیاد به اینترنت:

یکی از دلایل عمده و مهمی که امروزه خیانت زوجین را باعث می شود، اعتیاد افراد به اینترنت است. برقراری آسان ارتباط میان افراد و طولانی شدن روابط از این طریق در نهایت منجر به خیانت می شود.

2- عدم توانایی برای حل مشکلات:

علت دیگری که افراد را به سمت خیانت سوق داده، براساس مطالعات عدم توانایی زوجین در حل مشکلاتشان است. آن ها به جای تلاش برای حل مشکل پیش آمده از آن فرار می کنند، در نتیجه ممکن است با دیگر افراد دردو دل کنند، و همین موضوع زمینه های خیانت را منجر می شود.

3- اعتیاد به دیدن فیلم های پورن:

در دسترس بودن شبکه های اجتماعی و اینترنت سبب شده تا برخی افراد به سمت دیدن فیلم های پورن سوق پیدا کنند و رفته معتاد آن شوند. در نتیجه دچار احساس عدم رضایت از رابطه جنسی شده و به سمت تجربه های جدید در این رابطه هدایت می شوند که در نهایت منجر به خیانت می شود.

4- اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی:

افرادی که دچار اعتیاد می شوند رفته رفته به رفتارهای خارج از عرف گرایش پیدا می کنند و در نتیجه تاثیر این مواد، با احساس شیفتگی موقت از همسر خود دور شده و به سمت خیانت گرایش پیدا می کند.

5- تکراری شدن رابطه مشترک:

عامل دیگری که زوجین را به سمت طلاق هدایت می کند، تکراری بودن روال زندگی مشترک و نداشتن امید و هیجان در زندگی است. افراد برای جبران نارضایتی خود از این شرایط به سمت کسب تجربه های جدید می روند که یکی از آن ها میتواند منجر به خیانت او شود.

6- نداشتن روابط سالم اجتماعی:

این افراد به دنبال کشف تجربه های جدید در روابط اجتماعی خود هستند. اغلب این افراد از دوران مجردی نیز این رفتارها را از خود بروز می دهند. از همین رو مشاوره قبل از ازدواج تا حد زیادی می تواند در شناسایی رفتارهای پرخطر طرفین و پیشگیری از تجربه خیانت موثر باشد.

7- دوری طولانی مدت زوجین از هم:

گاهی رابطه زوجین با هم هیچ مشکلی ندارد، اما به دلیل برخی شرایط اجباری مانند ماموریت های کاری به ناچار مدت های طولانی از هم دور می شوند. در این شرایط فرد برای جبران کمبود های جنسی یا عاطفی خود به سمت ارتباط با دیگران یا اینترنت و… گرایش پیدا می کند. همین موضوع بین آنها فاصله ایجاد می کند و احساس دلبستگی آن ها کم می شود. در این شرایط ممکن است خیانت از سمت یکی از زوجین سربزند.

8- عدم احترام متقابل در بین زوجین:

یکی از مواردی که می تواند باعث خیانت زوجین شود احساس عدم دریافت احترام و قدردانی از سمت همسر است. این موضوع به ویژه در زمان اختلافات زناشویی بیشتر دیده می شود. در نتیجه احساس ناخوشایندی در آن ها ایجاد می شود و برای جبران این احساس ممکن است فرد به سمت خیانت برود.

9- عدم برآورده سازی نیازهای جنسی:

یکی از مهمترین دلایل خیانت زوجین عدم رضایت آن ها از داشتن رابطه جنسی است. افراد ممکن است در طول زندگی مشترک این احساس را داشته باشند که نیازهای آن ها در این رابطه برآورده نمی شود، همین موضوع می تواند منجر به خیانت شود.

10- اعتماد به نفس پایین:

افراد گاهی به دلیل نداشتن اعتماد به نفس با خیانت کردن سعی می کنند، این احساس خود را تقویت کنند. در واقع آن ها به دلیل برآورده کردن نیاز عشق، و جبران اعتماد به نفس پایین خود با خیانت سعی در جبران آن دارد.

با همسر خیانتکار باید چگونه برخورد کرد؟

نحوه برخورد با همسر خیانتکار

بسیاری از کسانی که تجربه خیانت همسر را دارند در جلسات زوج درمانی اذعان می کنند، نحوه برخورد با همسر خیانتکار است. اینکه فرد تصمیم به جدایی یا ادامه زندگی بگیرد هر کدام نیازمند کسب مهارت هایی است که بتواند برای هرکدام بهترین اقدام را داشته باشد.

