افسردگی چیست؟ علائم، نشانه‌ها و راه‌های درمان

۰
افسردگی چیست؟ علائم، نشانه‌ها و راه‌های درمان

امروزه کمتر کسی است که نداند افسردگی چیست و چه علائم و نشانه هایی دارد. سطح کیفی زندگی افراد، میزان استرس و اضطرابی که امروزه به دلیل شلوغی جمعی و توسعه زندگی شهرنشینی، افزایش سطح ارتباطات و اطلاعات و… باعث شده تا افسردگی به عنوان یکی از عوامل مهم برای تهدید سلامت روحی و روانی افراد باشد. احساس غم و اندوه مداوم و طولانی مدت، خواب زیاد یا بی خوابی، بی اشتهایی یا پرخوری و… از جمله علائمی است که هر فردی بسته به شرایط خود می تواند، حدس بزند که افسرده شده است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که افسردگی چیست و چه اقداماتی برای درمان آن باید انجام شود.

افسردگی چیست؟

افسردگی چیست

افسردگی از نگاه روانشناسی امروزه به یکی از رایجترین مشکلات روحی و روانی است که انسان ها با آن دست و پنجه نرم می کنند. در واقع یکی از مشکلات رایجی که امروزه افراد در مراجعه به مشاوره فردی از آن شکایت دارند، بروز خلق و خوی افسرده و کاهش سطح انرژی آن ها برای انجام امور روزمره است. بسیاری از کسانی که مدت طولانی با این مشکل دست به گریبان هستند، به خوبی می دانند که استفاده از روان درمانی تا حد زیادی می تواند به بهبود حال روحی آن ها کمک کند. افسردگی در واقع نوعی اختلال خلقی به شمار می آید که در شرایط مختلفی مانند مهاجرت، شکست عشقی و… بروز می کند.

عوامل مختلفی می تواند منجر به بروز افسردگی و ظهور علائم افسردگی شود. یکی از مهمترین پارامترها در بروز افسردگی می تواند، سن باشد. به طور کلی بر اساس مطالعات صورت گرفته سن 45 تا 65 سالگی بیشترین میزان این مشکل خلقی را نشان داده است. البته این به معنای افسرده نشدن افراد در سنین کودکی، نوجوانی یا جوانی نیست. بالعکس، حتی بسیاری از کسانی که از بروز این مشکل شکایت دارند، افراد جوان هستند که مشاوره روانشناسی تا حد زیادی در بهبود حال آن ها کمک کننده است.

انواع افسردگی

انواع افسردگی

بروز افسردگی می تواند به اشکال مختلف در افراد بروز کند. در واقع در همه افراد افسردگی به یک شکل نیست. هر کدام از انواع افسردگی راهکارهای درمانی متفاوتی می طلبد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  1. افسردگی بالینی: به آن افسردگی اساسی هم گفته می شود که یکی از شدیدترین اشکال افسردگی می باشد. احساس کم ارزشی و بی ارزش، غم زیاد و… از جمله نشانه های آن می باشد که در طولانی مدت فرد احساس علاقه خود نسبت به مسائل مختلف اعم از فعالیت ها، غذاخوردن، تفریحات مختلف، اختلال خواب و… از دست می دهند.
  2. افسردگی مداوم: این نوع افسردگی نیز می تواند به دلیل طولانی شدن افسردگی های خفیفی باشد که فرد به آن اهمیتی نداده و رفته رفته در وجود فرد، نهادینه و طولانی شده است. حداقل زمان ابتلای فرد در این نوع 2 سال است.
  3. اختلال تنظیم خلقی مخرب: تحریک پذیری مزمن، شدید و فوران خشم به صورت مکرر در کودکان یکی از مهمترین نشانه های این نوع افسردگی است که در کودکان 10 سال به بالا بروز می کند.
  4. سندروم پیش از قاعدگی: این نوع افسردگی نیز در بسیاری از زنان به دلیل اختلال هورمون ها رخ می دهد که علائمی مانند اضطراب، استرس، افسردگی، تحریک پذیری شدید و… دارد.
  5. افسردگی پس از بیماری: کسانی که به مدت طولانی بیماری سختی را پشت سر گذاشته اند، پس از آن دچار افسردگی می شوند. البته برخی از بیماری ها مانند کم کاری تیروئید نیز می تواند زمینه ساز بروز افسردگی در افراد شود.
  6. افسردگی پس از زایمان: بسیاری از زنان پس از زایمان به دلیل نوسانات هورمونی با این افسردگی دست به گریبان هستند. افسردگی بعد از زایمان طولانی مدت نیست و طی کمتر از دو هفته خودبخود رفع می شود.
  7. تغییرات فصلی: افسردگی فصلی یکی از نمونه های شایع افسردگی در افراد است. برخی افراد در فصول مختلف ممکن است به این نوع افسردگی دچار شوند. افسردگی پاییز یکی از نمونه های شایع افسردگی است که افراد با شروع فصل پاییز به آن دچار می شوند.

