خانه خدمات روانشناسی غم غربت و راه های تسکین آن

غم غربت و راه های تسکین آن

۰
غم غربت و راه های تسکین آن

غم غربت یکی از موضوعات مهمی است که همه افرادی که قصد انجام مهاجرت دارند باید به آن توجه ویژه کند. در واقع غم غربت یک موضوع اجتناب ناپذیر برای همه کسانی است که مهاجرت را تجربه کرده‌اند هر فردی با توجه به ویژگیهای شخصیتی که دارد با آن روبرو می شود بسیاری از افراد توانایی تحمل این غم را ندارند این موضوع باعث می‌شود که با اختلالات و مشکلات روحی و روانی زیادی روبرو شوند در این مطلب قصد داریم که در مورد این موضوع مهم با شما صحبت کنیم.

غم غربت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم هر را جزئیاتی را در مورد غم غربت بررسی کنیم بهتر است که با مفهوم و معنای کلی آن آشنا شویم به زبان ساده و غم غربت مهاجرت به معنای ناراحتی و اضطراب و استرس ناشی از دور شدن از از همه متعلقات آشنایان نزدیکان و زندگی روزمره این افراد است در واقع همه غربت ناشی از تغییر کلی و صد در صدی مکان و مدل زندگی شما است دست باز هست که هر تغییر کوچکی در زندگی شما می تواند استراب و استرس را برای شما به همراه داشته باشد مهاجرت به یک مکان دیگر خواه دور و خواه نزدیک باشد می تواند برای هر فردی حتی با ویژگی های شخصیتی بسیار مقاوم و محکم استراب آور و ناراحت کننده باشد گاهی بعضی از عوامل می توانند اضطراب را کاهش یا افزایش دهند.

علت دلتنگی غربت در مهاجرت چیست؟

علت غم غربت

دلتنگی غربت یکی از پدیده های شایع در مهاجرت است که بسیاری از مهاجران به علت جدا شدن از خانواده، دوستان و فرهنگ خودشان، با آن مواجه می شوند. علل دلتنگی غربت شامل موارد زیر می شود:

دور افتادن از خانواده و نزدیکان

همانطور که در مطالب بالا نظم مورد آن صحبت شد در موضوع مهاجرت جدایی و دور افتادن از خانواده و افراد نزدیک اجتناب‌ناپذیر است در واقع این موضوع تحریم و اصلی ترین دلیل تحمل غم غربت و دلتنگی در مورد آن است معمولاً دوری از اعضای خانواده و کسانی که به آنها تعلق خاطر داریم باعث می شود که تحمل غم غربت سخت تر و دشوار تر شود 

متفاوت بودن محیط جدید

یکی دیگه از موضوعات مهم و اساسی در مورد مسئله غم غربت و دلتنگی های مربوط به آن مربوط به محیط جدید از در واقع شما به صورت کامل وارد یک محیط جدید شده اید که تمامی ویژگی ها و خصوصیات آن نسبت به محیط قبلی متفاوت خواهد بود این موضوع می‌تواند استراب و استرس را برای فرد مهاجر به همراه داشته باشد ناشناخته بودن محیط جدید از موضوعاتی است که احساس دلتنگی و غم غربت را افزایش می‌دهد

زبان جدید

یکی دیگر از موضوعات مهمی که افراد با آن روبرو می شوند زبان جدید کشور مقصد است شما باید سعی کنید از لحظه مهاجرت به بعد با زبان کشور مقصد ارتباط برقرار کرده و کم کم به آن مسلط شوید مشکلاتی در مورد صحبت کردن و فهمیدن زبان جدید باعث میشود که دلتنگی و حتی گاهی افسردگی فرد مهاجر افزایش پیدا کند. محیط زندگی خانگی می تواند برای بسیاری از مهاجران بسیار خاص باشد و با اشتیاق و انگیزه به یک زندگی بهتر به کشور دیگری مهاجرت می کنند، اما ممکن است چالش های بیشماری با آنها همراه باشد. بنابراین، احساس دلتنگی و غربت از نتایج غیرمستقیم مهاجرت میتواند باشد.

علائم غم غربت چیست؟

علائم غم غربت

غم غربت و افسردگی مهاجرت ممکن است به دلیل جدا شدن از خانواده، دوستان، فرهنگ، محیط زندگی قبلی و جایی که احساس امنیت و راحتی می‌کردیم، رخ بدهد. علائم این احساس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- افسردگی و ناامیدی

احساس ناامیدی و افسردگی در مهاجرت معمولاً نشانه غم و رنج دلتنگی غربت است. این احساس در اکثر مواقع به دلیل جدایی از خانواده، دوستان و فرهنگ قبلی است.

