پیامدها و راهکارهای اختلاف فرهنگی در ازدواج

۰
پیامدها و راهکارهای اختلاف فرهنگی در ازدواج

زمانی که تصمیم به ازدواج دارید و می خواهید با گزینه مورد نظر خود درباره زندگی مشترک صحبت کنید، یکی از مسائلی که به گفته تمامی روانشناسان باید جدی گرفته شود میزان اختلاف فرهنگی در ازدواج است. اگر طی مدت آشنایی لز مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید حتما این مساله به شکل ویژه ای مورد توجه قرار می گیرد. چرا که موضوع اختلاف فرهنگی در ازدواج در موارد شدید، می تواند منجر به بروز مشکلات و اختلافات جدی پس از ازدواج شود. از همین رو در این مقاله به طور کامل به اهمیت اختلافات فرهنگی می پردازیم.

فرهنگ چیست؟

پیش از آنکه به موضوع اختلافات فرهنگی در مقوله ازدواج بپردازیم مهم است که تعریفی جامع و کلی درباره فرهنگ بدانید. فرهنگ در واقع مقوله ای است که دایره وسیعی از مسائل مختلف مانند باورها، اعتقادات مذهبی، سیاسی، قومیت، تحصیلات، ارزش ها، طرز تفکر، وضعیت فرهنگی خانواده ها و سطح مادی را شامل می شود که در مجموع رفتارها و گفتاری را در فرد ایجاد می کند که در ارتباط با دیگران آن را بروز می دهد. از همین رو افراد غالبا با کسانی ارتباط برقرار می کنند که از این نظر دارای اشتراک بیشتری باشند. هرچه میزان اشتراکات کمتر باشد رفته رفته اختلافات و تفاوت ها خود را نشان می دهد. این موضوع در ازدواج میتواند منجر به مشکلات زیادی شود. از همین رو مشاوره ازدواج به ویژه برای کسانی که در سنین پایین قصد ازدواج دارند، تا حد زیادی میتواند در شناخت فرهنگ طرفین موثر باشد.

ابعاد تفاوت فرهنگی زوجین در ازدواج

ابعاد تفاوت فرهنگی زوجین در ازدواج

براساس مطالعات متخصصان مشاوره خانواده اختلافات فرهنگی ابعاد مختلفی دارد که هر کدام در جایگاه خود پس از ازدواج میتواند منجر به بروز مشکلات عدیده ای شود. اختلاف فرهنگی در ازدواج در شرایطی که مورد غفلت واقع شود می تواند طلاق زوجین را به همراه داشته باشد. از مهمترین ابعاد تفاوت فرهنگی زوجین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اختلاف در ارزش های مذهبی:

یکی از مهمترین مواردی که زوجین در مدت آشنایی ازدواج باید به آن توجه کنند، جنس و میزان باورها و ارزش های مذهبی است. اعتقادات مذهبی به دلیل بایدها و نبایدهایی که برای افراد ایجاد می کند باید مورد توجه زوجین در زمان تصمیم برای ازدواج باشد. این موضوع در تربیت فرزندان، روابط میان زن و شوهر و حتی خانواده ها نیز تاثیرگذار می باشد.

2- اختلاف در تفکر و باورها:

بخش زیادی از باورهای هر انسانی از سمت خانواده به او منتقل می شود. این باورها می تواند بر اساس آداب و رسوم یا فرهنگ غالبی که فرد در آن رشد کرده شکل گرفته باشد. از همین رو می بینیم که آزادی همسر در برخی پذیرفته شده و برخی دیگر غیرقابل پذیرش است. مرد سالاری، کار کردن زن بیرون از منزل، برابری حقوق زن و مرد و… از جمله مواردی است که می تواند اختلاف فرهنگی زیادی را بین زوجین ایجاد کند.

3- اختلاف در آداب و رسوم:

آداب و رسوم در واقع مربوط به تشریفات و مراحلی است که زوجین در فرایند ازدواج طی می کنند. وجود تشریفات دست و پاگیر و رسومی که اختلاف انگیز باشد نشان دهنده عدم همخوانی آداب و رسوم خانواده ها است که می تواند به مرور منجر به تنش و چالش زیاد بین زوجین شود.

