افسردگی بعد از شکست عشقی و راه های درمان آن

۰
افسردگی بعد از شکست عشقی و راه های درمان آن

جدایی همیشه سخت و آزاردهنده است. پایان یافتن یک رابطه عاطفی دنیای فرد را زیر و رو می‌کند و علاوه بر تحریک بسیاری از احساسات، به روح و روان فرد آسیب می‌رساند. برخی افراد به راحتی، سریع و منطقی پایان یافتن رابطه را می‌پذیرند و به روال عادی زندگیشان ادامه می‌دهند، این در حالی است که برخی دیگر ممکن است دچار افسردگی بعد از شکست عشقی شوند.

این دوره از زندگی بسیار دردناک و ناامید کننده است و این احساس را ایجاد می‌کند که دنیا در حال فروپاشی و زندگی پوچ است. اگرچه برخی از این احساسات از جمله غم و اندوه و افزایش احساسات پس از جدایی عادی هستند اما تشخیص علائم افسردگی بعد از شکست عشقی بسیار اهمیت دارد.

دلایل افسردگی بعد از شکست عشقی

دلایل افسردگی بعد از شکست عشقی

عشق می‌تواند به شما بال پرواز بدهد، تا ابد روی لبان شما لبخند بنشاند و به زندگیتان هدف بدهد. اما از طرف دیگر می‌تواند باعث غم، پوچی دلشکستگی و افسردگی کامل شود. متاسفانه بسیاری از افراد پس از پایان رابطه دچار افسردگی می‌شوند. برخی از دلایل افسردگی بعد از شکست عشقی عبارتند از:

  • ترس از آینده‌ای مبهم
  • ترس از تنها ماندن
  • سرزنش و کاهش اعتماد به نفس
  • تغییر سبک زندگی

بیشتر بخوانید: چگونه بعد از طلاق به زندگی بازگردید و دوباره شاد باشید؟

راه‌های درمان افسردگی بعد از شکست عشقی

راه‌های درمان افسردگی بعد از شکست عشقی

اگر علائم افسردگی طی ۲ تا ۳ هفته بهبود نیافتند و یا حتی شدیدتر نیز شدند به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است پزشک با توجه به علائم شما و برای نتیجه بهتر داروی ضد افسردگی تجویز کند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای بازجذب سروتونین مانند فلوکستین (پروزاک) و پاروکستین (پاکسیل)
  • داروهای بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین مانند دولوکستین (Cymbalta) و ونلافاکسین (Effexor XR)
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای مانند ایمی پرامین (Tofranil) و نورتریپتیلین (Pamelor)
  • داروهای مونوآمین اکسیداز مانند ترانی سیپرومین (پارنات) و فنلزین (ناردیل)

ابتدا مطمئن شوید که از ریسک داروهای ضد افسردگی مطلع هستید. عوارض جانبی برخی از داروها عبارتند از:

  • عوارض جنسی
  • افزایش اشتها
  • افزایش وزن
  • بی‌خوابی

در صورت روبه رویی با تشدید علائم یا عوارض جانبی شدید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک دوز داروها را تغییر می‌دهد یا داروی متفاوتی را تجویز می‌کند. بسته به شدت افسردگی پس از جدایی، پزشک روانکاوی یا روان درمانی را برای پیشرفت در روند درمان پیشنهاد می‌دهد. مخصوصا در واقعی که افکار خودکشی دارید.

راه‌های درمان افسردگی بعد از شکست عشقی بدون مراجعه به پزشک عبارتند از:

خودتان را سرگرم کنید

علایق خود را پیدا کنید و به آنها مشغول شوید تا ذهنتان نیز درگیر شود. اگر احساس افسردگی دارید، کتاب بخوانید، قدم بزنید یا کاری را شروع کنید.

به اندازه کافی بخوابید

استراحت کافی به بهبود سلامت روانی کمک می‌کند و باعث می‌شود با جدایی کنار بیایید.

از داروهای گیاهی و طبیعی استفاده کنید

اگر تمایل ندارید از داروهای تجویزی استفاده کنید، درباره مکمل‌های مفید برای افسردگی با پزشک خود مشورت کنید. مصرف برخی مکمل‌ها با داروهای تجویزی مضر است. همچنین امکان استفاده از درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی، ماساژ درمانی و مدیتیشن وجود دارد.

ریشه مشکل را پیدا کنید

ریشه مشکل را پیدا کنید

بهترین راه برای کنار آمدن با احساسات و افسردگی بعد از شکست عشقی دانستن و ریشه یابی دلیل آن است. برای مثال اگر دائما در مورد آینده نگران هستید و این نگرانی شما را مضطرب و افسرده می‌کند، ریشه این نگرانی را بیابید. اغلب این احساسات ریشه در کودکی دارند. به یک روانکاو یا روانشناس خبره مراجعه کنید تا در ریشه یابی مشکلات به شما کمک کند.

