بیش فعالی چیست و درمان آن چیست؟

۰
بیش فعالی چیست و درمان آن چیست؟

حتما تا به حال شما هم در مورد علائم و مشخصات بیش فعالی در کودکان و بزرگسالان اخباری را شنیده‌اید. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با ویژگی‌ها و راه‌های کنترل و درمان بیش فعالی آشنا کنیم. این بیماری در واقع نوعی از اختلال است که به راحتی قابل درمان می‌باشد. قطعا یک مشاور کودک و نوجوان می‌تواند شما را در این مسیر به بهترین شکل کمک کند. اگر فردی در اطرافیان و یا خانواده‌تان از این مشکل رنج می‌برد، پیشنهاد می کنیم تا با مطالعه‌ این مقاله آن را شناسایی و درمان کنید.

بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی چیست؟

افرادی که دچار بیش فعالی هستند به طور معمول نمی‌توانند بر روی یک موضوع دقت و تمرکز لازم را داشته باشند. در واقع یک اختلال در رفتار و رشد به شمار می‌رود. فردی که دچار این اختلال است، فعالیت بدنی بالا و حتی غیر معمول دارد. به همین علت است که یادگیری در او به کندی صورت می‌پذیرد. ADHD در زبان لاتین، مخفف (Attention Deficit Hyperactive Disorder) از رایج ترین اختلال تکامل عصبی در کودکان است. همان طور که از نام آن مشخص است، فرد دچار فعالیت بیش از حد و غیر قابل کنترل می‌باشد. البته در برخی موارد دیده شده که والدین احساس می‌کنند که کودک و یا فرزندشان دچار عقب افتادگی ذهنی شده، اما این یک اشتباه رایج است! بیش فعال بودن، تنها زیر نظر بهترین روانشناس در تهران و یا سایر شهرهای ایران به راحتی قابل حل شدن است. به محض این که دریافتید که فرد از این اختلال رنج می برد، می بایست با پزشک متخصص، درمان را شروع کنید.

بیش فعالی در کودکان

بیش فعالی در کودکان

همان طور که در بخش بالا گفته شد، نباید فرد بیش فعال را با فرد بی توجه اشتباه گرفت. چرا که بی توجهی ممکن است به تعداد دفعات کمتری در کودک ایجاد شود، اما بیش فعالی به طور منظم در رفتار او مشخص است. این موارد و علائم ممکن است باعث ایجاد مشکلات متعدد در خانه، مدرسه و ارتباط با دیگران شود. بهتر است بدانید که نادیده گرفتن علائم بیش فعال بودن در فرزندتان، موجب جلوگیری از موفقیت تحصیلی و شغلی او خواهد شد. در واقع سهل انگاری در این مورد تاثیر زیادی بر آینده کودک خواهد گذاشت.

باورهای غلط زیادی نسبت به این افراد وجود دارد. به طور مثال: کودکان بیش فعال نیازمند نظم و انضباط بیشتری هستند و یا کنترل کردن آنها غیر ممکن است! در این باره باید بگوییم که اختلال بیش فعال از نظر علمی به 3 دسته تقسیم می‌شود. نوع اول به این صورت است که کودک توانایی تمرکز ندارد و به راحتی حواسش پرت می‌شود. به نوع دوم، تکانشی می‌گویند. در این نوع کودک غیر قابل کنترل و بیش از حد پر جنب و جوش است. فرد دائما در حال صحبت کردن و اختلال در محیط اطراف خود می‌باشد. در بسیاری از موارد دیده شده که کودک تحمل صبر برای بازی دسته جمعی ندارد و نمی‌تواند در صف بایستد. هیچ گاه نمی‌تواند با دوستان خود در آرامش بازی کند، زیرا با اختلال تمام اطرافیان خود را آزرده خاطر می کند. نوع سوم که نوع ترکیبی است، کودک هر دو علائم یاد شده را با هم دارد و رایج تر از دو مورد اول می‌باشد. نکته قابل توجه این است که، درمان موارد ذکر شده زیر نظر روانشناس ایرانی خارج از کشور و یا پزشکان درجه یک در ایران به راحتی انجام پذیر است.