پس از آنکه فرد توانست علل خیانت زناشویی را درک کند، پس از آن برای مواجهه با فرد خیانتکار باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • فردی که خیانت دیده نباید خود را سرزنش کند و احساس کند به دلیل ایراد از سمت او، همسر وی دست به خیانت زده است. در این شرایط استفاده از کمک های مشاوره فردی بسیار کمک کننده است
  • اگر می خواهید با همسر خیانتکار خود زندگی را ادامه دهید، نباید دائما به او حساس شوید. این حساسیت علاوه بر سردرگمی بیشتر شما، می تواند فرد خیانتکار را عصبی کند
  • به هیچ عنوان به دنبال توجیه خیانت نباشید، افرادی که دست به خیانت می زنند گاهی با فرافکنی سعی در توجیه این عمل قبیح خود دارند به جای اینکه اشتباه خود را بپذیرند
  • درباره این مساله با کسی صحبت نکنید، یکی از مهمترین نکاتی که در مواجهه با همسر خیانتکار باید مورد توجه قرار دهید، عدم بروز این اتفاق به دیگران است. این موضوع ادامه زندگی را برای زوجین سخت می کند
  • اصلا نگران نگاه اطرافیان درباره خیانت همسر خود نباشید، تمرکز شما باید روی خودتان و رابطه مشترک باشد. قضاوت های دیگران تنها می تواند شرایط را بدتر کند
  • زوجین پس از مواجهه با خیانت به هیچ عنوان نباید اقدام بی فکر کنند، حتی اگر تصمیم آن ها به جدایی است باید پیش از هر اقدامی با مشاوره صحبت شود

اهمیت مشاوره روانشناسی خیانت

اهمیت مشاوره روانشناسی خیانت

بررسی ریشه خیانت یکی از مهمترین اقداماتی است که یک روانشناس خبره می تواند آن را متوجه شود. در ادامه با بررسی علل خیانت زناشویی زوجین می توانند برای ادامه زندگی خود تصمیم بگیرند. در بسیاری از تجربه های خیانت زوجین اگر از کمک مشاوره روانشناسی استفاده نکنند، ممکن است با تصمیمات عجولانه و احساسی دست به اقدامات جبران ناپذیری بزنند. مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده یکی از مراکز مشاوره معتبر در زمینه مشاوره خانواده و روابط زناشویی است که شما می توانید برای حل انواع مشکلات زناشویی به ویژه بحران خیانت از خدمات این مرکز استفاده کنید. ارائه خدمات مشاوره آنلاین و غیرحضوری نیز از جمله مواردی است که این مرکز برای تسهیل تردد مراجعه کنندگان در نظر گرفته است.

نتیجه گیری

تجربه خیانت یکی از تلخ ترین و البته سخت ترین تجربه هایی است که ممکن است افراد از سوی پارتنر عاطفی خود تجربه کنند. در بسیاری از مطالعات صورت گرفته درباره علل خیانت زناشویی نشان می دهد که در بسیاری از موارد می توان از وقوع این اتفاق پیشگیری کرد. اما در شرایطی که یکی از زوجین دست به خیانت بزند و تصمیم آن ها به ادامه زندگی باشد قطعا یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، خانواده درمانی است. چرا که خیانت زناشویی شاکله یک زندگی را متزلزل می کند و همگی اعضای خانواده از این موضوع آسیب می بینند.

سوالات متداول

1- علل خیانت زناشویی چیست؟

کسب تجربه های جدید، کمبود عزت نفس، اعتیاد به فیلم های پورن، اعتیاد به مواد مخدر، داشتن روابط ناسالم، اعتیاد به اینترنت، نارضایتی از رابطه جنسی، دور بودن زوجین از هم، عدم حل مشکلات زوجین و… از جمله شایعترین عوامل خیانت است.

2- چه مواردی در برخورد با همسر خیانتکار باید مورد توجه باشد؟

عدم حساسیت زیاد از سمت فرد خیانت دیده، عدم مطرح کردن موضوع به دیگران، پرهیز از تصمیمات عجولانه، عدم تنبیه همسر و…

3- چه دلیلی باعث خیانت زوجین می شود؟

کمبودهای روحی و روانی، عدم آگاهی و در نظر نگرفتن عواقب این کار، می تواند منجر به بروز خیانت زوجین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here