2- اضطراب

اضطراب معمولاً برای افرادی که تازه به یک کشور جدید مهاجرت کرده‌اند، معمول است. در واقع هر چقدر که فرد مهاجرت کننده دارای شخصیت محکم و مستقلی باشد باز هم هم به دلایل بسیار زیادی از جمله ترس از آینده یا عدم توانایی حل کردن مشکلات و چالش های جدید و انطباق با فرهنگ و ارشاد جدید می تواند اضطراب زیادی را برای فرد به دنبال داشته باشد احساس نامطمئنی و عدم اطمینان از آینده‌ی ممکن است به دلیل تغییرات بزرگی که در زندگی شما در کشور مقصدتان ایجاد می‌شود.

3- خستگی

سر و کله زدن با چالش‌ها و مشکلات جدید و سعی در انطباق با محیط و فرهنگ جدید نیاز به انرژی و تلاش بسیار زیادی دارد. این موضوع باعث می‌شود که فرد دچار خستگی‌های مستمر و طولانی شود. اگر این پروسه مدت زمان زیادی طول بکشد می‌تواند یک احساس خستگی و سرخوردگی دائمی را برای فرد به دنبال داشته باشد تا حدی که گاهی فرد قادر نیست فعالیت‌های روزانه و روتین خود را انجام دهد.

4- اختلال خواب

اختلال و مشکلات در خواب معمولاً همراه غم و رنج دلتنگی غربت است و ممکن است به شکلی باشد که حتی خوابیدن عادی فرد را دچار مشکل کند. یا اینکه با کابوس و خواب‌های پریشان همراه باشد.

5- تغییر در رفتار

واضح است که ورود به محیط جدید باعث می‌شود فرد با مسائل و مشکلات زیادی رو به رو باشد، دور بودن از اعضای خانواده و نزدیکان باعث می‌شود که فرد نسبت به گذشته به یاد داشته باشید که عکس العمل‌های بدن و رفتار شما ممکن است تغییر کند، هنگامی که خود را دور از خانه و در کل، احساس دلتنگی غربت ممکن است در همه افرادی که به سرعت با تغییراتی بی‌سابقه مواجه می‌شوند، حتی اگر این تغییرات ممکن است بهترین تصمیم برای آنها باشند، ایجاد شود.

بیشتر چه افرادی دچار دلتنگی در غربت می شوند؟

غم غربت چیست؟

دلتنگی در غربت در بیشتر موارد برای افرادی که به صورت مهاجر یا پناه‌جو به کشورهای دیگر رفته‌اند، رخ می‌دهد. از جمله افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افرادی که به دلیل جستجوی کار و فرصت‌های بهتر اقتصادی به کشورهای دیگر رفته‌اند.
  2. پناه‌جویان و پناهندگانی که به خاطر خطر جانی یا از دست دادن آزادی در کشور خود آمده‌اند.
  3.  دانشجویانی که به خاطر تحصیلات بالایشان به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های خارجی به کشورهای دیگر رفته‌اند.
  4. افرادی که به دنبال بهتر شدن شرایط زندگی و خانواده‌های خود خارج از کشور به سر می‌برند.
  5. کارگران نیمه‌ماهر و نیمه‌ماهری که به دنبال شغل و درآمد بیشتر به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

این افراد معمولاً با دغدغه تنهایی، دلتنگی نسبت به خانواده و دوستان خود در کشورهای اصلی و مسائل مالی، فرهنگی و زبانی در کشورهای جدید روبرو هستند که ممکن است به گرفتاری روحی و روانی و حتی افسردگی کمک کند.

راهکارهایی برای غلبه بر غم غربت و دلتنگی دوری از وطن

برای غلبه بر غم غربت و دلتنگی دوری از وطن، می‌توانید راهکارهای زیر را قدم بردارید:

1- برقراری ارتباط با خانواده و دوستان قبلی

با تکنولوژی امروزی، می توانید به راحتی با خانواده و دوستان قبلی تماس بگیرید. مکالمه تصویری، پیام‌های متنی و ارسال عکس‌ها، شما را به خاطرات قبلی خودتان می‌برد، و شاید یک پیام از خانواده و دوستانتان محبت بیشتری به شما برای زندگی در کشور جدید بدهد.

2- پیدا کردن فرهنگ خود در کشور مقصد

پیدا کردن و شناخت کشور و فرهنگ جدید، می‌تواند کمک کننده باشد. با سفر و مشاهده جاهای جدید، می توانید برای خودتان دغدغه مسابقه با زمان و ساعت بعدی‌ باشید، به مانند با دوستان و یا خانواده نزدیک به خود.

3- شرکت در فعالیت‌های مختلف

شرکت در فعالیت‌های مثل عضو شدن در شبکه های اجتماعی محلی، یا عضویت در باشگاه ها و گروه‌های ورزشی می تواند کمک کننده باشد. این فعالیت‌ها می‌توانند باعث ایجاد ارتباطات جدید و یادگیری از کشور جدید شما بشوند.

4- ترکیه‌‌ی خود

مهیا کردن جایی در بین همه‌ین فعالیت‌ها به عنوان محل محبوب، می‌تواند کمک کننده باشد. این مکان می‌تواند اتاق خواب، آشپزخانه، یا یک ناحیه در حیاط باشد که می‌توانید یک محیط به خودتان اختصاص دهید و راحتی را پیدا کنید.

