خانه خدمات روانشناسی مشکلات روحی بعد از مهاجرت و غلبه بر آن

مشکلات روحی بعد از مهاجرت و غلبه بر آن

۰
مشکلات روحی بعد از مهاجرت و غلبه بر آن

اگر اطرافیان یا دوستانی دارید که مدتی است  به خارج از کشور مهاجرت کرده اند، حتما زیاد از آنها شنیده اید که احساس افسردگی یا تنهایی می کنند. به قول خودشان احساس غربت آن را می گیرد. به این موضوع افسردگی مهاجرت می گویند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید  مشکلات روحی بعد از مهاجرت اکثر افراد را درگیر می کند و این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد. استفاده از کمک های مشاوره روانشناسی و راهکارهای آن می تواند بسیار کمک کننده باشد. در این مقاله درباره مشکلات روحی بعد از مهاجرت و راه های مقابله با آن بیشتر توضیح می دهیم.

مراحل روانی و مشکلات روحی چگونه است؟

مراحل روانی و مشکلات روحی چگونه است؟

نکته ای که باید درباره مشکلات روحی بعد از مهاجرت  بروز و ظهور مرحله ای آن است. اگر  هر زمان متوجه بروز این مشکلات شدید برای درمان اقدام کنید طبیعتا سرعت درمان و رفع آن نیز بیشتر خواهد بود. مراحل روانی مهاجرت که افراد در طول مهاجرت خود تجربه می کنند به شرح زیر است:

1- ماه عسل

نخستین مرحله ای که شروع مشکلات روحی و روانی برای مهاجران است را ماه عسل یا گردشگر می نامند. در این مرحله فرد به دلیل جدید بودن محل زندگی و تازه بودن محیط احساس خوبی دارد مانند احساسی که توریست ها در زمان مسافرت دارند. احساساتی مانند هیجان، کنجکاوی، احساس رضایت و علاقه با هم توام می شوند در نتیجه متوجه شروع مشکلات روحی نمی شود. این مرحله ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. گاهی نیز ممکن است این حالت تا ماه ها طول بکشد.

2- بحران

پس از تمام شدن مرحله اول رفته رفته احساس خستگی و تنهایی به سراغ شما می آید. این علائم نشانه های شروع افسردگی است. در این مدت فرد به ناتوانی برای برقراری ارتباط به اطرافیانی که زبان متفاوت دارند پی می برد و احساس خجالت و شرمندگی به او دست می دهد. اینکه نمی تواند نیازهای روزمره خود را رفع کند او را آزار می دهد و رفته رفته این احساس سخت تر می شود. این موضوع ممکن است فرد را ماه ها و حتی سالها درگیر کند.

 3- تنظیم

مرحله سومی که به سراغ فرد مهاجر می آید شروع اراده برای مقابله با این شرایط است. فرد احساس می کند که باید از پس شرایط موجود در بیاید. بهترین کاری که می توان برای بهبود حال روحی انجام داد استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین خارج از کشور است.

  4- استقلال

پس از آنکه فرد برای کمک به خود تلاش کرد رفته رفته با شرایط سازگار شده، زبان او تقویت شده و می تواند امور روزمره خود را به راحتی رفع کند. شناختی کلی به فرهنگ کشور مورد نظر پیدا کرده و توانسته خود را با آن سازگار کند.

5- شوک فرهنگی معکوس

در این مرحله فرد وقتی وارد کشور مادی خود می شود ناگهان شوکی او را فرا می گیرد. دیگر شرایط کشور مادری برای او مانند سابق نیست و از این موضوع شوکه می شود.

انواع مشکلات روحی بعد از مهاجرت

انواع مشکلات روحی بعد از مهاجرت

زمانی که افراد به کشورهای خارجی مهاجرت می کنند، دچار مشکلات روحی بعد از مهاجرت اما این مشکلات برای همه به صورت یکسان نیست. به طور کلی مراحل روانی مهاجرت برای افراد غالبا مشترک است اما جنس مشکل روحی تفاوت دارد. از همین رو افراد با انواعی از مشکلات روحی بعد از مهاجرت درگیر می شوند که غالبا به اشکال زیر بروز می کند:

استرس فرهنگی

تفاوت فرهنگی و نحوه برقرار کردن ارتباط با محیط جدید زندگی آن هم کشوری که زبان و فرهنگ متفاوتی دارد، در روزهای نخست استرس و نگرانی زیادی ایجاد می کند. هر چه مسیر مهاجرت برای فرد سخت تر بوده میزان این استرس ها و نگرانی ها بیشتر است.

مشکلات روحی و روانی کودکان

یکی از مشکلاتی که پس از مهاجرت خانواده ها با آن مواجه می شوند مشکلات روحی و رفتاری کودکان است که سخت تر از افراد بزرگسال با این تغییر مواجه می شوند.

تناقض بین واقعیت ها و اهداف

یکی از مشکلات روحی دیگری که مهاجران با آن مواجه می شود فاصله ای است که بین آرزوها و اهداف خود با واقعیت ها احساس می کنند. در ابتدا فرد رویایی فکر می کند اما رفته رفته واقعیت ها نگاه و نظر او را تغییر می دهد.

بروز استرس ناشی از مهاجرت

احساس عدم اعتماد و ابهام از شرایط زندگی در یک کشور دیگر به بسیاری از افراد احساس استرس ایجاد می کند که تا زمان ثبات و سازگاری با محیط جدید این احساس استرس با فرد همراه است. نگرانی از پیدا نکردن شغل مناسب یا مدیریت کردن هزینه های زندگی باعث بروز استرس می شود.

