خانه خدمات روانشناسی آمادگی روحی برای مهاجرت 

آمادگی روحی برای مهاجرت 

۰
آمادگی روحی برای مهاجرت 

ترس از غم غربت مهاجرت یکی از بزرگترین نگرانی هایی است که بسیاری از افراد پیش از مهاجرت با آن مواجه می شوند. این ترس ها و نگرانی ها در کنار ابهامات گاهی تا انصراف فرد از مهاجرت پیش می رود. از همین رو از نگاه مشاوره روانشناسی فرد باید آمادگی روحی برای مهاجرت را در خود ایجاد کند و پس از آن برای مهاجرت اقدام کند. اما اینکه چگونه می توان آمادگی روحی برای مهاجرت را پیدا کرد، موضوعی است که در این مقاله به طور کامل به آن می پردازیم.

منظور از آمادگی روحی برای مهاجرت چیست؟

منظور از آمادگی روحی برای مهاجرت چیست؟

مهاجرت یکی از تصمیم های بزرگ در زندگی هر فرد با اهداف مختلف است. ورود به محیط اجتماعی و فرهنگی جدید که زبانی غیر از زبان مادری فرد دارد، دوری از خانواده و دوستان، تغییر شغل و… قطعا تغییراتی است که نمی توان بدون برنامه ریزی به آن ورود کرد. برخی در زمان فکر کردن به این موضوع ترس از مهاجرت آنها را فرا می گیرد و حتی نمی توانند آن را تصور کنند. اما برخی راحت تر با این مساله کنار می آیند با این وجود باید آمادگی روحی برای مهاجرت  را در خود ایجاد کنند، تا پس از مهاجرت بتوانند آن را بهتر مدیریت کنند.

منظور از آمادگی روحی یعنی پذیرش راحت تر شرایط و سازگاری آسانتر شرایط جدید است. در این صورت انجام امور مهاجرت برای شما تسهیل می شود و استرس کمتری شما را فرا می گیرد. از طرف دیگر می توانید پس از مهاجرت با مشاوره روانشناسی آنلاین خارج از کشور حال خود را بهتر کنید و با شرایط جدید زندگی خود کنار بیایید. اگر به هر یک از کشورهای خارجی مهاجرت می کنید می توانید برای بهبود حال روحی و روانی خود از کمک مشاوران روانشناس ایرانی استفاده کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیز روش های ارتباطی شما می توانید به راحتی به صورت آنلاین حتی از خدمات روانشناس ایرانی در کالیفرنیا یا هر کشور دیگری استفاده کنید.

روش های آمادگی روحی روانی برای مهاجرت

روش های آمادگی روحی روانی برای مهاجرت

زمانی که می خواهید کارهای مهاجرت خود را انجام دهید احساسات ضد و نقیضی شما را درگیر می کند که می توانید با روش های مختلف آمادگی روحی برای مهاجرت را در خود ایجاد کنید. برای این منظور باید کارهای زیر را انجام دهید:

دلیل ترس و استرس خود را از مهاجرت پیدا کنید

حتما تجربه کرده اید که وقتی به مهاجرت و زندگی جدید خود در یک کشور دیگر فکر می کنید در کنار احساس خوبی که دارید، استرسی عجیب همه وجودتان را فرا می گیرد. این استرس حتما دلیلی دارد. این دلیل را پیدا کنید تا برای رفع آن راهکار پیدا کنید. دلیل این استرس می تواند به دلیل تغییر شرایط زندگی، تغییرات آب و هوایی، دوری از دوستان و خانواده و ابهام از آینده باشد. هر کدام از این موراد در شما ایجاد ترس می کند برای آن راهکار پیدا کنید. اگر احساس کردید به تنهایی نمی توانید با این استرس ها کنار بیایید از کمک یک مشاوره فردی استفاده کنید.

مثبت اندیش باشید

سعی کنید در تمام مراحل پیگیری امور مهاجرت خود سعی کنید خوشبین باشد. اینکه شما می خواهید آینده بهتری برای خود بسازید و خیلی از تصورات منفی اصلا واقعیت ندارند و این ها تنها چیزی است که در لحظه به ذهن شما خطور می کند.

آگاهی خود را درباره کشوری که قصد مهاجرت دارید افزایش دهید

یکی از مهمترین مواردی که کمک میکند فرد از نظر روحی و روانی برای مهاجرت آماده شود و کمتر احساساتی مانند استرس آن ها را درگیر کند، آگاهی داشتن و پیدا کردن جواب درباره ابهاماتی است که با آن مواجه می شوند. هر چیزی که شما را نگران و احساس ترس ایجاد می کند را بشناسید و سعی کنید درباره آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

آماده کردن شرایط مهاجرت طی مراحلی که به شما توصیه می شود

روند مهاجرت کاملا مشخص است از زمان اخذ تصمیم، تا آماده سازی پرونده مهاجرتی و درخواست از سفارت، تا خرید بلیط و مهاجرت همگی روند مشخصی دارد. اگر همه چیز را به موقع پیگیری کنید دیگر نگرانی و استرسی نخواهید داشت. نکته مهمی که باید درباره آمادگی روحی برای مهاجرت بدانید این است که این اقدامات به شما کمک می کند تا بتوانید مشکلات بعد از مهاجرت را نیز با آرامش خاطر بیشتر و نگرانی کمتر حل کنید. البته برخی مشکلات روحی و روانی فردی نیز می تواند پس از مهاجرت به صورت پررنگ تر بروز کند. از همین رو این مشکلات را نیز باید قبل از مهاجرت جدی بگیرید و برای درمان آن قدم بردارید. به طور مثال درمان افسردگی برای کسانی که با آن دست به گریبان هستند ضروری است. چرا که پس از مهاجرت این بیماری می تواند برای فرد مشکلات بیشتری ایجاد کند و او را از نظر روحی دچار فرسایش کند.

