خانه خانواده و زوج مهمترین سوالات قبل از ازدواج

مهمترین سوالات قبل از ازدواج

۰
مهمترین سوالات قبل از ازدواج

ازدواج یک مقوله بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی دختران و پسران است. عدم دقت در انتخاب همسر مشکلاتی به بار می‌آورد که تاثیر آن علاوه بر دختر و پسر، در جامعه نیز بروز خواهد کرد. در اینجاست که سوالات قبل از ازدواج اهمیت خود را نشان می‌دهند. چون  دختر و پسر باید قبل از ازدواج همدیگر را تا حد زیادی شماخته و با خصوصیت‌های اخلاقی و شرایط زندگی در گذشته و حال حاضر یکدیگر آشنا شوند. اما چنین امری چگونه ممکن است؟ پرسیدن سوال در زمینه‌های مختلف از دختر و یا پسری که قصد ازدواج با او را دارید سبب آگاهی آن‌ها درباره یک‌دیگر می شود. برای اینکه این موضوع بسیار مهم را بهتر درک کنید و بدانید که چه سوالاتی باید قبل از ازدواج پرسیده شوند، ادامه مقاله را از دست ندهید. 

لیست موضوعات سوالات قبل از ازدواج 

موضوع سوالات قبل از ازدواج

یکی از نکاتی که باید هنگام پرسیدن سوالات، به آن دقت شود، همه جانبه بودن این سوالات است. یعنی در زمینه‌های مختلف باید از همسر آینده سوال بپردید. چون شما نیاز دارید که یک شناخت کافی و جامع از شرایط فرد داشته باشید. زمین‌هایی که می توانید درباره آن‌ها سوال کنید بسیار متنوع است. به طوری تمام اطلاعاتی باید درباره همسرتان بدانید را شامل می‌شود. بنابراین با پرسیدن سوال در این زمینه‌های متنوعی که در ادامه بیان می‌کنیم، یک شناخت کامل از فرد به شما خواهد داد.  در این بخش موضوعاتی را می‌خوانید که باید درباره آن‌ها سوالاتی را با فرد مورد نظر مطرح کنید. 

1- شغل و کار

یکی از موضوعاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید، شغل طرف مقابل است. این موضوع را دختران باید بیشتر مورد توجه قرار دهند. چون در اغلب خانواده‌ها مخصوصا در ایران، مردان شاغل بوده و وظیفه تامین هزینه‌های خانواده را بر عهده دارند. شغل فردی که می‌خواهید با او ازدواج کنید، روی شرایط زندگی شما تاثیر می‌گذارد. برای مثال کسی که کارمند است تایم مشخص و حقوق معینی دارد. اما اگر فرد مثلاً راننده کامیون است ، باید  مدتی از خانواده دور باشد. به علاوهساعت کار آن هم مشخص نیست. پس شما باید به این موضوع دقت کرده و سوالاتی درباره آن بپرسید تا بدانید که از این نظر با شرایط فرد مقابل سازگار هستید یا خیر؟

2- خانه و مسکن

خانه و مسکن یکی دیگر از مسائلی است که در مشاوره قبل از ازدواج به شما توصیه می‌شود درباره ان سوالاتی را از فرد بپرسید. چون اینجا بحث اقامت شما مطرح است. شما باید بدانید که در صورت ازدواج با فرد، در آینده، در چه مکانی و در چه شرایطی سکونت خواهید داشت. امروزه بخشی از مشکلات همسران، خانه و مسکن است. چون آن‌ها درباره شرایط سکونت و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توافق و سازگاری ندارند. مثلا ممکن است یک دختر اصلا تمایلی به اجاره نشینی نداشته باشد. یا اینکه علاقه مند به سکونت در یک شهر خاص و یا نزدیک به خانواده‌اش  باشد. 