خصوصیات کودکان بیش فعال

خصوصیات کودکان بیش فعال

از بارزترین خصوصیات کودکان بیش فعال، پر جنب و جوش بودن بیش از حد است. کودک به طور مداوم آرام و قرار نداشته و نمی‌تواند یک جا بنشیند. بی سر و صدا بودن برای این افراد بسیار سخت بوده و دائما در حال صحبت کردن هستند. حتی زمانی که در منزل حضور دارند نیز در حال دویدن و جنب و جوش می‌باشند. کودک بیش فعال به اصطلاح می‌تواند از دیوار راست بالا برود. حتی زمانی که برای میل کردن غذا بر روی زمین و یا صندلی نشسته هم، حسابی پیچ و تاب می خورد.

فرد بیش فعال در مدرسه با چالش‌های بی‌شماری رو به رو است. او نمی‌تواند همانند دیگر شاگردها در صف بایستد، یا صف را ترک کرده و یا نظم را به هم می‌زند. ممکن است در کلاس درس، قبل از تمام شدن پرسش معلم، پاسخ دهد که این نشان از هوش بالای افراد دارد. وسط حرف دیگران می‌پرد و یا صحبت آنها را با بی توجهی قطع می‌کند. به دلیل حساسیت بیشتر درمان بیش فعالی در افراد با سن پایین، حتما باید از یک متخصص که روش مشاوره کودک و نوجوان را به خوبی بلد باشد کمک بگیرید تا فرزند دلبندتان با مشاور ارتباط خوبی برقرار کند.

بیش فعالی بزرگسالان چیست؟

بیش فعالی بزرگسالان

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که در کودکی دچار بیش فعالی بوده‌، ممکن است تعدادی از علائم را تا بزرگسالی به همراه داشته باشید. بیش فعال بودن اختلالی نیست که تازه در سنین نوجوانی و بزرگسالی به ‌وجود آید، بلکه ممکن است تنها به خوبی در زمان کودکی شناسایی نشده باشد. از این رو بیش فعال بودن در سنین بالا هم ممکن است موجب مشکلاتی برای فرد شود. برای این که این افراد در سنین جوانی بتوانند زندگی، تحصیل و شغل مناسبی داشته باشند می‌بایست والدین، آن ها را در سنین پایین تر تحت نظر مشاوره کودک و نوجوان قرار دهند. این اختلال در بزرگسالان تاثیرات مخربی خواهد داشت، جوری که مدیریت زندگی روزمره از کنترل آن‌ها خارج می‌شود. به طور مثال انجام دادن کارهایی که نیازمند برنامه ریزی دقیق، نظم و ترتیب و همچنین سازماندهی باشند، برای این افراد در واقع غیر‌ممکن به شمار می‌رود. روی هیچ کار مهمی تمرکز دقیق ندارند و یا متاسفانه در برخی موارد به نوشیدنی‌های الکلی و یا مواد مخدر روی می‌آورند.

در آخر بهتر است بدانید که جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا که تمام موارد ذکر شده قابل کنترل و درمان هستند. تنها کافیست با یک پزشک و یا روانشناس زبردست و حرفه‌ای راه درمان را در پیش بگیرید.