فعالیت داشته باشید

فعالیت داشته باشید

فعالیت‌های جدید را امتحان کنید. یکی از راه‌های لذت بردن از زندگی مجردی کارهایی است که می‌توانید به تنهایی انجام دهید و از آن‌ها لذت ببرید. به سرگرمی‌ها و علایقی فکر کنید که می‌خواستید انجام دهید، اما چون در رابطه بودید وقت نداشتید. با انجام آن‌ها خود را خوشحال کنید!

  • می‌توانید فعالیت یا سرگرمی را امتحان کنید که استعداد فعلی شما را توسعه دهد یا مهارت جدیدی برای یادگیری باشد.
  • برای مثال، نقاشی، باغبانی، شنا، یوگا یا سرودن شعر همه کارهای لذت بخشی هستند که می‌توانید به تنهایی انجام دهید.
  • یک دوره آنلاین در مورد موضوعی که همیشه شما را به وجد آورده است بگذرانید یا یادگیری یک زبان خارجی را شروع کنید. پیشرفت شما باعث می‌شود به خودتان افتخار کنید.
  • یک وبلاگ یا کانال ویدئویی در مورد چیزی که در آن اطلاعات زیادی دارید راه‌اندازی کنید.
  • با ادامه زندگی پر جنب و جوش، قدرت خود را پس گرفته و تبدیل به فردی می‌شوید که احساس خوبی نسبت به خود دارد.

از فرصت تازه‌تان بهره ببرید

از فرصت تازه‌تان بهره ببرید

اجتماعی باشید. این فرصت را دارید که با دوستان و خانواده خود که شما را خوشحال می‌کنند وقت بگذرانید. همچنین می‌توانید با افراد جدیدی ملاقات کنید که ممکن است دوستانی عالی یا حتی عشق آینده شما باشند. حتی مراجعه به مشاوره خانواده هم میتواند بسیار کارساز باشد. همه کارها را به تنهایی انجام ندهید، از مجرد بودن با بیرون رفتن و اجتماعی بودن بیشترین استفاده را ببرید.

در مهمانی‌هایی که خانواده و دوستانتان شما را دعوت می‌کنند تا از تکنوازی یا بازی‌ها لذت ببرید، شرکت کنید. می‌توانید از عزیزان خود حمایت کنید و احتمالاً افراد جدیدی را ملاقات کنید.

برای کارهای مختلف داوطلب شوید. از کمک به جامعه خود و ملاقات با افرادی که علایق مشابه با شما را دارند، احساس خوبی خواهید داشت.

فعالیت‌های کوچک (یا بزرگ) را برای دوستان و خانواده مانند مهمانی شام یا بازی ترتیب دهید. به مهمانان خود بگویید که دوستانشان را بیاورند.

اجازه بدهید کدورت‌ها از بین برود

اجازه بدهید کدورت‌ها از بین برود

به خودتان سخت نگیرید و به خودتان وقت کافی برای کنار آمدن با پایان رابطه را بدهید. سپس سعی کنید کدورت و ناراحتی‌ها را کنار بگذارید. زیرا غم، ناراحتی، ناامیدی و … حال روحی شما را بدتر می‌کند.

علائم افسردگی پس از شکست عشقی چیست؟

علائم افسردگی پس از شکست عشقی چیست؟

با وجود اینکه بعد از جدایی ناراحتی، عصبانیت، ترس، بی‌خوابی، گریه و درد طبیعی است اما اگر این علائم بیش از چند هفته بهبود طول کشید یا بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص افسردگی افسردگی بعد از شکست عشقی، باید حداقل ۵ علائم از ۹ علائم زیر را در بیشتر از دو هفته تجربه کنید:

  • تقریبا هر روز بیشتر از روز قبل احساس غم، پوچی یا ناامیدی داشته باشید.
  • دیگر به انجام فعالیت‌هایی موردعلاقه‌تان مشتاق نباشید.
  • به طور قابل توجهی دچار کاهش یا افزایش وزن و اشتها شوید.
  • افزایش یا کاهش چشمگیر میزان خواب.
  • افزایش سرعت قدم زدن یا فشار دادن دست یا کاهش سرعت صحبت کردن و حرکات شما به میزان زیادی.
  • در بیشتر روز بی‌انرژی هستید.
  • احساس بی ارزشی دارید.
  • به سختی تمرکز یا تصمیم گیری می‌کنید.
  • افکار مربوط به مرگ دارید که به آن افکار خودکشی نیز گفته می‌شود.