3- درآمد

در آمد فرد مقابل مخصوصا پسر، موضوعی است که شامل سوالات قبل از ازدواج می‌شود. این موضوع از آن جهت مهم است که خانواده‌ای که قرار است در آینده تشکیل شود، نیاز به یک منبع مالی و اقتصادی دارد. اگر قبل از ازدواج بر سر این موضوع توافق حاصل نشود، این مساله منجر به ناسازگاری و اختلافات بعضا شدید بین زن و شوهر خواهد شد. 

4- پرورش فرزند

به دنیا آوردن فرزند سبب محکم کردن ستون‌های خانواده می‌شود. اما باید مطمئن شوید که همسر آینده شما علاقه‌ای به به دنیا آوردن فرزند داشته باشد. همچنین باید بر سر موضوع چگونگی پرورش فرزند و روش‌های پرورشی به توافق برسید. یعنی شما باید بدانید که می‌خواهید در آینده چگونه فرزندی را تربیت کنید. اگر هر دو طرف نظر یکسان و نزدیکی در رابطه با این موضوع نداشته باشند، در این مرحله به مشکل خواهند خورد و حتی ممکن است که کارشان به جدایی برسد.

5- گذشته فرد

برخی از افراد دوست دارند درباره گذشته طرف مقابل بدانند. چون گذشته هر فر آینده او را می‌سازد. به هر حال این هم یک راه برای شناخت بیشتر روی افراد است. اما شما باید تنها سوالات مهم قبل از ازدواج در زمینه گذشته فرد را بپرسید. یعنی این که خیلی نباید روی گذشته فرد تمرکز کرده و آن را خیلی موشکافانه مورد تحلیل قرار دهید تا همه چیز را بدانید. در واقع این سوالات باید کلی باشند و از تحقیق درباره جزییات خودداری کنید. 

6- سلامتی

از جمله موضوعاتی که به طور مستقیم زندگی مشترک شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سلامت طرف مقابل از نظر جسمی و روانی است. چرا که فرد ممکن است بیماری داشته باشد که شما از آن اطلاعی ندارید. در این صورت، برای مواجهه با شرایط او بعد از ازدواج آماده نخواهید بود و همین باعث ایحاد اختلاف بین زوجین می‌شود. ولی اگر از وضعیت سلامتی فرد با خبر باشید، یا با او ازدواج نمی‌کنید، یا این که در صورت ازدواج، با شرایط او کنار می‌آیید. چون بر سر این موضوع به توافق رسیده‌اید. در نتیجه در این زمینه اختلافی بین شما به وجود نخواهد آمد. 

7- تفاهم جنسی

رابطه جنسی بخش جدایی ناپذیری از رابطه زوجین است که از اهمیت بالایی در ازدواج برخوردار است. البته این موضوع به خاطر تاثیر بالا در زندگی دو طرف، در مشاوره فردی نیز توسط روانشناسان بررسی می‌شود. چون از قبل از ازدواج، فرد باید از سلامت جنسی خود مطمئن بوده و نسبت به وضعیت جنسی آگاه باشد‌. در حقیقت اگر زن و شوهر در زمینه رابطه جنسی تفاهم نداشته باشند، مسائل دیگر زندگی آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

8- تحصیلات 

موضوع تحصیلات تاثیر چندانی روی ازدواج موفق ندارد. چه بسا زن و شوهری که با داشتن سواد کم، زندگی زناشویی موفقی دارند. همچنین افرادی با تحصیلات بالا نیز وجود دارند که با همسر خود اختلاف دارند و حتی از هم جدا می‌شوند.  وقتی می‌گوییم قبل از ازدواج باید درباره تحصیلات فرد از او بپرسید برای این است که برخی از افراد ممکن است قصد ازدواج با فردی را داشته باشند که تحصیلات بالایی دارد. به علاوه اگر تحصیلات زن و شوهر با هم برابر باشد ممکن است اختلافات آن‌ها کاهش یابد. چون در این صورت بهتر می‌توانند زبان هم را فهمیده و با هم کنار بیایند. 