علائم بیش فعالی چه چیزهایی هستند؟

معمولا افرادی که به بیماری بیش فعالی مبتلا هستند، از برخی ویژگی‌های مشابه برخوردار بوده و شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برخی از این علائم را در زیر شرح داده ایم:

  • افرادی که دچار اختلال بیش فعال هستند، به راحتی حواسشان پرت می‌شود
  • نظم صف را به هم زده و نمی توانند بیش از چند ثانیه بدون تحرک بایستند
  • به طور کلی بی دقت هستند و به جزئیات توجه نمی‌کنند
  • بیش از حد و به طور مداوم در حال صبت کردن هستند
  • آرام و قرار ندارند و بسیار پر جنب و جوش هستند
  • کمی عصبی بوده و نمی‌توانند بر روی انجام کاری تمرکز کنند
  • در انجام کارها نظم و ترتیب نداشته و هیچ کاری را به اتمام نمی‌رسانند
  • فراموشکار بوده و دائما وسایل خود را گم می‌کنند
  • هر کاری را بدون فکر و در لحظه با هیجان زیاد انجام می‌دهند

تست بیش فعالی کودکان شامل چه چیزی است؟

تست بیش فعالی کودکان

برای این که ارزیابی و تشخیص این بیماری با سایر موارد همچون، مشکلات و ضعف عاطفی و یا اختلالات یادگیری، اشتباه گرفته نشود بهتر است زیر نظر کارشناس و دکتر مربوطه انجام پذیرد. افراد متخصص در این زمینه با ارائه و طراحی پرسش نامه‌های مخصوص می‌توانند به راحتی در سنین پایین این اختلال را تشخیص داده و راه‌های درمان موثر را به والدین معرفی کنند. به خصوص کودکانی که به همراه خانواده‌شان از زادگاه خود به کشور‌های خارجی سفر می‌کنند به دلیل تغییر شرایط ممکن است با ضعف عاطفی همراه شوند و علائمی مشابه بیش فعالی از خود نشان دهند. در این جاست که می‌توانید با کمک گرفتن از یک روانشناس ایرانی در خارج کمک گرفته و روحیه فرزند خود را درمان کنید.

از بی نقص ترین و بهترین آزمون‌های تشخیص بیماری اختلال بیش فعال در سنین 6 تا 90 سال تست IVA2 می‌باشد. این تست‌ها در مراکز توانبخشی و سلامت ذهن توسط کارشناسان انجام می‌گیرد. احتمال تشخیص دقیق آن نیز بالای 95 درصد است. این آزمون شامل تست‌هایی است که قابلیت دیداری و شنیداری کودکان را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

درمان بیش فعالی چه چیزی است؟

درمان بیش فعالی

داروها و قرص‌های محرک مانند ریتالین و آدرال برای کنترل این اختلال تجویز می‌شود که البته اصلا برای کودکان پیشنهاد نمی‌شود. یک برنامه درمانی مطلوب و استاندارد که توسط پزشک و روانشناس انجام می‌گیرد، شامل: کنترل وعده‌های غذایی، آموزش مهارت‌های اجتماعی، آموزش تمرکز و یادگیری بهتر است. با انجام موارد ذکر شده در طولانی مدت و البته تشخیص در سنین پایین می‌توانید این اختلال را از ریشه کنترل و درمان کنید. با این کار رفتار و عملکرد کودک بیش فعال در مدرسه کنترل می‌شود، نا امیدی و ناراحتی از والدین گرفته شده و از همه مهم‌تر، روابط کودک در خانه، مدرسه و جامعه تقویت خواهد شد.

نتیجه گیری

بیش فعالی یا ADHD نوعی اختلال روانی است که معمولا در سنین کودکی اتفاق می‌افتد و در صورت عدم درمان، تا بزرگسالی نیز ادامه میابد. هنوز جوامع علمی به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند که علت بروز بیش فعالی چیست. اما با این حال مشاوران حرفه‌ای در سراسر کشور وجود دارند که می‌توانند در این زمینه با توصیه دارویی و روحی به افراد بیش فعال کمک کنند. اگر شما نیز با بیماری بیش فعالی مواجه هستید و یا آشنایانتان با این اختلال همراه هستند، می‌توانید با کمک گرفتن از خانم دکتر کاشف زاده که بهترین روانشناس در تهران است، مشکل خود را حل کرده و از روانی پاک برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here