تکنیک ای اف تی و مراحل آن جهت درمان اضطراب

۰
تکنیک ای اف تی و مراحل آن جهت درمان اضطراب

امروزه از روش های مختلفی برای درمان مشکلاتی مانند استرس و اضطراب استفاده می شود. مدیتیشن، مشاوره فردی، ماساژ درمانی و… از جمله روش هایی است که می توان به کمک آن استرس و اضطراب را از خود دور کرد. یکی از روش های پرکاربردی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده استفاده از تکنیک ای اف تی است. این تکنیک که قدمتی حدود 3 دهه دارد کمک می کند تا فرد بتواند با استفاده از روش هایی از احساسات ناخوشایند رها شوند، روش این تکنیک نیز مبتنی بر ضربه زدن می باشد. در این مقاله درباره تکنیک ای اف تی کاربردها و مراحل آن بیشتر خواهیم گفت.

ای اف تی (EFT) چیست ؟

ای اف تی (EFT) چیست | دکتر مهسا کاشفی زاده

برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری از تکنیک ای اف تی دریافت کنید باید احساسات ناخوشایند درون خود را بهتر بشناسید. باید بدانید که استرس و اضطراب چیست و وجود آن در شما چه آسیب هایی را متوجه شما می کند. زندگی شهرنشینی و دغدغه های بیشماری که در زندگی روزمره به ویژه در شهرهای بزرگ برای افراد وجود دارد تمام لحظات آن ها را آکنده از احساسات ناخوشایندی مانند استرس کرده است. ناراحتی ها، رنج ها، فشارهای روحی و روانی و … تماما احساسات منفی است که افراد را در برگرفته است.

اگرچه بسیاری تلاش می کنند تا با بهره گیری از مشاوره روانشناسی کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند اما این تکنیک EFT کمک کرده تا با روش هایی ساده بخش هایی از بدن با ضربه تحریک شود و به شکل عجیبی حس خوشایندی را در فرد ایجاد می کند.

در واقع این تکنیک به نوعی شبیه به مدیتیشن است و به افراد کمک می کند تا احساسات، فشارها و دردهای روحی و روانی خود را دفع کنند. اما اینکه به چه صورت؟

در این تکنیک با ضربه هایی آرام به تپینگ معروف است فرد بخش هایی از بدن را به آرامی و به صورت پوسته با نوک انگشتان لمس می کند. این تکنیک در واقع به نوعی ذهن را برای پذیرش واقعیت ها و حل مشکلات آماده می کند.

کاربردهای ای اف تی (EFT):

کاربردهای ای اف تی | دکتر مهسا کاشفی زاده

شاید برای شما سوال باشد که از تکنیک ای اف تی در چه مواردی استفاده می شود و آیا این روش می تواند جایگزین روان درمانی باشد؟ پاسخ به این سوال ها را می توان در دو بخش بیان کرد.

نخست اینکه این روش نمی تواند به از بین رفتن مشکل کمک کند، چرا که باید ابتدا از روش های مختلف مثل روان درمانی برای درمان مشکل و رفع آن چاره اندیشی کرد. برای این منظور اگر زمانی احساسات منفی شما را فرا گرفت می توانید از مشاوره های تخصصی روانشناسی در کنار این تکنیک استفاده کنید. البته برخی روانشناسان نیز از این روش در کنار جلسات درمانی خود بهره می برد. دکتر مهسا کاشفی زاده عضو انجمن روانشناسان ایران از جمله کسانی است که در کنار مشاوره های روانشناسی از این تکنیک برای تسریع روند بهبود مراجعان خود استفاده می کند.

پس از آن می توان برای کاهش عوارض مشکل به جای مانده از این تکنیک بهره برد. از مهمترین کاربردهای موثر تکنیک ای اف تی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افسردگی
  • بی اعتمادی
  • خیانت زوجین
  • اضطراب مزمن
  • عدم دلبستگی
  • تغییرات ناگهانی در زندگی

مراحل انجام تکنیک EFT جهت درمان بیماری ها، استرس، اضطراب و …

مراحل انجام تکنیک EFT | دکتر مهسا کاشفی زاده

برای اینکه بتوانید با تکنیک ای اف تی به درمان اضطراب و استرس خود بپردازید نخست باید نقاط کلیدی بدن را شناسایی کنید، این نقاط شامل موارد زیر می باشد:

  • قسمت مرکزی بالای سر
  • بین دو ابرو
  • گوشه چشم
  • زیر چشم (استخوان گونه)
  • حدفاصل بینی و لب بالا
  • چانه
  • نقطه دلریش در 3 سانتی متری ترقوه
  • قسمت پایینی زیر بغل در مجاورت قفسه سینه
  • حدفاصل انگشت کوچک تا مچ دست

با شناسایی این نقاط و انجام مراحل زیر می توانید تا حد زیادی احساسات منفی و بدی که می تواند استرس پس از سانحه یا فشار روحی و روانی به هر دلیلی باشد را درمان کند. این مراحل شامل موارد زیر است:

1- تشخیص مشکل:

اگر می خواهید بهترین نتیجه را از این تکنیک دریافت کنید باید اول مشکل خود را دقیق و کامل تشخیص دهید. دلیل این موضوع تمرکز بر مشکل در زمان انجام تکنیک است. پس دقیقا احساس و مشکل خود را شناسایی کنید.

2- ارزیابی شدت مشکل:

پس از اینکه فهمیدید دلیل و مشکل اصلی چیست؟ میزان آن را تشخیص دهید. گاهی میزان استرس یا ترس شما شدید است به طوری که زندگی عادی را مختل کرده گاهی نیز این مشکلات کم و محدود است پس به خوبی میزان مشکل را ارزیابی کنید.

