پشیمانی بعد از ازدواج + دلایل و راهکارهای رفع آن

۰
پشیمانی بعد از ازدواج + دلایل و راهکارهای رفع آن

ازدواج یکی از مهمترین اتفاقات زندگی افراد محسوب می‌شود و بسیاری از مردم با پیش فرض مثبت به سوی این رویداد مهم حرکت می‌کنند. هرچند که ازدواج ممکن است به نظر یک رویداد عادی در نظر بیاید، اما به هیچ وجه کاری ساده نیست و در پی آن همیشه مسئله‌هایی وجود دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از این تصمیم به وجود آید، احساس پشیمانی بعد از ازدواج است. این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و راهکاری متفاوتی دارد. در ادامه این مقاله به صورت مفصل به مقوله احساس پشیمانی بعد از ازدواج ‌می‌پردازیم و راهکاری مناسب در این زمان برای حل این مسئله را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.

احساس پشیمانی از ازدواج چیست؟

احساس پشیمانی پس از ازدواج یکی از مسائلی است که برخی افراد ممکن است با آن روبرو شوند. در بسیاری از موارد، پشیمانی از ازدواج به دلیل عدم تطابق در تفکر، ارزش‌ها، هدف‌ها و رویکردها بین دو نفر ایجاد می‌شود. این عدم تطابق می‌تواند به دلیل عدم شناخت کافی در مورد همدیگر، فهم نادرست از انتظارات یکدیگر و یا اختلافات نظر‌های جدی در مورد مسائل مختلف در زندگی باشد.

هنگامی که یک زوج پشیمانی از ازدواج را تجربه می‌کنند، باید در نظر داشته باشند می‌توانند از طریق صحبت کردن و تلاش کنند تا بهبودی در روابطشان ایجاد شود. در برخی موارد، ممکن است نیاز به مشاوره زوجین با یک مشاوره خانواده باشد که با ارائه راهکارهایی موثر، بتواند مشکلات زوجین را بازطراحی کند و راهکارهای مناسبی ارائه کند.

نشانه های پشیمانی از ازدواج

نشانه های پشیمانی از ازدواج

زندگی مشترک یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین تجربه‌های زندگی ما است. در این راه، زوجین با چالش‌های فراوانی مواجه می‌شوند که می‌تواند به سمت تغییر رفتار و رابطه با همسرشان منتهی شود. اما در بین زوجین، برخی پس از مدتی، پشیمانی از ازدواجشان را تجربه می‌کنند که به شکل نشانه‌های زیر آشکار می‌شود:

1- بی‌میلی در رابطه با همسر

یکی از نشانه‌های این که زوجی از ازدواجشان پشیمان هستند، بی‌میلی و بی‌اشتیاقی نسبت به همسرشان است. در ابتدای زندگی مشترک، شوق و شور زیادی در زوجین وجود دارد و معمولاً تلاش می‌کنند رابطه‌ای گرم و صمیمی با هم داشته باشند. اما در برخی موارد یکی از طرفین از خود اشتیاقی نشان نمی‌دهد و هیچ تلاشی برای داشتن رابطه‌ای دلنشین با همسرشان نمی‌کند. این رفتار ممکن است ناشی از پشیمانی وی از ازدواج باشد.

2- عدم رضایت از روابط جنسی

در برخی موارد، زوجین پس از ازدواج، از برقراری رابطه جنسی با همسرشان رضایت ندارند یا حتی تمایلی به داشتن رابطه جنسی ندارند. این می‌تواند نشات گرفته از پشیمانی همسر باشد که در ابتدای این مشکل بهتر است با مشاوره مسائل جنسی این موضوع را باز کرد و راه حل مناسبی برای آن پیدا کرد.

3- افزایش دعوا و تنش‌ها

دعوا و سر و صدای موقتی در زندگی زوجین اتفاق طبیعی‌ای است ولی در برخی موارد، دعوا و تنش‌ها در میان زوجین دائمی می‌شوند و به علت پشیمانی و بی‌رضایتی همسران است.

4- عدم رضایت از همسر

در برخی موارد، زوجین پس از شروع زندگی مشترک، از خصوصیات اخلاقی، رفتاری، نوع برخورد و… همسرش رضایتی ندارد و این عدم رضایت را به صورت آشکار در رفتار خود با همسر نشان می‌دهد. برای کمتر شدن احتمال وقوع این مسئله می توان قبل از اقدام به یک مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کرد تا به درستی یکدیگر را بشناسید.

5- خیانت

یکی دیگر از نشانه‌های پشیمانی زوجین، خیانت به همسر است. زوجی که از ازدواج با همسرش پشیمان است، معمولاً تمایلی به برقراری ارتباط با همسرش ندارد، چه برقراری ارتباط کلامی، احساسی و چه برقراری رابطه جنسی. به همین علت در برخی موارد، شخص پشیمان از ازدواج، سعی می‌کند با کس دیگری، به دور از چشم همسرش، وقت بگذارند. اگر دچار خیانت شده‌اید بهتر است هر چه سریع‌تر با کمک مشاوره ازدواج، دکتر مهسا کاشفی زاده این مشکل را حل کنید.