9- دین

دین مساله‌ای است که می‌تواند باعث ایجاد اختلاف بین زن و شوهر شود. معمولا افراد بر سر مسائل دیدنی تعصب دارند. هرچند ممکن است که درک درستی از دین و مسائل آن نداشته باشند. به هر حال در صورتی که از نظر دین و مذهب با هم اختلاف داشته باشید، زندگی با یکدیگر کار آسانی نخواهد بود. پس این موضوع باید جدی گرفته شود. چون شما باید با فردی ازدواج کنید که از نظر عقاید و باور‌ها با شما در تعارص نباشد. 

10- ظاهر

سوال درباره ظاهر از حمله سوالات مهم قبل از ازدواج محسوب می‌شود. هر کس، انتظاراتی از طرف مقابل در زمینه ظاهر دارد. بنابراین باید بدانید که همسر آینده شما تا چه حد به ظاهر اهمیت داده و در واقع چه نوع ظاهری را می‌پسندد. برخی از افراد اهمیت کمتری به ظاهر خود و حتی طرف مقابل می‌دهند. در حالی که برخی ممکن است در این زمینه بسیار سختگیر بوده و به ظاهر آراسته و امروزی علاقه زیادی داشته باشند. اگر در این باره نظر فرد را بپرسید، تا حد زیادی از اختلافات شما در زمان زندگی مشترک پیشگیری خواهد شد. 

11- قومیت

اکثر افراد روی قومیت خود تعصب دارند. آن‌ها تفاوت بین قومیت‌ها و نژاد‌های دیگر را برنمی‌تابند و به همین دلیل ممکن است از یک یا چند  نژاد خاص، خوش‌شان نیاید. این مسأله نه تنها در ایران بلکه در تمام نقاط دنیا دیده‌می‌شود. بنابراین در صورتی که با فردی از قومیت دیگری ازدواج می‌کنید باید میزان تعصب او روی قومیت خود و نظر او درباره قومیت‌ها را جویا شوید. جواب سوالات قبل از ازدواج در این زمینه اهمیت بالایی دارند. چون با سازگاری شما با فرد، ارتباط دارند. 

مهمترین سوالات قبل از ازدواج بر اساس موضوعات مختلف 

مهمترین سوالات قبل از ازدواج بر اساس موضوعات مختلف 

درباره هر یک از موضوعاتی که در بخش قبل بیان کردیم، باید سوالاتی را مطرح کنید. البته توجه داشته باشید که دختر و پسر باید در مقابل سوالاتی که از آن‌ها پرسیده می‌شود صادق باشند. چون در غیر این صورت ممکن است با انتخاب اشتباه همسر، زندگی مشترک شما در همان ابتدای کار با اختلافات و تعارضات جدی روبرو شود. در ادامه سوالات مربوط به هر یک از این موضوعات را به صورت جداگانه بیان خواهیم کرد. 

1- سوالات مربوط به شغل و کار

از جمله سوالات قبل از ازدواج که در زمینه شغل و کار باید از فرد پرسیده شوند، عبارتند از:

۱. تعداد ساعات کاری شما در هفته چقدر است. 

۲. آیا به شغلی که به آن مشغول هستید، علاقه دارید؟

۳. آیا تا به حال شغل شما باعث ایجاد اختلاف بین شما و خانواده‌تان شده است. 

۴. آیا کار را را به عنوان یک سرگرمی می‌بینید یا اینکه آن را فقط راهی برای کسب در آمد در نظر می‌گیرید؟

۵. تا حالا به چند در  شغل مختلف مشغول به کار بوده‌اید؟

۶. آیا هرگز این اتفاق افتاده که از شغل خود اخراج شده و کنار گذاشته شوید؟

۷. وقتی از این شغل فارغ شده و بازنشسته شوید، چه برنامه ای برای زندگی خود پیشبینی می‌کنید. 

