خانه خدمات روانشناسی درمان حسادت

درمان حسادت

۰
درمان حسادت

حسادت در وجود انسان از جمله حس هایی است که از گذشته تا امروز وجود داشته است. دنیای جدید هر روز ما را تشویق می‌کند تا خود را با همه مقایسه کنیم، و اینترنت و رسانه‌های اجتماعی این کار را بسیار آسان می‌کنند و شعله‌های حسادت ما را شعله‌ور می‌کنند. در این زمان است که درمان حسادت و راهی برای رهایی از این احساس آزاردهنده اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درباره چیستی حسادت و روش هایی برای درمان آن بیشتر بدانیم.

حسادت چیست؟

حسادت چیست؟

حسادت یک احساس منفی است. این زمانی اتفاق می‌افتد که فرد احساس می‌کند از ارزش درک شده کسی یا چیزی برای شخص دیگری تهدید می‌شود. شما می‌توانید این را در انواع موقعیت ها احساس کنید، از رقابت های خواهر و برادر گرفته تا حسادت عاشقانه و حتی درگیری های تیمی. حسادت عموماً با احساس ناامنی، بی کفایتی و ترس از دست دادن یا رها شدن همراه است. این احساس معمولاً به صورت آشکار یا منفعلانه – پرخاشگرانه خود را نشان می‌دهد و حتی می‌تواند باعث شود که شخص به موضوع حسادت خود حمله کند.

حسادت از دید روانشناسی

حسادت زمانی ایجاد می‌شود که افراد خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و خود را پست تر می‌بینند. این فرآیند یک فرآیند طبیعی است، اگرچه مقایسه خود با دیگران ممکن است منجر به ایجاد حسادت و سایر احساسات شود که می‌تواند برای افراد آزار دهنده باشد. حسادت ناشی از عوامل درونی است تا عوامل خارجی. اگر افراد عزت نفس پایین تری داشته باشند یا معتقدند که به نوعی فاقد آن هستند، صرف نظر از اینکه واقعاً چه چیزی دارند، ممکن است بیشتر حسادت را تجربه کنند. بنابراین می‌توان از طریق شخصیت شناسی به علت بروز این احساس در خود پی برد. همچنین یک فرد به احتمال زیاد به افرادی که از جهاتی شبیه جنسیت ، سن، طبقه، تحصیلات یا شغل مشابه هستند حسادت می‌کند . سن یک فرد ممکن است بر اینکه آیا آن شخص احتمالاً حسادت را تجربه می‌کند نیز تأثیر می‌گذارد. 

انواع حسادت کدام است؟

انواع حسادت کدام است؟

برخی از انواع حسادت عبارتند از:

حسادت موقعیتی

این نوع حسادت می‌تواند نتیجه این باشد که فرد نسبت به خود، توانایی‌هایش احساس ناامنی می‌کند یا اینکه برای شخص دیگری «به اندازه کافی خوب» است. حسادت موقعیتی چیزی است که اکثر مردم در مقطعی از زندگی تجربه می‌کنند. اما نکته اینجاست که لازم نیست شما را تعریف کند. اگر حسادت موقعیتی بیش از حد شود و شروع به تأثیرگذاری بر فعالیت های روزمره شما کند، ممکن است نیاز به پیگیری و درمان باشد.

حسادت عاشقانه

حسادت عاشقانه این نوع حسادت زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین احساس می‌کند توسط علاقه عاشقانه دیگری تهدید می‌شود. این موضوع می‌تواند واقعی یا خیالی باشد. این حسادت معمولاً در صورتی بدتر می‌شود که به درستی با آن برخورد نشود. به همین دلیل مهم است که قبل از گرفتار شدن در خیال پردازی های شخصی، این مسئله را از جوانب مختلف درک کنید. به همین دلیل مهم است که در اسرع وقت با شریک زندگی خود در مورد نگرانی هایی که ممکن است داشته باشید صحبت کنید. همچنین بهره گیری از یک مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند تا به درستی و به دور از پرخاشگری مشکل خود را مطرح کنید.

حسادت خلاق

این زمانی است که فرد احساس می‌کند خلقت، ایده یا کار او توسط شخص دیگری دزدیده شده است. آنها همچنین نیاز به انتقام گرفتن را احساس می‌کنند تا “بازنده” نشوند. این موضوع می‌تواند بسیار در میان هنرمندانی که از موانع خلاقانه و لحظات شک و تردید خود عبور می‌کنند، رایج باشد. حسادت خلاق معمولاً فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که شخص دیگری در حال حاضر توجه خود را برای کارهای مشابه جلب کرده باشد که باعث می‌شود بیشتر از حد معمول خودشان را زیر سوال ببرند. این نوع حسادت با نوع دیگری از حسادت نیز مرتبط است.