6- تعریف و تمجید از دیگران و مقایسه همسر

زوجی که از ازدواجش پشیمان است، به صورت پیوسته از دیگران تعریف می‌کند و به مقایسه همسرش با دیگران می‌پردازد. به همین علت خصوصیات خوب همسرش را نمی‌بیند و به جای آن، خصوصیات رفتاری و فکری سایر افراد برایش اهمیت دارد. البته این رفتار می‌تواند باعث سردی متقابل همسر نیز شود.

7- افزایش فاصله میان زوجین

به طور کلی، استفاده از تکنولوژی، شاغل بودن و سایر عوامل می‌تواند در افزایش فاصله میان زن و مرد تاثیر گذار باشد. زوجین پس از اینکه می‌فهمند ازدواجشان برایشان مطلوب نبوده، ممکن است به تدریج از خود و همسرشان دور شوند و تنها بودن را انتخاب کنند. در این صورت بهتر است در موردش با همسران و یا مشاوران مربوطه صحبت کرد.

دلایل اصلی پشیمانی از ازدواج

دلایل اصلی پشیمانی از ازدواج

با وجود اینکه ازدواج به عنوان یکی از نقاط عطف زندگی شناخته می‌شود، در گاهی اوقات، افراد پس از ازدواج از این تصمیم‌گیری پشیمان می‌شوند. در زیر، به عللی که ممکن است باعث احساس پشیمانی بعد از ازدواج شوند، اشاره کرده ایم :

1- ازدواج اجباری: یکی از علل شایع پشیمانی پس از ازدواج، ازدواج اجباری است. در این روابط، طرفین بدون تفاهم و علاقه بهم، به صورت اجباری با یکدیگر ازدواج می‌کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها در حقیقت با شخصیت، رفتار، گفتار و فرهنگ دیگری آشنا نیستند.

2- ازدواج در سنین پایین: در زمانی‌که دختران و پسران در سنین پایین ازدواج می‎‌کنند، ممکن است به شخصیت و رفتار آینده‌ی همسر خود توجه کافی نداشته باشند و از پیامدهای زیادی پس از بستن قرارداد ازدواج رنج می‌دهند.

3- ازدواج با عجله: بعضی افراد بدلیل موانع یا فشار خانواده‌ها، تصمیم به ازدواج با عجله می‌گیرند. طرفین در این حالت خیلی کم فرصتی برای برقراری ارتباط فردی قبل از ازدواج دارند که در نتیجه ممکن است با مشکلات از جمله اختلاف فرهنگی و طبقاتی و یا کاهش جذابیت برای هم‌دیگر رو به رو شده و پشیمانی ها و تفاوت ها بیشتر شود.

4- عدم رضایت از رابطه جنسی: یکی دیگر از مشکلات در روابط زوجی، عدم رضایت از رابطه جنسی است که ممکن است منجر به پشیمانی شود و در نتیجه به سرد شدن رابطه با همسر بیانجامد.

5- تغییر شخصیت زوجین: در زمان زندگی مشترک، شخصیت هر یک از زوجین ممکن است تغییر یابد و این تغییرات ممکن است سبب بروز مشکلاتی گردد که باعث شکایت زوجین و احساس پشیمانی بعد از ازدواج می‌شود.

6- اختلالات روانی: برخی از افراد با اختلالات روانی مثل افسردگی که در بعضی‌ موارد ممکن است موجب چالش‌های فردی گردد، ممکن است نتوانند در روابط زندگی زوجی به درستی پاسخگو باشند.

7- توقعات زیاد: در گاهی موارد، توقعات زیادی از همسر برای زوجین مطرح می‌شود که ممکن است به مشکلات عدیده‌ای در رابطه و احساس پشیمانی بعد از ازدواج منجر شود.

8- عدم تفاهم: عدم تفاهم و عدم آشنایی کافی با ویژگی‌های همسر، در بعضی از موارد ممکن است به شکایت از ازدواج و ناتوانی از رابطه با همسر منجر شود. در نتیجه ، ازدواج نه تنها نتیجه خوبی نداشته، بلکه به مشکلات جدی و پشیمانی موجب می‌شود. لذا قبل از ازدواج، بهتر است که همه جوانب رابطه با شخص دیگر بررسی شده و به ارتباطی مناسب بین دو نفر دست یافته شود.

اقدامات لازم در زمان پشیمانی از ازدواج

اقدامات لازم در زمان پشیمانی از ازدواج

اگر شخصی پس از ازدواج با احساسات متضاد در مورد همسرش روبرو شد، با انجام تکنیک‌های مختلفی می‌تواند از فروپاشی زندگی مشترک جلوگیری کند و باز هم روابط خود به حالت پایدار نگه دارد. در این راستا، بهتر است اقدامات زیر را انجام داد:

  1. به حل مشکلات زندگی مشترک به صورت همزمان و دوتایی اهمیت دهید.
  2. با همسرتان به صورت دوستانه و در قالب کمک گرفتن از او برای رفع این کدورت ها، پیرامون احساساتتان گفتگو کنید.
  3. تلاش کنید تا زندگی بدون همسرتان را تصور کرده و در این فراگیری به خودگذشتگی‌ها و مهربانی‌های او فکر کنید.
  4. از کمک زوج درمانی و روانشناسان با تجربه مانند دکتر مهسا کاشفی زاده در این زمینه استفاده کنید.
  5. قبل از این که تصمیم جدایی یا خاتمه زندگی را بگیرید، با افرادی که نظرات خوبی در این زمینه دارند، گفتگو کنید.

