خانه خدمات روانشناسی افسردگی مهاجرت و درمان آن

افسردگی مهاجرت و درمان آن

۰
افسردگی مهاجرت و درمان آن

مهاجرت به کشور جدید می تواند برای بسیاری از افراد چالش برانگیز باشد. بعضی از افراد تلاش میکنند تا با شرایط جدید سازگار شوند ولی در این میان برخی ممکن است در نتیجه تجربیات خود قبل، در حین یا پس از مهاجرت به کشور جدید در معرض خطر افسردگی مهاجرت قرار گیرند. مسائلی مانند «دلتنگی»، اضطراب یا اختلالات خواب که می تواند ناشی از افسردگی باشد، ممکن است برای هر کسی که از خانواده و دوستان جدا شده است یا به دلیل تفاوت های فرهنگی و موانع زبانی در یک جامعه جدید ادغام می شود، ایجاد شود. در این مقاله قصد داریم به طور مشخص به مقوله افسردگی مهاجرت و نشانه های آن بپردازیم. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

منظور از افسردگی مهاجرت چیست؟

افسردگی مهاجرت

مهاجرت یک فرآیند تغییر اجتماعی است که طی آن یک فرد از یک محیط فرهنگی به محیط دیگر برای اقامت دائم یا برای مدت طولانی نقل مکان می کند. چنین تغییری می‌تواند به دلایل مختلف، معمولاً بهبود اقتصادی، سیاسی یا آموزشی باشد. این روند ناگزیر استرس زا است و استرس می تواند منجر به بیماری روانی مانند افسردگی بعد از مهاجرت شود. آماده سازی مهاجران، پذیرش آنها توسط جامعه میزبان جدید و خود فرآیند مهاجرت از جمله عوامل کلان در منشاء افسردگی است. عوامل خرد شامل ویژگی های شخصیتی، استحکام روانی، هویت فرهنگی و حمایت اجتماعی و پذیرش دیگران در گروه قومی خود می باشد.

همانطور که از نامش پیداست، افسردگی پس از مهاجرت یک وضعیت سلامت روانی است که مهاجران را در شرایط سازگاری با فرهنگ و محیط جدید تحت تاثیر قرار می دهد. تقریباً در همه جای دنیا، مردم با این چالش‌ها مواجه می‌شوند که سعی می‌کنند در یک فرهنگ جدید جذب شوند. بهره گیری از کمک های افراد متخصص در این زمینه می تواند به بهبود شرایط افراد کمک کنید. افرادی که با این موضوع دست و پنجه نرم میکنند می توانند توسط مشاوره ایرانیان خارج از کشور نسبت به رفع این موضوع اقدام کنند.

علت افسردگی بعد از مهاجرت چیست؟ 

علت افسردگی مهاجرت چیست؟

ممکن است سازگاری با زندگی در کشور جدیدتان به دلیل فشار برای هماهنگ شدن، چالش برانگیز باشد. بسته به کشوری که به آن مهاجرت کرده‌اید، این امر می‌تواند در برخی کشورها چالش‌برانگیزتر از کشورهای دیگر باشد. در حالی که برخی از کشورها ممکن است به مهاجران فرصت هایی برای اسکان و ادغام در جامعه ارائه دهند. کشورهای دیگر آنها را تحت فشار دائمی برای جذب و پذیرش فرهنگ جدید قرار می دهند. وقتی این فشار به درستی مدیریت نشود، می تواند منجر به افسردگی شود.

سایر علل بالقوه افسردگی مهاجرت، عدم توانایی در برقراری ارتباط مجدد با فرهنگ اصلی خود، یافتن دوستان جدید یا دستیابی به اهداف خود به دلیل موانعی مانند تفاوت های زبانی است. چالش دیگر می تواند عدم آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم کشور میزبان باشد. کشور ها عموما امکان مشاوره روانشناسی را برای تمامی افراد از جمله مهاجران فراهم می‌کنند. در صورتی که تمایل داشتید می توانید در کشور مقصد یا کشور خود از راه های مختلف با آن ها ارتباط برقرار کنید.