افسردگی برای هر فردی پس از جدایی اتفاق می‌افتد اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند. علت ایجاد افسردگی متفاوت است اما در صورت داشتن سابقه افسردگی یا سایر اختلالات روانی ممکن است این احساسات را بیشتر تجربه کنید. عوامل دیگری که باعث تشدید افسردگی پس از جدایی می‌شوند عبارتند از: تغییرات هورمونی یا تحمل همزمان تغییرات مهم دیگر مانند از دست دادن شغل یا از دست دادن یکی دیگر از افراد مهم زندگی.

بعد از شکست عشقی چه کنیم؟

بعد از شکست عشقی چه کنیم؟

۱. احساسات خود را بپذیرید

به خودتان زمان دهید: طبیعی است زمانی که شکست عشقی می‌خورید برای مدتی احساس غم و اندوه کنید. توقع نداشته باشید طی یک یا دو روز پارتنر سابق خود را فراموش کنید. صبور باشید و بر روی هر آنچه که از این جدایی احساس می‌کنید، کار کنید. تنها راهی که می‌توانید دوباره خوشحال باشید این است که به خود زمان دهید تا به صورت کامل فراموش کنید.

گذشته را انکار نکنید

در ابتدا ممکن است باور نکنید که شکست عشقی خورده‌اید. نیازی نیست که وانمود کنید هیچ چیز تغییری نکرده است و عشق شما همان است که بود. به جای فراموش کردن و خوشحال بودن باید دست از انکار شکست عشقی (برای خود و دیگران) بردارید.

قبول کنید که رابطه تمام شده است

اگرچه ممکن است بپذیرید که شکست عشقی خورده‌اید، اما شاید فکر کنید که اگر برخی مسائل را در مورد خود تغییر دهید یا بتوانید پارتنر سابق خود را متقاعد کنید که عشق حلال این مشکلات است، دوباره با هم خواهید بود. در عوض، بپذیرید که رابطه تمام شده است تا بتوانید ادامه دهید و خوشحال باشید.

پارتنر سابق خود را ببخشید

طبیعی است وقتی اعتراف می‌کنید که شکست عشقی خورده‌اید، عصبانی شوید. ممکن است بخواهید کسی را به این دلیل سرزنش کنید. اما، عصبانیت می‌تواند شما را بیشتر تحت فشار قرار دهد و انرژی منفی وارد زندگی شما کند. برای ادامه دادن و شاد بودن، باید عصبانیت را کنار بگذارید و هر کس که نیاز است را ببخشید.

۲. با نیازهای عاطفی خود روبه‌رو شوید

عزت نفس خود را بالا ببرید

خود را برای اینکه رابطه به نتیجه نرسید شکست خورده ندانید و سرزنش نکنید. اینکه این رابطه تمام شد، به این معنا نیست که شما شکست عشقی خورده‌اید. به یاد داشته باشید که شما فردی فوق‌العاده هستید و دوباره عشق را پیدا خواهید کرد. برای کمک به خود، بالا بردن عزت نفس می‌تواند مفید باشد.

وقت خود را با افرادی که شما را حمایت می‌کنند بگذرانید

ممکن است احساس کنید که منزوی شده‌اید و تنها هستید. بودن در کنار افرادی که شما را دوست دارند یکی از راه‌هایی است که به خودتان یادآوری کنید که دوست داشتنی هستید. دوستان و خانواده شما می‌خواهند به شما کمک کنند، زیرا به شما اهمیت می‌دهند، بنابراین برای مدتی به آنها تکیه کنید تا به بهبود حال شما کمک کنند.

از خود مراقبت کنید

مراقبت نکردن از خود می‌تواند باعث شود که احساس شادی پس از شکست عشقی دشوارتر به دست آید. ممکن است به دلیل کم خوابی بد اخلاق شوید یا احساس خستگی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که شکست عشقی می‌تواند قلب را نیز ضعیف کند، بنابراین از خود مراقبت کنید.

به جلسات مشاوره بروید

اگر در فعالیت‌های روزمره مانند غذا خوردن یا خوابیدن مشکل دارید، با یک مشاور صحبت کنید. در صورت شروع یا افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر نیز باید به مشاور مراجعه کنید. مشاوره روانشناسی در این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره شاد باشید و فقط راهی برای دوست داشتن خودتان است.

تکنیک‌های مقابله‌ای را امتحان کنید

گاهی اوقات لازم است از تکنیک‌های مقابله‌ای خاصی در مقابله با احساساتی که از شکست عشقی دارید، استفاده کنید. استفاده از این تکنیک‌ها می‌تواند به کاهش استرس شما و همچنین شادتر بودن در دراز مدت کمک کند.

۳. از زندگی مجردی لذت ببرید.

بعد از جدایی و اتمام رابطه وجود برخی احساسات مانند غم، ناراحتی، افسردگی و … برای مدتی طبیعی است. اما اگر این احساسات زمان زیادی باقی ماندند و یا حتی تشدید شدند، لازم است به پزشک مراجعه نمایید. فراموش نکنید که روند بهبود هر کسی متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here