قهر و اثرات منفی آن در رابطه و زندگی مشترک

۰
قهر و اثرات منفی آن در رابطه و زندگی مشترک

اگر با همسر خود زیاد از حد بحث می کنید وقت آن رسیده درگیری ها و مشاجرات زندگی مشترک را به عنوان یک اتفاق مهم و ضروری ببینید. همه زن و شوهرها در طول زندگی درگیری های زیادی با یکدیگر دارند و این درگیری ها بهترین فرصت به توسعه و پیشرفت است. اگر به خوبی حل و فصل شود و از آن راهی برای ساختن زندگی خود بیابید بی شک پیوندتان عمیق تر و عشق تشدید یابد. در حالی که متاسف بودن نسبت به یکدیگر و درگیری مداوم تخریب کننده زندگی است.

با مدیریت درگیری ها و پیشگیری از قهرهای پی در پی به نسخه بهتری از خود تبدیل می شوید. شاید تصور کنید گفتن این جملات آسان است و پیاده سازی آن کار هر کسی نیست. کاملا درست است! برای رسیدن به چنین جایگاهی یادگیری مهارت های ارتباطی پیشنهاد می شود. برای کسب آگاهی از این راه جدید که قرار است زندگی مشترک تان در آن رشد یابد، خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

قهر از لحاظ روانشناسی

قهر از نظر روانشناسی | دکتر مهسا کاشفی زاده

به گفته مشاوره روانشناسی، قهر زمانی پدیدار می شود که به دلیل فشارهای حاصل از رویدادهای اصلی زندگی به مشاجره می پردازید و فرد برای بیان ناراحتی خود نسبت به طرف مقابل وارد واکنش های مختلفی می شود. اغلب سعی می کند رفتار صمیمی گذشته را نداشته باشد و همسر خود را در محدودیت های مختلفی قرار دارد تا متوجه اشتباهش شود و برای جبران آن چاره ای بیندیشد.

شاید تصور کنید قهر کردن باعث شیرینی زندگی تان می شود. اما این گفته قدیمی ها همیشه کارساز نیست. اگرچه همه با دعوا و قهر زندگی شان آشنا هستند، اما ادامه داشتن آن هر رابطه سالمی را از ریشه خراب می کند و باید برای رفع آن به فکر مشاوره فردی باشید.

چه کسانی بیشتر قهر می کنند؟

کسانی که دائما در حال قهر کردن هستند توانایی روبرویی با مسائل و مشکلات زندگی را ندارند و بیشتر مواقع تصمیم می گیرند دلیل ناراحتی شان را بازگو نکنند. قهر کردن دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آن، خلق احساسات آسیب پذیر است. به همین خاطر، فرد سعی می کند به روشی از این احساسات خود دفاع کند و مانع آسیب زدن یا توهین دیگران به خود شود.

برخی ها برای زیر بار نرفتن مسئولیت نیز به سراغ قهر کردن می روند و هرگز دوست ندارند مورد سرزنش دیگران قرار گیرند. آن ها برای فرار از مسئولیت هایی که به عهده شان قرار گرفته است، از قهر کردن کمک می گیرند.

دسته دیگر از افراد دوستدار قهر کردن، کسانی هستند که برای رسیدن اهدافشان از این روش استفاده می کنند. برای مثال، یک روز کامل با شما صحبت نمی کنند و تا زمانی که خواسته خودشان را عملی نکنند رفتار سابق را با شما نخواهند داشت. مشاوره آنلاین یکی از بهترین راهکارها برای ساماندهی روابط است، اگر احساس می کنید خودتان یا شریک زندگی تان دائما در حال قهر کردن است برای بهبود روابط و حفظ شیرینی زندگی از فرد متخصص کمک بگیرید.