افسردگی پس از مهاجرت ممکن است باعث شود در کشوری که به تازگی پذیرفته شده اید، احساس غریبی یا ناخواسته کنید. احساس اینکه به هیچ کجا تعلق ندارید می تواند برای هر کسی افسرده کننده باشد. اما برای کسی که آسیب عاطفی را تجربه کرده است، این احساس می تواند بزرگتر شود و ممکن است منجر به ابتلا به علائم افسردگی پس از مهاجرت شود.

شوک فرهنگی

شوک فرهنگی به سردرگمی اولیه ناشی از محیط ناآشنا و تفاوت‌های فرهنگی غیرمنتظره هنگام ورود به کشور جدید اشاره دارد. اگر تصور متفاوتی از زندگی تان در آن داشته باشید، ممکن است واقعیت خانه جدیدتان برای شما غافلگیرکننده باشد. میتوان این مسئله را با استفاده از مشاوره فردی تا میزان زیادی کنترل و مدیریت کنید.

تنهایی

غم و اندوه ناشی از انزوا یا احساس تنهایی در یک محیط جدید را می توان به عنوان تنهایی توصیف کرد. اغلب، تنهایی با شوک فرهنگی همراه است، به خصوص اگر هنوز یک سیستم پشتیبانی خوب مانند آنچه در خانه داشتید پیدا نکرده باشید.

دلتنگی

دلتنگی به حسرت وطن، خانواده، یا چیزهای آشنا و راحت از گذشته شما اشاره دارد. احساس بی خانمانی می تواند تا حدی طبیعی باشد، اما اگر زیاد احساس دلتنگی می کنید، می تواند نشانه افسردگی پس از مهاجرت باشد.

راه های درمان افسردگی مهاجرت

مهاجرت به یک کشور جدید، حداقل می تواند بسیار دشوار باشد. با این حال، مواردی وجود دارد که می تواند به کاهش افسردگی مهاجرت کمک کند.

1- با دیگران ارتباط برقرار کنید

بیرون رفتن، تعامل با دیگران و ایجاد ارتباطات جدید می تواند سلامت و تندرستی شما را به شدت بهبود بخشد. مطالعات نشان داده‌اند که دوست‌یابی به بهبود سلامت روانی شما کمک می‌کند، زیرا باعث افزایش احساس تعلق، افزایش عزت نفس و کاهش استرس می‌شود. در یک مکان ناشناخته، حتی فقط یک دوست می تواند تأثیر زیادی بگذارد.

وقتی کسی را دارید که به شما معرفی کند بهترین قهوه را کجا تهیه کنید و در مواقع سخت به چه کسی می توانید تکیه کنید، این به افسردگی کمک می کند. ارتباط با گروه های اجتماعی برای سلامت روان شما مهم است، بنابراین سعی کنید گروهی را بر اساس علایق خود پیدا کنید. اگر با موانعی مانند اضطراب اجتماعی مواجه شدید ، حتماً به آن رسیدگی کنید.

2- رفتن به بیرون از خانه

ترک خانه و ورود به اجتماع ممکن است دلهره آور باشد و این اشکالی ندارد. حرکت به یک کشور جدید به شجاعت زیادی نیاز دارد. هنگامی که با بیرون رفتن از خانه احساس می‌کنید، این شجاعت را از بین ببرید. مهم است که در برابر میل به دور شدن از محیط جدید خود مقاومت کنید. حتی اگر تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که در اطراف محله خود قدم بزنید، بیرون رفتن برای سلامتی شما عالی است.

با کنجکاوی و تعجب کاوش کنید. اغلب اوقات، تلاش برای جایگزینی ترس و اضطراب با کنجکاوی و قدردانی کمک می کند. یک تغییر طرز فکر ساده می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. به عنوان مثال، ترس از تلاش برای هدایت یک سیستم حمل و نقل عمومی پیچیده در یک شهر جدید را در نظر بگیرید. به جای تمرکز بر ترس از اینکه چگونه می توانید در چنین سیستم حمل و نقل پیچیده ای گم شوید، بر روی پیچیدگی و شگفت انگیز بودن آن تمرکز کنید که به مکان های زیادی می رود. به دنبال پارک های محلی بگردید تا از فضای باز لذت ببرید، غذاخوری های مورد علاقه جدید خود را بیابید، یا یک کلاس تناسب اندام محلی را امتحان کنید.