حسادت پاتولوژیک

این نوعی حسادت است که می‌توان آن را یک وسواس توصیف کرد، احساساتی که مزاحم هستند و باعث ترس غیرمنطقی می‌شوند. حسادت پاتولوژیک زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به شریک زندگی خود مشکوک شده‌ و منجر به پارانوئید شدن آنها می‌شود. معمولاً در طول زمان اتفاق می‌افتد، بنابراین ممکن است همیشه و به سرعت قابل توجه نباشد، اما اگر متوجه علائمی شدید، لطفاً قبل از تشدید اوضاع از مشاوره کمک بگیرید!

حسادت جنسی

حسادت جنسی زمانی اتفاق می افتد که فرد به دلیل فعالیت‌های جنسی شریک زندگی خود، اعم از واقعی یا خیالی، احساس تهدید می‌کند. این معمولاً ناشی از ناامنی ها و احساس بی کفایتی است که می‌تواند توسط حسادت موقعیتی ایجاد شود.

حسادت دلبستگی

این زمانی اتفاق می‌افتد که فرد نسبت به صمیمیت عاطفی شریک خود با دیگران از جمله اعضای خانواده، دوستان، همکاران و غیره ناامن می‌شود. حسادت دلبستگی می‌تواند باعث شود که افراد احساس ناکافی کنند، زیرا معتقدند توجه طرف مقابل باید فقط به آنها تعلق داشته باشد، بنابراین اگر توجه دیگران را جلب کند. پس این ممکن است به انواع دیگری از حسادت منجر شود.

رقابت خواهر و برادر

رقابت خواهر و برادر هنگامی که شخصی نسبت به رفتارهای رقابتی حسادت می‌کند، بین خود و دیگران از جمله خواهر و برادر. رقابت بین خواهر و برادر بیشتر در بین کودکان رخ می‌دهد، اما می‌تواند در بین بزرگسالان نیز وجود داشته باشد. اگر رقابت خواهر و برادری کنترل نشود می‌تواند منجر به احساس بی کفایتی، ناامنی و خیانت شود که همه انواع حسادت هستند.

حسادت محل کار

زمانی که شخصی به خاطر موفقیت، دستاوردها و به رسمیت شناخته شدن همکار دیگری در محل کار مانند ترفیعات احساس خطر می‌کند.

روش های درمان حسادت

روش های درمان حسادت 

روش های مختلفی برای درمان حسادت وجود دارد که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

1- ردیابی آن به منبع آن

سارا سوئنسون از LMHC می‌گوید:

«اگر احساس حسادت به شما دست می‌دهد ، از خود بپرسید که ریشه آن چیست. سپس اقداماتی را انجام دهید تا آنچه را که دوست ندارید تغییر دهید تا به آنچه میخواهید برسید.»

بررسی احساسات حسادت شما می‌تواند به شما بینشی در مورد اینکه آنها از کجا آمده اند به شما بدهد. این که آیا حسادت شما ناشی از ناامنی، ترس یا الگوهای روابط گذشته است، دانستن بیشتر در مورد علل آن می‌تواند به شما کمک کند چگونه با آن مقابله کنید. مشاوره فردی نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

2- نگرانی های خود را بیان کنید

اگر اقدامات شریک زندگی شما (یا اعمال شخص دیگری نسبت به شریک زندگی شما) باعث ایجاد احساسات حسادت می‌شود، این موضوع را در اسرع وقت با شریک زندگی خود در میان بگذارید. ممکن است شریک زندگی شما متوجه این رفتار نشده باشد، یا ممکن است متوجه احساس شما نسبت به آن نشده باشد. از این فرصت برای صحبت در مورد مرزهای رابطه ای که ممکن است بخواهید دوباره مرور کنید، استفاده کنید یا درباره راه هایی برای قوی نگه داشتن رابطه خود بحث کنید.

اگر به شریک زندگی خود اعتماد دارید اما به دلیل تجربیات روابط قبلی خود شک دارید، سعی کنید راه هایی را بیابید که هر دو می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند. اگر از ذکر احساسات حسادت تان عصبی هستید، سعی کنید به یاد داشته باشید که آنها کاملاً عادی هستند. شریک زندگی شما حتی ممکن است در برخی مواقع احساسات حسادت خود را داشته باشد.

