اصول یک رابطه عاطفی سالم و راهکارهایی برای حفظ آن

۰
اصول یک رابطه عاطفی سالم و راهکارهایی برای حفظ آن

داشتن یک رابطه عاطفی سالم هرگز کار آسانی نبوده است. حقیقت این است که هر یک از ما به روش خاصی و در خانواده‌های مختلفی بزرگ شدیم و دیدگاه‌های مختلفی نسبت به زندگی داریم. درک و قبول این واقعیت می‌تواند به شما کمک کند تا با تضادات و نیازهای مختلفی که در رابطه با شریک خود وجود دارد، بهتر مقابله کنید در واقع، اصول یک رابطه سالم شامل چندین عامل است که باید به آنها توجه کنید. از جمله این عوامل می توان به ارتباط با احترام، صداقت، اعتماد، تفاهم، تعامل، همدلی و تعهد اشاره کرد. با این حال، حفظ یک رابطه عاطفی سالم نیز نیازمند تلاش و کار بر روی خودتان و رابطه شماست. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت دقیق‌تر راهکارهایی برای حفظ یک رابطه عاطفی سالم را بیان کنیم. با ما همراه باشید

منظور از رابطه عاطفی سالم چیست؟

منظور از رابطه عاطفی سالم چیست؟

در یک رابطه سالم زوج ها به یکدیگر احترام می‌گذارند و به دیگری به عنوان یک فرد با ارزش و شخصیت نگاه می‌کنند. همچنین، در این نوع رابطه، شریک ها با یکدیگر به صورت صادقانه و باز برخورد می‌کنند و از ارتباط غیر مستقیم و نادرست خودداری می‌کنند.

در یک رابطه سالم، شریک ها به یکدیگر اطمینان دارند و احساس امنیت می‌کنند، به یکدیگر کمک می‌کنند و در مواقع دشوار پشتیبان یکدیگر هستند.. در نهایت، در یک رابطه سالم، زوج‌ها به یکدیگر علاقه‌مند هستند و از زمانی که با هم هستند، لذت می‌برند. شریک ها به یکدیگر فضای شخصی می‌دهند و از همدیگر برای تحقق اهداف شخصی و حرفه‌ای حمایت می‌کنند.

اصول داشتن یک رابطه سالم و آرامش بخش و راهکارهای آن چیست؟

اصول داشتن یک رابطه سالم و راهکارهای آن

رابطه عاطفی سالم و آرامش بخش، یکی از مهمترین عواملی است که به کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند. اما داشتن یک رابطه سالم و آرامش بخش، نیازمند توجه به بسیاری از اصول و راهکارهایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1- اعتماد به یکدیگر

اعتماد یکی از مهمترین اصول برای حفظ یک رابطه است. اگر به طرف مقابل خود اعتماد کامل نداشته باشید، هیچ فایده‌ای برای داشتن یک رابطه وجود ندارد. در زندگی، شما و شریک زندگی‌تان با تجربیات و شرایط مختلفی روبرو می‌شوید و به عنوان یک تیم با هم کار می‌کنید و در مواجهه با چالش‌ها با هم مبارزه می‌کنید. عدم اعتماد می‌تواند منجر به شکاف در یک رابطه شود. یکدیگر در نتیجه شناخت دقیق از هم حاصل می‌شود که می‌توان با استفاده از مشاوره آنلاین و حضوری از متخصصان این زمینه کمک بگیرید.

2- صداقت

یکی از مهمترین عناصری که برای دستیابی به رابطه عاطفی سالم وجود دارد، صداقت است. مهم نیست که چه نوع رابطه‌ای را در رویا خود میبینید، بدون صداقت هیچ چیزی در آن وجود ندارد. به یاد داشته باشید، یکی از اصول اساسی رابطه، صادق بودن در مورد اسرار، ترس‌ها و شک‌های خود است. به خاطر داشته باشید که بیشتر مشاجرات از ترس و درد خود ما ناشی می‌شود و اگر با یکدیگر صادق باشیم، به راحتی می‌توانیم از آن‌ها اجتناب کنیم.