3- جمله سازی:

در حین اجرای این تکنیک باید جملات مناسبی را به کار ببرید تا ملکه ذهنتان شوید و احساسات منفی و ناخوشایند از شما دور شود. این جملات باید دقیقا به مشکل اشاره کند و بدانید حتی با وجود این مشکل خودتان را قبول دارید. مهم نیست که این مشکل را قبول دارید یا نه، مهم این است که به دلیل حال بدی که از این احساس دارید باید آن را درمان کنید. پس بر جملات انتخابی خود تمرکز و دقت کنید.

4- ضربه زدن:

در این مرحله باید ضربات را به نقاط حساسی که شناسایی کرده اید وارد کنید. این ضربات آرام و با طمانینه است. به این نقاط حساس نقاط مریدین گفته می شود. تعداد ضربات نیز 7 مرتبه به همراه بیان جملات است.

ارزیابی مجدد مشکل: پس از اینکه این مراحل را انجام دهید، مجدد احساس و مشکل خود را ارزیابی کنید. این امتیازدهی باید از 0 تا 10 باشد. اگر هنوز این احساس به صفر نرسیده بود مجدد این فرایند را تکرار کنید.

آیا تکنیک های ای اف تی موثر هستند؟

این روش که نوعی مدیتیشن است، ممکن است از نگاه برخی چندان اثرگذار نباشد. همانطور که پیشتر گفتیم تکنیک ای اف تی اگرچه توان حل مشکلات را ندارد اما می تواند تا حد زیادی احساس خوشایندی برای فرد پس از پشت سر گذاشتن مشکلات و بحران های روحی و روانی به همراه داشته باشد. در واقع می توان از این تکنیک برای مدیریت استرس استفاده کرد.

باید در نظر داشته باشید که این تکنیک به تنهایی توان حل مشکلات شما را ندارد اما قطعا پس از مواجهه با بحران ها و مشکلات می تواند احساس آرامش و کنترل برای شرایط را برای شما ایجاد می کند.

آیا می توان ای اف تی را جایگزین درمان کرد؟

ای اف تی جایگزین درمان؟ | دکتر مهسا کاشفی زاده

تحقیقات و مطالعات زیادی روی این تکنیک انجام شده که برخی قاطعانه نشان می دهد که این تکنیک به تنهایی قابلیت درمان افراد را دارد و می تواند جایگزین روش های درمانی دیگر باشد. براساس این تحقیقات می توان از این تکنیک برای درمان دردهای مزمن جسمی، ریشه یابی مشکلات افراد، فراموش کردن خاطرات تلخ، عدم مواجهه با ترس ها و فوبیا، عدم پذیرش شکست ها و شرایط بحرانی، استرس و اضطراب شدید و… استفاده کرد. اما آنچه روانشناسان به آن تاکید دارند اینکه تا حد امکان اگر مشکل فرد شدید نیست از این روش به تنهایی بهره مند شوند و یا در کنار یک روانشناس از این روش برای درمان استفاده کنند.

مشاوره آنلاین یا تلفنی نیز می تواند گزینه ای آسان و سریع برای بهبود حال روحی فرد باشد که دکتر مهسا کاشفی زاده برای مراجعان خود در نظر گرفته است. در این شرایط فرد علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه خود، می تواند از روش های مکمل برای درمان مشکلات روحی و روانی خود مانند تکنیک eft بهره مند شود. در شما می توانید برای درمان استرس به روش سریع از تلفیق مشاوره های غیرحضوری به همراه این تکنیک بهره مند شوید و از نتایج آن حیرت زده شوید.

نتیجه گیری

شناسایی مشکلات روحی و روانی و تلاش برای حل آن ها یکی از مواردی است که شاید بسیاری افراد کمتر به آن توجه کنند و یا توقع داشته باشند یک مشاور روانشناس برای آن ها یک تنه مشکلات را حل کند. اما استفاده از تکنیک ضربه زنی به نقاط حساس بدن به شما کمک می کند که در کنار روش های درمانی روانشناسی با بحران ها به راحتی مواجه شوید و با مدیریت شرایط و بدن خود کمترین هزینه را متحمل شوید. در صورتی که بخواهید از روش تکنیک ضربه زنی به نقاط حساس بدن احساس بهتری داشته باشید، قطعا در کوتاه مدت شاهد نتایج مثبت آن خواهید بود.

سوالات متداول

1- میزان اثربخشی تکنیک ای اف تی چقدر است؟

اینکه توقع داشت هباشید با این تکنیک به تنهایی بحران های روحی و روانی خود را حل کنید، تقریبا غیرممکن است. اما شما می توانید با این روش در کنار روش هایی مانند روان درمانی حال بهتری برای خود رقم بزنید. در واقع عوارض جانبی مشکلات روحی و روانی با این طریق سریعتر برطرف می شود.

2- آیا می توان از تکنیک ضربه زنی به جای درمان استفاده کرد؟

بله، مطالعات نشان داده این موضوع امکان پذیر است.

3- از تکنیک ضربه به نقاط حساس بدن برای درمان چه مشکلاتی استفاده می شود؟

از این تکنیک برای درمان دردهای مزمن جسمی، ریشه یابی مشکلات افراد، فراموش کردن خاطرات تلخ، عدم مواجهه با ترس ها و فوبیا، عدم پذیرش شکست ها و شرایط بحرانی، استرس و اضطراب شدید و… استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here