احساسات مشترک میان مهاجران

برخی احساسات مانند خستگی، خشم، نفرت، بی خوابی، عدم تمرکز، سردرد، ترس و دوری از اجتماع بین بسیاری از مهاجران مشترک است. برای حل بسیاری از این مشکلات بهترین راهکار استفاده از کمک های مشاوره فردی است تا فرد با حرف زدن و انجام دادن راهکارهایی حال روحی خود را بهبود ببخشند.

علت ایجاد مشکلات روحی و روانی بعد از مهاجرت چیست؟

علت ایجاد مشکلات روحی و روانی بعد از مهاجرت چیست؟

مشکلات روحی بعد از مهاجرت قطعا دلایلی دارد که فرد مهاجر را درگیر می کند. این مشکلات در ابتدای مسیر مهاجرت شاید توام با استرس باشد و تا رسیدن به حالت ثبات، محسوس تر است. از مهمترین دلایلی که فرد را با این مشکلات مواجه می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تغییر محیط زندگی
  2. تغییرات آب و هوایی
  3. تغییرات اجتماعی و روابط
  4. تغییرات شغلی
  5. دوری از خانواده و دوستان
  6. تفاوت فاحش فرهنگی و اجتماعی

در صورتی که پس از مهاجرت به هر یک از کشورهای خارجی با مشکلات روحی و روانی دچار شده اید بهترین راه استفاده از مشاوره های روانشناسی است. برای این منظور می توانید از خدمات مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده روانشناس ایرانی در کالیفرنیا، کانادا، اروپا و… به صورت آنلاین استفاده کنید.

غلبه بر مشکلات روحی و روانی بعد از مهاجرت

غلبه بر مشکلات روحی و روانی بعد از مهاجرت

خبر خوب این است که اگر دچار مشکلات روحی بعد از مهاجرت قطعا می توانید با این مشکلات مقابله و بر آن فائق آیید. بسیاری از کسانی که این احساس را دارند غالبا آن را غم غربت از مهاجرت می دانند. از همین رو تصور می کنند با عادت کردن به شرایط حالشان بهتر می شود. اما این تصور اشتباه است. برای عادت کردن باید بتوانید از نظر روحی حال خود را بهبود ببخشید. این بهبودی نیز منوط به استفاده از روش های مقابله با این مشکلات روحی و روانی است. راهکارهایی که می تواند شما را در مراحل روانی مهاجرت برای بهبودی کمک کند عبارت است از:

دریافت مشاوره از روانشناس هم زبان

امروزه مشاوران روانشناس زیادی در کشورهای خارجی در حال فعالیت هستند. در هر کشوری که باشید می توانید از خدمات مشاوران ایرانی که همزبان و هم فرهنگ شما هستند استفاده کنید. به طور مثال اگر در شهرهای استرالیا ساکن هستید می توانید از خدمات روانشناسی ایرانی در سیدنی استفاده کنید. خبر خوب این است که اگر مشاور ایرانی نتوانستید در شهر محل سکونت خود پیدا کنید می توانید از خدمات مشاوره آنلاین مشاوران خبره بهره ببرید.

حضور در جمع هموطنان

یکی دیگر از روش هایی که می تواند حال روحی شما را خوب کند حضور در اجتماعات و مهمانی هایی است که دوستان همزبان برگزار می کنند.

انجام فعالیت های متناسب با شرایط روحی

یکی دیگر از راهکارهایی که باعث خوب شدن حال مشا در زمان مهاجرت می شود انجام فعالیت هایی است که احساس خوبی برایتان به همراه دارد. ورزش، موسیقی، آشپزی یا هر فعالیت دیگری می تواند بسیار کمک کننده باشد.

ارتباط مستمر با دوستان

در روزها و ماه های اول مهاجرت برای اینکه حال شما خوب باشد حتما ارتباط مستمر با دوستان و خانواده داشته باشید تا رفته رفته با این مشکلات مقابله کنید و فرصتی برای افسردگی و مزمن شدن آن ایجاد نشود.

قدردانی از خود برای موفقیت های کوچک

اگر در محیطی که زندگی می کنید موفقیتی به دست بیاورید حتما خود را تشویق کنید. انجام خرید از فروشگاه یا پیدا کردن مسیرهای تردد برای پیاده روی را موفقیتی در مسیر سازگاری با محیط جدید زندگی خود بدانید و قدردان آن باشید تا بتوانید برای کشف های بزرگتر و موفقیت های بزرگتر انگیزه داشته باشید.

نزدیک شدن به شرایط مثبت

هر جایی یا هر فردی که حال شما را خوب می دهند و انرژی مثبت به شما می دهد را غنیمت بشمارید و خود را بیشتر در محیط قرار دهید.

مطالعه کتاب

وقت خود را با کارهای تفریحی مناسبی پرکنید. کتاب بخوانید یا مطالعه روزنامه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

سوالات متداول

  دریافت وقت مشاوره برای حل مشکلات روحی بعد از مهاجرت چگونه است؟

اگر در محیط زندگی شما روانشناس همزبان پیدا کردید می توانید وقت مشاوره بگیرید. در صورتی که مشاوری نزدیک محل سکونت شما نیست می توانید از خدمات مشاوره آنلاین دکتر مهسا کاشفی زاده که به صورت تخصصی برای بهبود حال روحی و روانی مهاجران فعالیت دارد، استفاده کنید. برای این منظور برای رزرو وقت مشاوره با شماره 09121433438 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here