3- صبوری و درک

هر دو زوج باید بدانند که لازم است با یکدیگر رشد کنند تا بتوانند با یکدیگر کنار بیایند. هر دوی شما باید خود را دائماً در حال یادگیری و کشف چیزهایی جدید از یکدیگر ببینید. بنابراین، بهترین راه برای مدیریت این دوره، صبوری و تفاهم بیشتری با یکدیگر است. با دیدی باز به نقطه نظرات یکدیگر گوش دهید و همیشه به توافق یا سازش برسید. هرگز به خشم یا جنگ اراده یا برتری متوسل نشوید. در کل، اصول رابطه در درجه اول صبر و درک است. با اختصاص زمان با هم می‌توان به آن دست یافت. در صورت عدم وجود این موارد میتوانید با مشاوره فردی به بهبود هر چه بیشتر روابط خود کمک کنید.

4- ارزش تعهد

مهم نیست که چقدر صادق باشید یا چقدر روابط گسترده داشته باشید اگر هر یک از زوجین در طول رابطه دچار تردید شود قطعاً نشانه خوبی نیست. برای داشتن یک رابطه سالم و پایدار، هر دو طرف باید به یکدیگر تعهد داشته باشند و بر تعهد خود پایبند باشند. شما باید به خوبی و بدی‌های زندگی، به خوشبختی و غم، به موفقیت و شکست تعهد داشته باشید. شما باید به طور مداوم با هم یاد بگیرید، سازگار شوید و با هم رشد کنید.

5- صحبت کردن و گوش دادن

همه روابط در برخی از زمان‌ها دچار اختلاف نظر می‌شوند و قهر و اثرات منفی آن در رابطه در طول زمان مشخص می‌شود. مهم این است که بدانید چگونه با یکدیگر صحبت کنید و به یکدیگر گوش دهید. به جای گوش دادن برای پاسخ دادن، گوش دهید تا بفهمید. از بیان احساسات و آسیب‌پذیری‌های خود با افرادی که به آنها اعتماد دارید، نترسید.

6- قبل از ورود به یک رابطه، مشکلات درونی خود را حل کنید

یکی از قوانین موفقیت در روابط، داشتن آگاهی از مسائل گذشته است. پیش از اینکه به شخص دیگری متعهد شوید، باید با مشکلاتی که در زندگی خود دارید، مقابله کنید و آن‌ها را حل کنید. یکی از راه های شناخت خود و حل مشکلات درونی، مشاوره ازدواج از طریق دکتر مهسا کاشفی زاده است تا با تجربه و تخصص خود به شما کمک کند. هر مشکل حل نشده‌ای که درباره چیزی یا کسی دارید، می‌تواند در رابطه یا ازدواج شما تأثیر بگذارد. به زودی متوجه خواهید شد که با رفتار غیرمنطقی در مورد مسائل حل نشده، شروع به بحث و جنگ در رابطه خود خواهید کرد.

7- هدیه دادن

اگر واقعاً شریک زندگی خود را دوست دارید، هیچ مشکلی ندارد که گاهی اوقات هدایایی بخرید که به سادگی این پیام را به شما منتقل می‌کند که من شما را دوست دارم و به شما اهمیت می‌دهم. می‌توانید کتاب مناسبی را از کتابفروشی، یک شیرینی خاص، یک قطعه جواهر یا لباسی که همسرتان به ان علاقه دارد را به عنوان هدیه انتخاب کنید. اگرچه این هدایا در ظاهر کوچک به نظر می‌رسند، اما به شدت عشق و علاقه شما را به شریک زندگی‌تان نشان می‌دهند.

8- احترام به یکدیگر، اساس رابطه‌ی سالم است

احترام به خود و شریک زندگی در یک رابطه بسیار مهم است. احترام به یکدیگر ارتباط و رابطه‌ای که ایجاد می‌شود را بهبود می‌بخشد و همزمان اعتماد و صمیمیت را افزایش می‌دهد. با مشاوره قبل از ازدواج یاد می گیرید که اگر کسی به شما احترام بگذارد رفتار درستی هم با شما خواهد داشت.