۸. آیا به کارتان اعتیاد دارید؟

۹. چه برنامه‌ای برای آینده شغلی خود دارید؟

۱۰. مهم‌ترین خصوصیت شغل شما چیست؟

2- سوالات مربوط به خانه و مسکن 

سوالاتی که در ادامه بیان می‌شوند مربوط به مسکن و خانه هستند که باید از فرد بپرسید. 

۱. آیا تا به حال اتفاق افتاده که با خانواده و کسانی که با آن‌ها در یک خانه سکونت دارید، به خاطر وجود مسائلی مثل سر و صدا، اختلاف پیدا کنید

۲. آیا  هرزگاهی تمایلی به داشتن فضای ویژه‌خودتان در خانه و خلوت در آن دارید؟

۳. تا چه حد به صدای موسیقی علاقه دارید؟ آیا می‌توانید با وجود پخش موسیقی بخوابید؟

۴. آیا به حریم خصوصی در خانه اعتقادی دارید؟

۵. چه نوع خانه‌ای را برای سکونت می‌پسندید؟ آپارتمانی یا ویلایی؟

3- سوالات مربوط به درآمد

قبل از پرسیدن این سوالات باید به فرد درباره انتظارات خود درباره درآمد و چگونگی استفاده از آن اطلاعاتی بدهید. این سوالات را در ادامه خواهید خواند. 

۱. آیا تا به حال مسائل مالی روی روابط شما تاثیری گذاشته‌ است؟

۲. در آمد و پول تا چه حد برای شما اهمیت دارد؟

۳. نظر شما درباره پس انداز کردن چیست؟ آیا اگر در آمد کمی داشته باشید آن را پس انداز می‌کنید یا اینکه برای سفر ، تفریح و کار‌های دیگر استفاده می‌کنید

۴. آیا از نطر خودتان و دیگران شما فرد خسیسی محسوب می‌شوید؟

۵. آیا بدهی به کسی دارید؟ مبلغ آن چقدر است؟

۶. آیا دوست دارید در کنار حساب‌های بانکی مشترک با همسر، حساب‌های مجزایی نیز داشته باشید یا خیر؟

4- سوالات مربوط به پرورش فرزند

مهم‌ترین سوالات قبل از ازدواج مربوط به پرورش فرزند شامل موارد زیر می‌شود. 

۱. آیا تمایلی به بچه‌دار شدن دارید؟ چند تا بچه می‌خواهید؟

۲. آیا می‌توانید بچه به دنیا بیاورید؟

۳. اگر امکان باروری نداشته باشید، چه احساسی پیدا می‌کنید؟

۴. آگر امکان بچه‌دار شدن نداشته باشید، نظرتان درباره گرفتن فرزند خوانده چیست؟

۵.شما چه نظری درباره راه‌های درمان ناباروری دارید؟

۶. آیا بچه‌ای دارید؟

۷. در رابطه با بزرگ شدن بچه‌ها در کنار خانواده چه نظری دارید؟ این موضوع چقدر برای شما اهمیت دارد؟

5- سوالات مربوط به گذشته فرد 

سوالات مهم قبل از ازدواج در رابطه با گذشته فرد، به شرح زیر است:

۱. آیا تا به حال سابقه ازدواج داشته‌اید؟

۲. آیا تا حالا با کسی نامزد بوده‌اید؟

۳. آیا شده که با کسی نامزد بوده و قرار عروسی بگذارید؛ ولی در روز عروسی پشیمان شده و در مراسم شرکت نکنید؟

۴. آیا قبلا برای مشاوره پیش از ازدواج اقدام کرده‌اید؟

۵. روابط عاطفی گذشته شما تا چه حد روی روابط فعلی تاثیرگذار هستند؟

6- سوالات مربوط به سلامتی

سوالات قبل از ازدواج در زمینه سلامتی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند، در ادامه بیان خواهند شد. 