دلایل قهر کردن در روابط

دلایل قهر کردن در روابط

دلایل قهر کردن مداوم به شرح زیر است:

  • کسانی که در خانواده هایی بزرگ شدند که از قهر به عنوان ابزاری برای تنبیه استفاده می کردند و هیچ گاه تصمیم نداشتن برای ایجاد روابط بهتر از گزینه های خانواده درمانی استفاده کنند.
  • برخی افراد به دلیل احساس خستگی و فرار از شریک مقابل شان از قهر کردن برای پایان دادن به رابطه استفاده می کنند.
  • گاهی اوقات به دلیل ناتوانانی در بیان احساسات و حرف های خود، اختلاف ایجاد می شود و قهر شکل می گیرد.
  • کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند و هنگام مخالفت و بحث و مشاجره نمی توانند به خوبی از حق خود دفاع کنند.
  • خیلی ها برای رسیدن به هدفشان از قهر کردن سواستفاده می کنند و حرف خود را به کرسی می نشانند.
  • خیلی از افراد مخصوصا خانم ها برای جلب توجه طرف مقابلشان قهر کردن را یاد می گیرند و تصور می کنند با این کار فرد مقابل را به سمت خودشان جذب می کنند. در حالی که این تفکر کاملا غلط است.
  • انتقام گرفتن یکی از دلایل قهر کردن است. این حس انتقام بخاطر گناه نابخشودنی از سوی فرد مقابل شکل می گیرد و به عنوان ابزار تلافی اشتباه مرتکب شده یا فراموش کردن قول داده شده در دست گرفته می شود.
  • لج بازی یکی از مهم ترین دلایل قهر کردن زوجین است. زمانی که فرد به نتیجه می رسد خواسته اش منطقی نیست و کاری از دستش برنمی آید قهر می کند.

دکتر مهسا کاشفی زاد متخصص و روانشناس باتجربه و کاربلد در زمینه مسائل زناشویی فعالیت گسترده ای دارد و با تکیه بر دانش و مهارت های آموخته بهترین تکنیک ها را برای زوج درمانی ارائه می دهد. شما هم می توانید برای کاهش قهر و چالش های خود در زندگی مشترک از مشاوره های تضمینی دکتر کمک بگیرید و بهترین برنامه را برای شروع زندگی بهتر و قوی کردن روابط تان داشته باشید.

آثار مخرب قهر بر روابط زناشویی

در صورت ادامه دار بودن قهر، رابطه استحکام گذشته را ندارد و پایه آن سست می شود. در موارد زیر دقیق تر با اثرات ناگوار قهر بر روابط زوجین آشنا می شوید:

  • از بین بردن فرصت برای حل مسائل به روش درست
  • خلق کینه و دلخوری دائمی بین دو طرف
  • انباشته شدن مشکلات روی هم
  • سوزاندن احساسات و صمیمیت بین زوجین
  • غیرقابل تحمل شده رابطه
  • نداشتن الگوی درست برای پرورش فرزند
  • افزایش پنهان کاری برای پیشگیری از قهر کردن
  • دوری از بیان احساسات
  • دلهره از قضاوت شدن

چگونه از قهر کردن جلوگیری کنیم؟

چگونه از قهر کردن جلوگیری کنیم؟

برای حفظ روابط خود باید به دنبال راهی برای پایان دادن به قهرهای طولانی باشیم. برخی راهکارهای زیر همیشه در دوره روان درمانی پیشنهاد می شوند و تاثیر مثبتی نیز داشته اند:

1- گفتگو در مورد مشکلات

اگر از سوی فرد مقابل دائما قهر می بینید، بهتر است خودتان دست به کار شوید و با رویکرد ملایمی مشکل را حل کنید. سعی کنید با آرامش کامل به گفتگو بپردازید. در بیشتر مواقع احساسات فرد مقابل دچار آسیب است و برای رهایی از آن به دنبال چاره می گردد. پس گوش دادن موثر شما به بیان احساسات او کمک می کند. با او به آرامی صحبت کنید و در مورد دلیل قهر سوال کنید. اگر خودتان دچار اشتباه شده اید، وقت آن رسیده معذرت خواهی کنید. در صورت پذیرا نبودن عذرخواهی، به فرد زمان دهید و بخواهید بهترین زمان را برای گفتگو به شما مطرح کند.

2- ارائه راهکار

به فرد مقابل پیشنهاد گفتگو دهید. در این گفتگو قوانینی برای حفظ رابطه ایجاد کنید و برای پرهیز از قهر راه حل هایی ارائه دهید. به نوبت حرف بزنید و انتظارات خود را بیان کنید. اگر در این زمینه ناتوانید و احساس می کنید بیش از حد درگیر ناپایداری حالت عاطفی است، حتما از یک مشاوره آنلاین یا حضوری کمک بگیرید. برخی مواقع بروز اختلال شخصیت مرزی، پریشانی های خلقی زیادی به بار می آورد که فرد نمی توان رفتار درستی داشته باشد و دائما احساسات او در حال چرخش است.