9- رابطه‌ی سالم، نشانه‌ی دو فرد سالم است

سالم بودن افراد، نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر ذهنی، روحی و عاطفی نیز مهم است. اگر خودتان فرد سالم نباشید، فرد اشتباهی را جذب می‌کنید و رابطه‌ی خود را خراب می‌کنید. بنابراین، همیشه مهم است که با کمک زوج درمانی با مسائل سخت روبرو شوید و آنها را اصلاح کنید و روی پیشرفت شخصی و مراقبت از خود به عنوان یکی از اصول اساسی روابط کار کنید.

10- تعیین حد و مرزها و احترام به آنها

تعیین حد و مرزها در رابطه کمک می‌کنند که دیگران نه تنها درباره چیزهایی که شما دوست ندارید بدانند بلکه از اینکه چه چیزهایی را ترجیح می‌دهید آگاهی پیدا کنند. درباره مرزهای خود فکر کنید و به شریک خود بگویید کجاست. به عنوان مثال، به زمان تنهایی خود احترام بگذارید. این کار می‌تواند فشار روابط شما را به دلیل متعهد شدن به چیزهایی که واقعی نیستند، کاهش دهد.

11- تأمل کردن و یادگیری

اگر روشی سالم برای بیان احساسات خود داشته باشید، می‌توانید به شیوه‌ای سالم به احساسات دیگران واکنش نشان دهید. عصبانی شدن در بیشتر اوقات از احساس ناراحتی نشئت می‌گیرد. اگر بتوانید آن را تشخیص دهید، می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید و روابط بهتری با دیگران ایجاد کنید. درباره روابطی که در زندگی شما بهترین عملکرد را دارند، فکر کنید و ویژگی‌های آنها را شناسایی کنید. سپس سعی کنید این ویژگی‌ها را در روابط دیگر نیز به کار ببرید. میتوانید از دکتر مهسا کاشفی زاده به عنوان مشاوره خانواده کمک بگیرید.

12- رها کردن تجربیات گذشته

هر دو شریک باید آگاهانه تلاش کنند تا آنچه در ذهن خود درست یا غلط می‌دانند را فراموش کنند. حقیقت این است که تا زمانی که خود را رها نکنید، تا زمانی که خود را نبخشید، تا زمانی که شرایط را نبخشید، تا زمانی که متوجه نشوید که وضعیت به پایان رسیده است، نمی‌توانید یک رابطه سالم و موفق داشته باشید. رها کردن گذشته و تمرکز بر نکات مثبت همچنین مستلزم تغییر ذهنیت است. باید از گذشته رها شوید و کسانی که به شما ظلم کردند ببخشید. همچنین، باید اهداف آینده را برای خود تعیین کنید. این نکات می‌تواند به موفقیت رابطه کمک کند.

13- دوست داشتن خود، کلید موفقیت در روابط

برای داشتن رابطه موفق ابتدا باید خودتان را دوست داشته باشید. زیرا نمی‌توانید چیزی را که ندارید به دیگران بدهید. به عنوان مثال، اگر کسی از شما پول بخواهد، فقط در صورتی می‌توانید به او بدهید که واقعاً داشته باشید. دوست داشتن خود باید در اعمال شما منعکس شود. به عنوان یکی از اصول اساسی رابطه، شما باید عشق به خود را از راه‌های زیر تمرین کنید:

  • حواستان به نحوه گذراندن وقتتان باشد.
  • زمانی را به تنهایی بگذرانید.
  • به رژیم غذایی خود اهمیت دهید.
  • از تغذیه ذهن خود با افکار منفی خودداری کنید.
  • افراد سمی را از زندگی‌تان حذف کنید.