۱. آیا سابقه بیماری دارید؟ 

۲. آیا از بیمه درمانی برخوردار هستید؟ 

۳. آیا سابقه بیماری‌های مختلفی مثل سرطان را دارید؟

۴. آیا در حال حاضر به بیماری خاصی مبتلا هستید؟

۵. آیا هیچگونه وابستگی به سیگار و مواد مخدر دارید؟

۶. تا چه حد برای ورزش وقت صرف می‌کنید؟

7- سوالات مربوط تفاهم جنسی

در این بخش سوالات مربوط به تفاهم زن و شوهر از نظر جنسی را می‌خوانید. البته این موارد آخرین سوالاتی هستند که باید از فرد پرسیده شوند. یعنی شما اول باید از جهات مختلف با فرد به تفاهم برسید و بعد به دنبال این باشید که از نظر جنسی تفاهم داردی یا نه؟ 

۱. آیا هنگام برقراری رابطه جنسی خجالتی هستید یا خیر؟

۲. چه چیزی شما را تحریک به انجام رابطه جنسی می‌کند؟

۳. آیا تا به حال مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اید؟

۴. آیا سابقه برقراری رابطه جنسی با فرد دیگری را دارید؟

۵. آیا رابطه جنسی در روابط گذشته شما تاثیرگذار بوده است؟ تا چه حد؟

8- سوالات مربوط به تحصیلات

سوالاتی که در رابطه با تحصیلات فرد مقابل پرسیده می‌شود، دغدغه بسیاری از دختران و پسرانی که قصد ازدواج دارند، محسوب می‌شوند. 

۱. مدارک تحصیلی شما کدامند؟

۲. آیا تا به حال تحصیل، باعث پایان یافتن روابط شما با دیگران شده است؟ 

۳. نظرتان درباره ادامه تحصیل همسرتان چیست؟ 

۴. تا چه حد حاضرید برای تحصیل فرزندان‌تان هزینه کنید؟ 

۵. آیا در کلاس‌های پیشرفته مثل کلاس کنکور شرکت کرده‌اید؟ 

9- سوالات مربوط به دین

سوالات قبل از ازدواج در زمینه دینی، موارد دیگری هستند که باید درباره آن‌ها مطلع شوید. چون می توانند باعث ایجاد اختلاف شوند. 

۱. شما به چه دینی اعتقاد دارید؟ 

۲. درک شما از خدا چیست؟ 

۳. آیا به وجود خدا باور دارید؟

۴. مذهب چه جایگاهی در زندگی شما دارد؟

۵. آیا تا به حال اتفاق افتاده که دین خود را تغییر دهید؟

۶. شما تا چه حد مذهبی هستید؟ 

۷. چقدر به این موضوع اهمیت می‌دهید که همسرتان به دین شما معتقد باشد؟

10- سوالات مربوط به ظاهر

بسیاری از زن و شوهر‌ها بر سر این موضوع اختلاف دارند. سوالات قبل از ازدواج  در این زمینه عبارتند از:

۱. آیا تا به حال عمل زیبایی انجام داده‌اید؟

۲. آیا این مساله برای شما مهم است که همیشه و در هر شرایطی، زیباترین حالت خود را حفظ کنید؟

۳. ظاهر همسرتان تا چه حد برای شما مهم است؟

۴. دوست دارید که ظاهر و پوشش همسر شما چگونه باشد؟

۵. چقدر هزینه برای لباس می‌پردازید؟

۶. نظرتان درباره پیر شدن و از بین رفتن زیبایی‌تان چیست؟ آیا نگرانی در این زمینه دارید؟

11- سوالات مربوط به قومیت

در نهایت به سوالات مربوط به قومیت می‌رسیم که نقش زیادی در ایجاد یا عدم ایجاد اختلاف بین زن و مرد دارند. 