3- ایجاد مرز

اگر احساس می کنید هدف اصلی از قهر سوء استفاده عاطفی است، بهترین راهکار اولویت قرار دادن خودتان است. برای نجات دادن رابطه می توانید مزرهایی برای تشکیل رفتار قابل قبول ایجاد کنید. واضح بگویید اگر قرار است از مرزها عبور کند چه اتفاقی می افتد. در صورت پایبند نبودن به مرزها، حتما کار گفته شده را انجام دهید بفهمانید در گفته هایتان کاملا جدی هستید.

4- نادیده گرفتن

گاهی اوقات هدف از قهر کردن صدمه زدن به فرد مقابل است. پس فرصت دهید فرد خودش را پیدا کند و به آرامش کامل برسد. در این مواقع منتظر است احساسات شما فوران کند و تسلیم خواسته های او شوید. پس باید ثابت کنید قهر کردن او هیچ اذیتی برای شما ندارد. خودتان را مشغول کارهای روزانه کنید تا فرد مقابل به نتیجه برسد برای بدست آوردن خواسته هایش شکست خورده است.

نقش مشاوره در جلوگیری از قهر

نقش مشاوره در جلوگیری از قهر

قهر و آشتی در زندگی همه زوج ها اتفاق می افتد. این که چگونه از قهرهای مداوم و طولانی جلوگیری کنید، بسیار اهمیت دارد. هیچ زوجی دوست ندارد برای چند روز با همسرش قهر کند و شادی زندگی را بر هم زند. از طرفی، پشت هر قهری مشکلی نهفته است که برای رفع یا عدم تکرار آن باید به فکر چاره باشید.

هنگامی که احساس می کنید به دلیل مشکلات و اختلافات زندگی مشترک روابط تان رنگ و بوی گذشته را ندارد و کم کم از یکدیگر فاصله می گیرید، مشاوره خانواده به کارتان می آید. در طول جلسات دیگر خبری از بحث های ناراحت کننده زوجین نیست و روانشناس به شما برای یادگیری بهتر روابط و مدیریت تعارضات زوجین کمک می کند. زیرا به مسائل و مشکلات زوج ها واقف است و برای هر نوع قهری راهکار منحصر به فرد ارائه می دهد.

نتیجه گیری

هیچ گاه تصور نداشته باشید یک زندگی مشترک خوب در طول زمان به خودی خود شکل می گیرد. بی تردید با یک تصمیم گیری ناسالم و بالا گرفتن مشاجره ها رابطه گرم و صمیمی ناگهان محو می شود. قهر کردن نیز یکی از مخرب ترین اتفاق هایی است که در زندگی زناشویی وجود دارد که اگر به درستی ساماندهی نشود به طلاق عاطفی منجر خواهد شد. اگرچه برخی از قهرها نشانه اعتراض و درست کردن رفتار فرد مقابل است، اما اگر دائمی شود و چاره ای برای آن نداشته باشید، ریشه زندگی را خشک خواهد کرد.

سوالات متداول

1- چگونه با همسرم آشتی کنم؟

برای آشتی کردن باید سری علایق او بزنید. سعی کنید سرگرمی های مورد علاقه او را به راه اندازید. هدیه بخرید، غذای مورد علاقه ش را تهیه کنید، از دوست صمیمی اش کمک بگیرد و جملات محبت آمیز و عاشقانه را فراموش نکنید.

2- وقتی یک مرد قهر می کند بهترین برخورد چیست؟

ابتدا دلیل آن را پیدا کنید و هرگز تسلیم قهر او نشوید. تمام تلاش خود را انجام دهید که همسرتان از حالت انزوا و گوشه گیری خارج شود. صحبت کردن و درخواست آشتی به تقویت رفتار او کمک می کند. در صورت مرتکب شدن اشتباه، آن را بپذیرید.

3- قهر طولانی نشانه چیست؟

کسانی که بدوت توجه به عواقب قهر طولانی را انتخاب می کنند، در تلاش هستند قدرت را به دست بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here