14- واقع بین بودن درباره روابط

همه ما ممکن است به دلیل داشتن انتظارات غیر واقعی درباره عشق و روابط، اشتباه کنیم. اما وقتی واقعیت را می فهمیم و متوجه می شویم که هیچ چیز خوبی وجود ندارد، نباید به این امر بی توجه شویم و انتظار داشته باشیم که همه چیز به طور خودکار بهتر شود. روابط نه تنها بر روی خود رابطه بلکه بر روی خود ما نیز تأثیر می گذارند. برای رسیدن به یک رابطه موفق، باید به طور مداوم تلاش کنیم و به تدریج به همدیگر نزدیک شویم. نباید فراموش کنیم که روابط موفق، نیازمند تلاش و صبر هستند و هیچ چیز جادویی نیست. در زمان مواجه با مشکلات میتوانید از دکتر مهسا کاشفی زاده کمک بگیرید تا قدم به قدم چالش های رابطه را پست سر بگذارید.

15- جشن گرفتن از زندگی

یاد بگیرید که باید زندگی و رابطه خود را به طور روزانه جشن بگیریم. نباید عشق و رابطه خود را به یک تاریخ خاص محدود کنیم. برای رسیدن به رابطه موفق، باید به طور مداوم به آن کار کنیم و هر لحظه را به عنوان یک فرصت برای بهبود رابطه ببینیم. برای رسیدن به این هدف، باید برنامه ریزی کنیم و خودمان را به چالش بکشیم تا رابطه مان را بهبود بخشیم.

16- به فضاهای دیگر احترام بگذارید

سعی کنید به یکدیگر فضایی برای رشد و لذت بردن از تغییرات بدهید. این کار، یک چشم‌انداز جدید ایجاد می‌کند و به انرژی جدید اجازه می‌دهد تا جریان یابد و و با شناخت جدیدی که از یکدیگر پیدا می‌کنید رابطه را به سمت موفقیت هدایت می‌کنیم.

نتیجه گیری

رابطه عاطفی سالم

در پایان می‌توان نتیجه گیری کرد که روابط عاطفی سالم و پایدار، نیازمند رعایت اصول و قواعدی است که شامل احترام، صداقت، اعتماد، تفاهم، توجه و عشق و …. به صورت متقابل می‌باشد. برای حفظ یک رابطه عاطفی سالم، باید به یکدیگر احترام گذاشته، با صداقت و اعتماد به یکدیگر روبرو شد، تفاهم و توجه به نیازهای همدیگر داشته باشیم و به یکدیگر عشق و محبت بورزیم. همچنین، برای حفظ رابطه، باید به مشکلات و اختلافات رو به رو شده با هم صحبت کرده و به دنبال راه حل‌های مشترک برای حل آن‌ها باشیم. با رعایت این اصول و راهکارها، می‌توان رابطه‌ای عاطفی سالم، پایدار و خوشبختی را تجربه کرد. در برخی از موارد حل این مشکلات از عهده دو زوج خارج است و لازم است از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرند. دکتر روانشناس مهسا کاشفی‌زاده در زمان مشاوره با توجه به تجربیات هر فرد و واقعیت های رابطه به شما کمک میکند تا روابط شما به سمت بهبودی هدایت شود.
سوالات متداول
۱.چرا از رابطه ام راضی نیستم؟
یکی از دلایلی که ممکن است در رابطه خود ناراضی باشید این است که باورها، ارزش ها یا اهداف متفاوتی نسبت به شریک زندگی خود دارید. احساس اینکه از دستیابی به اهداف خود باز می‌مانید یا دوست دارید شریک زندگی خود را تغییر دهید نیز می‌تواند باعث ناراحتی شما شود.

۲. چگونه می‌توان احترام را در یک رابطه حفظ کرد؟
برای حفظ احترام در یک رابطه، باید به نظرات و احساسات همدیگر احترام گذاشته شود و از بی احترامی و توهین به همدیگر خودداری کرد.

۳. چگونه می‌توان اعتماد را در یک رابطه حفظ کرد؟
برای حفظ اعتماد در یک رابطه، باید به تعهدات و وعده‌های داده شده پایبند بود و از رفتارهایی که ممکن است باعث شک و تردید شود، خودداری کرد.

۴. چگونه می‌توان صداقت را در یک رابطه حفظ کرد؟
برای حفظ صداقت در یک رابطه، باید به همدیگر با صداقت و رکیک بودن صحبت کرد و از پنهان کردن حقایق و دروغ گفتن خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here