5- مدیریت استرس

بسیاری از مهاجرین به شدت دچار استرس هستند، اما شناسایی علت استرس آنان و به دنبال آن کاهش آن می‌تواند به عنوان درمان کمک کننده باشد. مدیریت استرس به کمک روش‌هایی مانند روانشناسی، شرکت در رویدادهای معنوی، مشاوره فردی و… می‌تواند راهگشا باشد.

6- تمرین مدیتیشن

مدیتیشن روشی علمی است که بسیاری از افراد استفاده می کنند تا بتوانند در مقابل استرس ها و ناراحتی های روزمره خود مقاومت کنند و آرامش روانی بیشتری پیدا کنند.

7- کمک به دیگران

کمک به دیگران می‌تواند احساس خوبی به شما منتقل کند. این کمک می‌تواند به شما مشغول بودن با چیزی کارآمد برای دگرگون شدن و شاد شدن ذهن ارائه دهد.

8- شرکت در دوره ها و کلاس های آنلاین

شرکت در دوره های آنلاین، کلاس ها و تربیت الکترونیکی می تواند به عنوان بهترین و بیسترین فرصت نمود داشته باشد. بسیاری از موسسات، کلاس ها و نشست ها را در محیط آنلاین برگزار می کنند که با شرکت در آن، کارآیی و شادی روانی بیشتری را روی شما خواهد بود.

9- فرهنگ بیندیشی

به جای تمرکز بر روی تمامی مشکلات و مسائل، به فکر آینده خود باشید. این برداشت بهترین روش برای رسیدن به اهداف و ماندن به خاطرات ذهنی در مورد جایی که قبل از این زندگی می کردید است.

10- پیدا کردن کمک‌های عملی

در نهایت، می توانید با جستجوی راهکارهای کمک‌های عملی و حل کردن مشکلات، به راحتی در برابر واقعیات خود مقاومت کنید و در اوقات سختی شاد شوید.

استفاده از مشاوره روانشناسی به صورت آنلاین و اینترنتی

درست است که بسیاری از افراد فقط با مشاوره روانشناسی حضوری ارتباط برقرار می‌کنند اما هنوز هم درصد بسیاری از مردم تمایل دارند که به صورت آنلاین و اینترنتی کلاس های عاشقانه اینترنت خود را برگزار کنند در این صورت شما می توانید از کلینیک ها و مجموعه های روانشناسی مختلفی که در ایران سابقه و اعتبار دارند استفاده کرده و از خدمات آنها در جهت مشکل دلتنگی غربت استفاده کرد. شما میتوانید برای دریافت مشاوره از روانشناس ایرانی در تورنتو، سوئد و … با دکتر کاشفی زاده تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا جدا شدن به صورت کامل از فرهنگ اولیه می‌تواند در جهت کم شدن دلتنگی غم غربت کمک کننده باشد یا خیر؟

قطعا خی. پیشنهاد ما به شما این است که به خصوص در ابتدای مهاجرت و جدایی از کشور خود سعی کنید که موقعیت‌ها و شرایطی را مشابه با کشور و زندگی قبلی خود فراهم کنید. مثلا اگر به اشیا و وسایل خاصی علاقه دارید و برای شما خاطره انگیز هستند بهتر است که حتماً آن‌ها را با خود همراه ببرید. پیشنهاد ما این است که به هیچ عنوان به صورت کامل ارتباط خود را با زادگاه و کشور اولیه خود قطع نکنید و سعی کنید که از اخبار و اتفاقات آن مطلع باشید.

آیا غم غربت برای هم اتفاق می‌افتد یا فقط برای افراد خاص اتفاق ‌می‌افتد؟

دلتنگی در غربت یک اتفاق ساده و رایج برای همه افراد با همه ویژگی‌های شخصیتی است اما شدت آن در افراد متفاوت است. مثلاً ممکن است که بعضی از افراد بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی آن را بپذیرند اما ممکن  است بعضی دیگر از افراد نیز حتی تا چندین سال نتوانند با این موضوع کنار بیایند. اگر شما فردی هستید که هر روز توانستید با دلتنگی غربت کنار بیایید بهتر است که حتماً از یک مشاور یا روانشناس چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین استفاده کنید.

آیا برای درمان دلتنگی غم غربت می توان از مشاوره آنلاین و اینترنتی هم استفاده کرد یا خیر؟

مشاوره روانشناسی آنلاین خارج از کشور می‌تواند برای این موضوع راهگشا باشد. در واقع شما می‌توانید با این نوع از مشاوره مشکل خود را تا حد زیادی درمان کنید.

 ایرانی‌هایی که ساکن سوئد هستند چطور می‌توانند از خدمات مشاوره روانشناسی متخصصین ایرانی استفاده کنند؟

اگر به دنبال روانشناس ایرانی در سوئد هستید بهتر است که از کلینیک‌ها و مجموعه‌های معتبر و باسابقه داخل ایران که خدمات آنلاین دارند استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here