نشانه های آمادگی روحی برای مهاجرت

نشانه های آمادگی روحی برای مهاجرت

همانطور که پیشتر گفته شد تصمیم بزرگی مانند مهاجرت نیازمند داشتن آمادگی روحی برای مهاجرت است تا فرد بتوانند از بروز مشکلات بزرگتر پیشگیری کند. زمانی که می خواهید اقدام به مهاجرت کنید با انجام کارهایی که گفته شد می توانید خود را از نظر روحی آماده کنید. تلاش در این مسیر رفته رفته با بروز علائمی همراه است  که نشان می دهد شما آماده مهاجرت هستید. از مهمترین نشانه های آمادگی روحی برای مهاجرت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به صورت منطقی آماده مواجهه با سختی های زندگی پس از مهاجرت هستید

شما در این شرایط به خوبی می دانید که مهاجرت به کشور خارجی غیر هم زبان می تواند همراه با مشکلاتی باشد، اما شما خود را با پذیرش این تغییرات و آماده کردن برای مواجهه با مشکلات از نظر روحی تقویت کرده اید. چون این مهاجرت را راهی برای رسیدن به رویاها و اهداف خود می دانید.

مهاجرت را به تنهایی پذیرفته اید

شما می دانید که هیچ کسی را در کشور مقصد ندارید و خودتان باید به تنهایی از پس مشکلات و کارهای خود بر بیاید. البته شاید دوستانی داشته باشید در این صورت فرایند مهاجرت حداقل در ابتدای راه چندان سخت نخواهد بود چون کسانی هستند که برای تسریع روند سازگاری شما با محیط جدید همراهی کنند. اما اگر تنهایید می دانید که قرار است با سختی هایی مواجه شوید که از روزهای خوشی بیشتر خواهد بود. اما این را هم می دانید که این روزها موقت است اگرچه کمی هم طول بکشد.

شما می دانید که آینده ای بهتر از شرایط موجود در انتظار شما است

وقتی از شرایط موجود و فعلی خود ناراضی هستید و آینده روشنی را تصور نمی کنید پس راهی جز مهاجرت و تلاش برای ساختن زندگی جدید پیدا نمی کنید پس با انگیزه و امید بیشتری برای مهاجرت و سازگاری با محیط جدید قدم برمی دارید.

شرایط موجود برای شما آزار دهنده شده است

وقتی فکر مهاجرت برای شما جدی می شود دقیقا همان لحظه ای است که احساس می کنید دیگر جایی که قرار دارید جای درستی نیست. شرایط موجود شما را ناامید کرده است. همه چیز برای شما غیرقابل تحمل شده و هر قدمی که برمیدارید در نهایت باعث پس رفت یا درجا زدن شما می شود. در این شرایط مهاجرت را گزینه ای رو به موفقیت می دانید که از صفر زندگی خود را بسازید.

از کشور محل زندگی خود ناامید شده اید

گاهی شرایط کشور برای افراد به شکلی ناامید کننده می شود که فرد حتی نمی تواند آینده ای برای یک دهه آینده خود یا فرزندانش متصور باشد. از همین رو فرد خود را برای زندگی در محیط جدید با فرهنگ و قوانین جدید آماده می کند.

در تمام این نشانه هایی که فرد در خود احساس می کند، به خوبی می داند که جایی که قرار دارد آینده ای برای او ندارد. از طرفی قطعا مهاجرت با مشکلاتی مواجه است که بخشی از آن ها بیرونی و برخی دیگر درونی و از نظر روحی و روانی است. از همین رو دریافت مشاوره از روانشناس را در راس برنامه های خود قرار می دهد. استفاده از خدمات روانشناسی ایرانی در سوئد یا هر کشور دیگری به راحتی در دسترس و امکان پذیر است. در ادامه فرد برای بهبود شرایط زندگی خود از نظر شغلی، تحصیلی و اقتصادی تلاش می کند.

سوالات متداول

آمادگی روحی برای مهاجرت نیازمند چگونه است؟

همه به خوبی می دانند که مهاجرت قطعا با مشکلاتی همراه است که حل آن نیازمند اقداماتی است تا فرد بتواند با شرایط سازگار شود و به زندگی خود ادامه دهد. غالب این مشکلات ریشه روحی و روانی دارد که اگر فرد آمادگی های لازم را از نظر روانی برای خود فراهم کرده باشد به راحتی می تواند راهکارهای لازم را به کار بگیرد تا با تنش و مشکلات کمتری مواجه شود. در این میان استفاده از کمک مشاور روانشناس نیز بسیار کمک کننده است. از آنجا که ارائه مشاوره های غیرحضوری و آنلاین از سوی بسیاری از روانشناسان وجود دارد تقویت روحیه و حل مشکلات روحی مهاجرت را امری قابل تحمل و راحت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here