علایم افسردگی چیست؟

علایم افسردگی

افسردگی علائم و نشانه های مختلفی دارد که فرد می تواند براساس میزان شدت آن به نیاز خود برای مراجعه به روانشناس درک می کند. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید باید در سریع ترین زمان ممکن برای حل مشکل خلقی خود اقدام کنید، پیش از آنکه منجر به مزمن شدن آن شوید. امروزه استفاده از مشاوره آنلاین شرایط دسترسی به روانشناس را برای همه افراد تسهیل کرده است. از جمله علائم افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس ناراحتی دائمی توام با حس پوچی و درماندگی
  • کند شدن فرد در رفتار و حرکات
  • اختلال در تمرکز
  • بروز اضطراب و خشم
  • اختلال در خواب
  • اختلال در غذا خوردن
  • احساس خستگی و بی انرژی بودن مداوم
  • بی میلی نسبت به انجام فعالیت های روزمره
  • احساس درد در قسمت های مختلف بدن مانند کمر، سر یا پاها
  • احساس بی ارزشی یا تمرکز روی شکست ها

نشانه‌های افسردگی شدید

در صورتی که میزان افسردگی در افراد تشدید پیدا کند و فرد برای درمان آن اقدام نکند، نشانه های هشداردهنده ای از فرد سر میزند که نشان دهنده زنگ خطر می باشد. از جمله نشانه های افسردگی شدید در افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس پوچی و درماندگی شدید
  • از دست دادن علاقه و میل جنسی
  • پریشانی و بی قراری
  • فکر کردن به مرگ و خودکشی

علت ابتلا به Depression (علت افسردگی)

افسردگی ممکن است به دلایل مختلفی دامن افراد را بگیرد. از مهمترین علل بروز افسردگی در افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه ژنتیکی و خانوادگی
  • شرایط پزشکی
  • مصرف برخی از داروها
  • اعتیاد به الکل
  • گذراندن اتفاقات استرس زا مانند مهاجرت که عامل ایجاد بروز افسردگی مهاجرت است
  • مشکلات مغزی
  • گذراندن بحران های مختلف مانند از دست دادن عزیزان یا جدایی بعبارتی بروز افسردگی بعد از شکست عشقی

راه های تشخیص و درمان افسردگی

راه های تشخیص و درمان افسردگی

یکی از مهمترین مواردی که افراد را به سمت استفاده از مشاوره های روانشناسی سوق می دهد، درمان این احساس نامطلوبی است که ابعاد مختلفی زندگی افراد را شامل می شود. پیش از هر مداخله درمانی برای درمان افسردگی، ابتدا باید نوع افسردگی توسط روانشناس حرفه ای تشخیص داده شود. در این شرایط استفاده از خدمات مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده بهترین انتخاب است. پس از آن بنا به تشخیص روانپزشک و روانشناس یکی از راهکارهای زیر برای درمان فرد افسرده انتخاب می شود:

  1. روان درمانی: یکی از بهترین شیوه های درمانی فرد افسرده استفاده از مشاوره های رواندرمانی توسط روانشناس خبره است. فرد متخصص طی جلسات مختلف به فرد کمک می کند تا بتواند با افکار و احساسات ناخوشایند خود روبرو شود و برای شناسایی وتغییر آن تلاش کند. درمان شناختی و رفتاری نوعی از روان درمانی به شمار می آید.
  2. دارو درمانی: در صورتی که فرد از مشکل افسردگی مزمن و طولانی مدت و شدید رنج ببرد، استفاده از داروهای ضدافسردگی برای تنظیم خلق و خوی فرد می تواند یکی از گزینه های مناسب باشد. استفاده از این داروها به دلیل وجود برخی عوارض برای برخی افراد سخت است.
  3. درمان تحریک مغزی: برای این روش از انواع درمان های ECT، TMS و VNS استفاده می شود.
  4. طب مکمل افسردگی: علاوه بر روش های گفته شده می توان از روش های مکمل دیگر مانند طب سوزنی، ماساژ، بیوفیدبک و هیپنوتیزم نیز برای درمان انواع اختلالات روانی و خلقی استفاده کرد.

بررسی نقش مشاور در درمان افسردگی

وجود یک روانشناس خبره می تواند یکی از بهترین روش های درمانی برای افسردگی باشد. حرف زدن درباره مشکلات و مسائلی که به مرور زمان منجر به بروز افسردگی در فرد شده یکی از مهمترین مسائلی است که به بهبود حال روحی و روانی فرد کمک می کند. از همین رو همواره تاکید می شود افراد پس از پشت سر گذاشتن بحران ها و مسائل مختلف حتما از خدمات مشاوره روانشناسی برای درمان افسردگی استفاده کنند. مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده عضو انجمن روانشناسان ایران آماده ارائه خدمات روانشناسی در زمینه های مختلف خانواده، ازدواج، فردی، کودک و… است که می توانید برای درمان افسردگی از این خدمات به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی بهره ببرید.

نتیجه گیری

افسردگی یکی از مشکلات خلقی و روحی است که افراد به دلایل مختلف در طول زندگی خود تجربه می کنند. علم روانشناسی به افراد کمک می کند تا با پشت سرگذاشتن بحران ها و مشکلات مختلف درگیر افسردگی و مشکلات ناشی از آن نشوند. مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده یکی از مراکز مشاوره ای تخصصی و حرفه ای در زمینه درمان افسردگی است.

در نظر داشته باشید که عدم درمان افسردگی می تواند بحران های مختلفی برای افراد ایجاد کند و باعث اختلال در کیفیت زندگی فردی، خانوادگی و حتی شغلی افراد شود.

سوالات متداول

1- انواع افسردگی چیست؟

  • بالینی
  • مداوم
  • اختلال تنظیم خلقی مخرب
  • سندروم پیش از قاعدگی
  • بروز افسردگی به دلیل بیماری

2- شایع ترین علائم افسردگی چیست؟

احساس غم و اندوه، پوچی و ناامیدی، تحریک پذیری فرد، بروز خشم و عصبانیت، احساس بی انرژی بودن و..

3- بهترین روش های درمانی افسردگی چیست؟

  • روان درمانی
  • دارودرمانی
  • طب مکمل افسردگی درمان تحریک پذیری مغزی

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here