3- زبان را یاد بگیرید

یادگیری یک زبان جدید دشوار است و نیاز به صبر دارد. صحبت نکردن به این زبان ممکن است سفارش غذا، دوست یابی یا یافتن مقصد خود را دشوار کند. این می تواند به طور فزاینده ای ناامید کننده باشد و تعامل ساده با سایر مهاجرانی را که به زبان مادری شما صحبت می کنند وسوسه انگیز کند. با این حال، مهم است که زبان کشور میزبان خود را نیز یاد بگیرید. این به شما این امکان را می دهد که احساس استقلال بیشتری داشته باشید و حس موفقیت را برای شما به ارمغان می آورد.

4- با فرهنگ خود در ارتباط باشید

فرهنگ ما عمیقاً ریشه در شخصیت ما دارد و جهان بینی ما را شکل داده است. به همین دلیل است که مهم است که به فرهنگ خود پایبند باشیم تا در مواجهه با ناملایمات احساس زمین کنیم. چه پختن وعده‌های غذایی از کشور خود، شرکت در جشنواره‌ها یا رویدادهای فرهنگی محلی، یا صحبت کردن به زبان مادری‌تان – همه این‌ها به شما کمک می‌کند احساس کنید که قدیمی‌تان هستید. با این حال، باید یک کلمه احتیاط را در اینجا بگم، زیرا ممکن است در چیزی که زمان مهاجرت نامیده می شود گیر کنید و این می تواند منجر به مبارزه با افسردگی پس از مهاجرت شود.

عوارض درمان نکردن افسردگی بعد از مهاجرت 

عوارض درمان نکردن افسردگی مهاجرتافسردگی مهاجرت درمان نشده یک مشکل جدی محسوب می‌شود چراکه افسردگی درمان نشده احتمال رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را افزایش می دهد. همچنین می تواند روابط را خراب کند ، مشکلاتی را در محل کار ایجاد کند و غلبه بر بیماری های جدی را دشوار کند. مشکلات سلامت روان ممکن است در افراد با فرهنگ‌های مختلف به روش‌های متفاوتی ظاهر شود؛ مثلا می تواند به صورت علائم فیزیکی و نه احساسی، رفتاری یا شناختی باشد. افسردگی مهاجرت می تواند افراد را در زندگی کاری، خانوادگی و اجتماعی ناتوان کند. افسردگی درمان نشده مسئول بیش از 200 میلیون روز از دست دادن کار در سال است.

هزینه سالانه افسردگی درمان نشده بیش از 43.7 میلیارد دلار در غیبت از کار، کاهش بهره وری و هزینه های مستقیم درمان است. اگر مدت زیادی از زمان مهاجرت شما گذشته است اما همچنان با این مسئله درگیر هستید می توانید با استفاده از متخصصان و مشاوران ای که در این زمینه دانش کافی را دارند صحبت کنید. مجموعه دکتر کاشفی زاده می‌تواند در این زمینه به کمک شما بیاید و بدون واسطه زبان جدید با شما ارتباط برقرار کرده و نسبت به حله موضوع اقدام کند.

سوالات متداول

 “تغییر زمان مهاجر” به چه معناست؟

اصطلاح “تغییر زمان مهاجر” توسط جامعه شناس ادوارد جی تلس ابداع شد. پیچیدگی زمانی مهاجر شرایط مهاجرانی است که در جامعه جدید خود جذب نشده اند اما در فرهنگی که در آن بزرگ شده اند گیر کرده اند.

افسردگی پس از مهاجرت به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

بصورت خلاصه می توان به از دست دادن نیروی عاطفی حمایتی، ترس از رخدادهای پیش رو در آینده، درآمد ناکافی و تغییر میزان درآمد اشاره کرد. 

بارزترین علائم افسردگی پس از مهاجرت چیست؟

  • عدم اعتماد به نفس و احساس پوچی
  • پشیمانی از مهاجرت
  • فکر بازگشت به کشور خود از طریق روش های غیر عاقلانه
  • افکار خودکشی

افسردگی پس از مهاجرت چه مراحلی دارد؟

  • گردشگر
  •  بحران 
  • مقابله 
  • استقلال 
  • شوک فرهنگی معکوس

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here