توصیه می‌شود که همیشه سعی کنید به هنگام ایجاد کدورت در رابطه با همسر خود، با او به صورت دوستانه و با احترام و توجه به نظرات و نیازهای او گفتگو کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به سمت ایجاد رابطه بهتر و موفق‌تر با همسر خود حرکت کنید و از رابطه خود لذت ببرید.

راهکارهای رفع پشیمانی پس از ازدواج

راهکارهای رفع پشیمانی پس از ازدواج

احساس پشیمانی بعد از ازدواج ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد در این زمان لازم است راهکارهای مناسبی را برای رفع این احساس انجام دهید تا دوباره رابطه سرد شما مثل گذشته گرم و صمیمی می‌باشد برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌باشد:

1- صحبت کردن با همسر:

اگر احساس پشیمانی پس از ازدواج دارید، در ابتدا بهترین روش برای مقابله با این مسئله، صحبت کردن با همسر شما است. در این گفتگو، می توانید به علت‌ها و نشانه‌هایی که باعث پشیمانی شما شده‌اند، پرداخته و با همسر به راحتی در جهت برطرف کردن مسئله همکاری کنید.

2- تمرکز بر ویژگی‌های مثبت همسر:

انسان‌هایی که پس از ازدواج پشیمان می‌شوند، معمولاً تمایل دارند که روی نقاط ضعف همسرشان تمرکز کنند. این افراد باید به جای تمرکز بر مسائل منفی، به ویژگی‌های مثبت فردی که با او ازدواج کرده‌اند، تمرکز کنند و از همکاری با همسر در برطرف کردن ضعف‌های موجود استفاده کنند.

3- مشاوره با مشاور ازدواج:

در صورتی که مشکلات زیادی پس از ازدواج داشته‌اید، بهتر است به مشاور ازدواج مراجعه کنید. مشاوره روانشناسی می‌تواند شما را در مسیر درست و به سمت عشق و علاقه اصلی خود، همراه با راهکارهایی موثر در برطرف کردن مشکلات، هدایت کند. دکتر مهسا کاشفی زاده, مشاور ازدواج به شما در ارتباط با اخلاقیات و روحیات شما و همسرتان کمک می کند و از طریق این مسائل راهکارهای مناسبی برای درست کردن رابطه زناشویی شما را ارائه می دهد.

نتیجه گیری

شاید بسیاری از ما قبل از ازدواج یک تصور ایده آل و رویایی از ازدواج داشته باشیم، اما هنگامی که این رویداد برایمان در اتفاق می افتد ممکن است پیامدهای ناخوشایندی برایمان به دنبال داشته باشد. پشیمانی از ازدواج یکی از این پیامدهاست که میتواند در برخی از موارد بسیار سخت و ناگوار باشد. برای اینکه این امر را به نحوی موثر پیش ببریم، اولین گام این است که به دنبال علت بحران بگردیم. برخی از این مسائل ساده‌ترین موضوعاتی هستند که با گفتگوی مسالمت آمیز بین زوجین قابل حل هستند؛ برخی دیگر از این چالش‌ها نیازمند آنند که با مشارکت یک مشاور خانواده با تجربه، مشکلات موشکافی شوند و راه حل مناسبی برای آن ارائه شود.

سوالات متداول

۱. چه عواملی برای نارضایتی در زندگی مشترک مسئول هستند؟

کیفیت روابط بین زوجین، فشارهای جنسی و اختلاف‌های فرهنگی چندین عاملی هستند که می‌توانند به پشیمانی از ازدواج منجر شوند. نارضایتی همچنین ممکن است به دلیل نداشتن اهداف مشترک، نبود علاقه به هم‌دیگر، عدم احترام یا قدردانی و همچنین سوء مصرف مواد مخدر و الکل ایجاد شود.

۲. چطور می‌توان پشیمانی از ازدواج را بهبود داد؟

بهترین راه‌ حل برای رفع پشیمانی ازدواج، یافتن راهی برای شناخت چالش‌ها، آموزش و پژوهش در مورد زندگی مشترک، و همچنین دیدار با مشاور ازدواج یا افراد با تجربه است که اطلاعات مفیدی ی در زمینه ازدواج دارند.

۳. چطور می‌توان به نظر حریم خصوصی زوجین پایبند بود؟

احترام به خصوصیات دیگران یکی از رفتارهای پایه‌ای برای رسیدن به هماهنگی در خانواده است. به عنوان همسر، باید به علایق و سلایق و همچنین حریم خصوصی شریک زندگی خود احترام بگذارید و دخالت های نابجا نداشته باشید. مشاوره ازدواج به شما در این زمینه کمک بسیاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here