3- حسادت را متفاوت کنید

حسادت می‌تواند یک احساس پیچیده و قوی باشد و ممکن است وقتی با آن سر و کار دارید احساس خوبی نداشته باشید. اما به جای اینکه آن را چیزی منفی بدانید، سعی کنید به آن به عنوان یک منبع اطلاعات مفید نگاه کنید. حسادت، طبق گفته سوئنسون، به شما می‌گوید که بین آنچه دارید و آنچه می‌خواهید تفاوت وجود دارد. او می‌افزاید که حسادت کنترل نشده می‌تواند به سرزنش خود تبدیل شود و چرخه ای ایجاد کند که احساس محرومیت را در شما حفظ کند. اما ممکن است بتوانید آن را با شناسایی آن به عنوان اطلاعات مفیدی که می‌توانید برای ایجاد شرایطی که در آن نیازهای شما برآورده می‌شود استفاده کنید، مدیریت کنید.

4- تصویر کامل را در نظر بگیرید

حسادت گاهی در پاسخ به یک تصویر جزئی ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، ممکن است خود و دستاوردها و ویژگی های خود را با دیدگاه ایده آل یا ناقص نسبت به شخص دیگری مقایسه کنید.مردم معمولاً بهترین خود را به دنیا نشان می‌دهند، بنابراین همیشه نمی توان گفت که واقعاً در زندگی یا رابطه شخص دیگری چه اتفاقی می‌افتد. سپس کل مسئله رسانه های اجتماعی وجود دارد که این مفهوم را بزرگ می‌کند.اما هرگز نمی‌دانید که کسی چه چیزی را تجربه می‌کند، به خصوص زمانی که فقط به رسانه‌های اجتماعی نگاه می‌کنید.

5- قدردانی را برای آنچه دارید تمرین کنید

کمی قدردانی می‌تواند راه درازی داشته باشد. نه تنها می‌تواند احساس حسادت را کاهش دهد، بلکه استرس را نیز از بین می‌برد. ممکن است هر آنچه را که می‌خواهید نداشته باشید. بسیاری از ما این کار را نمی کنیم. اما احتمالاً حداقل مقداری از آنچه می‌خواهید دارید. شاید حتی چیزهای خوبی در زندگی تان داشته باشید که انتظارش را نداشتید. حتی قدردانی از چیزهای مثبت در زندگی‌تان که به حسادت مربوط نمی‌شوند، می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید، در حالی که ممکن است زندگی‌تان بی‌نقص نباشد، هنوز هم چیزهای خوبی برایتان پیش می‌آید.

6- مسائل اساسی را بررسی کنید

ویکی بوتنیک توضیح می‌دهد که حسادتی که ادامه می‌یابد و باعث ناراحتی می‌شود، گاهی اوقات می‌تواند به اضطراب یا مسائل مربوط به عزت نفس مرتبط باشد .

“یادگیری نحوه برخورد با هر یک از این مسائل به طور خودکار می‌تواند به تسکین حسادت کمک کند.”

یکی از راه‌های نزدیک شدن به عزت نفس پایین، شناسایی ارزش‌های شخصی، مانند شفقت، ارتباط، یا صداقت است. به گفته بوتنیک بررسی این موضوع کمک می‌کند، زیرا به شما امکان می‌دهد بررسی کنید که آیا این ارزش ها را در زندگی روزمره خود حفظ می‌کنید یا خیر. همچنین این فرصت را به شما می‌دهد تا به ویژگی های مثبت خود توجه کنید و آنچه را که برای شما مهم است مرور کنید. این می‌تواند حس احترام به خود را افزایش دهد و ممکن است به کاهش احساسات ناراحت کننده حقارت یا رقابت کمک کند.

سوالات متداول

1- علت بروز حسادت در افراد چیست ؟

عوامل مختلف روانی و اجتماعی-اقتصادی می‌توانند در ایجاد حسادت نقش داشته باشند. بسته به شخصیت و سبک دلبستگی شما ممکن است بیشتر مستعد تجربه این احساسات باشید . سطوح بالای وابستگی متقابل در یک رابطه ممکن است خطر بروز حسادت در شما را افزایش دهد. 

2- ارتباط سلامت روان و بروز حسادت چگونه است؟

برخی از شرایط سلامت روان نیز می‌توانند در احساس حسادت نقش داشته باشند. شرایطی که ممکن است با این احساس مرتبط باشد عبارتند از:

  • اختلالات اضطرابی
  • مسائل پیوست
  • اختلال شخصیت مرزی (BPD)
  • افسردگی
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • پارانویا
  • روان پریشی
  • روان‌گسیختگی

3- عوارض حسادت به چه شکلی است؟

به گفته دکتر گونزالس-بریوس، علائم فیزیکی زیر ممکن است هنگام بروز حسادت رخ دهد:

  • دل درد
  • سردرد
  • درد قفسه سینه
  • فشار خون بالا
  • تپش قلب در اضطراب شدید
  • افزایش یا کاهش وزن
  • بی خوابی یا اختلال در خواب
  • اشتهای ضعیف
  • ضعف ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here