۱. شما از چه قومیتی هستید؟ 

۲. تا چه حد روی قومیت خود تعصب دارید؟

۳. در زمان کودکی چه چیزهایی درباره قومیت و نژاد به شما آموزش داده شده است؟

۴. چیز‌هایی که در زمان کودکی به شما آموزش داده‌اند را تا چه حد قبول دارید؟

۵. آیا قومیت و نژاد همسرتان برای شما اهمیتی دارد؟

چگونه پاسخ سوالات قبل از ازدواج را به دست آوریم؟ 

نحوه دریافت پاسخ سوالات قبل از ازدواج

همه سوالاتی که شما از فرد می‌پرسید جواب دارند. برای به دست آوردن جواب آن‌ها باید کار‌های مختلفی انجام دهید. با انجام این کار‌ها می‌توانید تا حد زیادی از درستی حواب‌ها مطمئن شوید. در ادامه روش‌هایی که برای به دست آوردن سوالات قبل از ازدواج باید انجام دهید را معرفی کرده و توضیح می‌دهیم. 

پرسیدن سوالات از فرد

اولین راه این است که سوالات مهم قبل از ازدواج را از فرد بپرسید. اما ممکن است که فرد جواب درستی و صادقانه‌ای به شما ندهد. بنابراین پاسخ‌هایی که از فرد می‌گیرید الزاما درست نیستند.

تحقیقات محلی 

تحقیقات محلی یکی از روش‌هایی است که برای رسیدن به پاسخ سوالات وحود دارد. اما این روش بیشتر در گذشته انجام می‌شود. امروزه با توجه به بزرگ بودن شهر‌ها، افراد کمتر یکدیگر را می‌شناسند. اما می توانید از اطرافیان فرد سوالات خود را بپرسید. اما باز هم ممکن است جواب صادقانه و درستی از آن‌ها نشنوید. 

مراجعه به مشاوره

مشاوره پیش از ازدواج نسبت به دو روش قبلی، راه بهتری است که می‌توانید از ان برای رسیدن به پاسخ سوالات قبل از ازدواج استفاده کنید. چون روانشناس، فرد را به طور کامل از نظر جسمی و روانی بررسی می‌کند. احتمال رسیدن ب جواب درست در این روش بیشتر است. هر چند که باز هم روانشناس درباره بسیاری از  مسائل فرد، نمی‌تواند نظر قطعی بدهد. اما می‌تواند با شناخت از دو طرف، مدت آشنایی ازدواج را تعیین کند. چون زمان باعث می‌شود که شما فرد را بهتر شناخته و در نتیجه جواب تعداد بیشتری از سوالات‌تان  درباره فرد را پیدا کنید. 

سوالات متداول 

سوالاتی وجود دارد که فقط به یک جنس اختصاص دارد. یعنی آن‌ها را تنها از دختر و یا پسر باید بپرسید. جواب این سوالات، اطلاعات مفیدی درباره دختر یا پسر مورد علاقه‌تان به شما خواهد داد. 

 سوالات مهم قبل از ازدواج از دختر

در این بخش، ابتدا سوالات مهم قبل از ازدواج از دختر را می‌خوانید. 

۱. آیا آمادگی ازدواج را دارید؟

۲. تصویرسازی شما درباره شوهر آینده‌تان چیست؟ 

۳. آیا بعد از ازدواج قصد کار کردن دارید؟ 

۴. آیا بعد از اینکه ازدواج کردیم، برنامه‌ای برای ادامه تحصیلی در ذهن‌تان ریخته‌اید

۵. تا چه حد به آشپزی علاقه‌مند هستید؟

سوالات مهم قبل از ازدواج از پسر

 از جمله مهمترین سوالاتی که باید از پسری که می‌خواهید با او ازدواج کنید بپرسید، شامل موارد زیر می‌شود. 

۱. تعریف شما از زندگی مشترک چیست؟

۲. تا چه حد به عشق بین زن و شوهر اعتقاد دارید؟

۳. آیا احترام متقابل برای شما مهم است؟ 

۴. برای زندگی مشترک، چه برنامه‌های بلند مدتی دارید؟ 

۵. به چه شغلی علاقه دارید؟ 

۶. آیا علاقه‌ای به بچه‌دار شدن دارید؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here