4- اختلاف در سبک زندگی:

میزان ارتباط با دوستان یا ارتباط با اطرافیان موضوع دیگری است که در خانواده ها متفاوت است. برخی از خانواده ها اهمیتی برای روابط دوستانه قایل نیستند و تمامی روابط را محدود به خانواده می دانند. این موضوع نیز از دیگر موارد آزار دهنده برای زوجین خواهد بود.

5- اختلاف در اهداف و ایده آل ها:

تفاوت فرهنگی می تواند بر ایده آل ها و اهداف فرد تاثیر زیادی داشته باشد. داشتن خانواده ای کمالگرا و بلند پرواز کاملا در نگاه های فرد موثر است. از همین رو اگر فردی محتاط را انتخاب کنند در زندگی مشترک این احتیاط گرا بودن همسر مانعی برای رویاپردازی های همسر می باشد که مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

6- اختلاف در میزان ارتباط با خانواده ها:

یکی از مواردی که می تواند منجر به بروز اختلاف در میان زوجین شود میزان ارتباط و نحوه ارتباط با خانواده های طرفین است. برخی از خانواده ها به روابط فامیلی اهمیت زیادی می دهند. در حالی که در برخی دیگر از خانواده ها این موضوع اهمیت زیادی ندارد. تفاوت در این دیدگاه ها می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در آینده زندگی مشترک می شود. از همین رو زوجین باید پیش از ازدواج به این مسائل دقت کنند.

در صورتی که قصد دارید مراحل آشنایی را برای ازدواج طی کنید، یکی از مهمترین اقدامات استفاده از مشاوره های روانشناسی پیش از ازدواج است که در مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده به صورت کاملا حرفه ای و دقیق ارائه می شود.

اختلاف فرهنگی با همسر یا اختلاف فرهنگی با خانواده همسر

اختلاف فرهنگی با همسریا خانواده همسر

اختلاف فرهنگی در ازدواج می تواند در مواجهه با همسر یا خانواده وی باشد. هر کدام از این موارد راهکارهای مختلفی دارد که می توان برای آن چاره اندیشی کرد. در مجموع از نگاه مشاوره روانشناسی اختلاف فرهنگی در ازدواج می تواند در یکی از دو دسته زیر قرار گیرد:

  1. اختلاف فرهنگی با همسر: یکی از مهمترین اختلافات فرهنگی در میان زوجین است. یعنی زن و شوهر از نظر عقیدتی با یکدیگر اختلاف دارند. این اختلاف می تواند از ظاهر و پوشش را شامل شود تا مواردی مانن تقسیم مسئولیت ها و خرج و مخارج و… . در این موارد استفاده از کمک های مشاور روانشناس تا حد زیادی کمک کننده است.
  2. اختلاف فرهنگی با خانواده همسر: دسته ای دیگر از این اختلافات مربوط به خانواده همسر است. آداب و رسوم، برگزاری مراسم ها، خرید و برنامه های قبل از ازدواج از جمله مواردی است که منجر به بروز این اختلافات می شود. استفاده از کمک های مشاور و نیز توافق میان زوجین تا حد زیادی می تواند از بروز این اختلافات بکاهد.

اختلاف فرهنگی چگونه بر ازدواج تاثیر می گذارد؟

تاثیر اختلاف فرهنگی بر ازدواج

شاید اختلاف فرهنگی در ازدواج به ظاهر چندان مهم نباشد. اما شاید باور این موضوع سخت باشد که بدانید بسیاری از روابط زناشویی به دلیل همین اختلافات به طلاق و جدایی منجر می شود. از همین رو شدیدا باید مورد توجه و اهمیت باشد. این اختلافات می تواند بر ابعاد مختلف یک ازدواج تاثیرگذار باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  1. تاثیر بر سبک زندگی: زمانی که این اختلافات جدی گرفته نشود رفت رفته منجر به اختلافات و درگیری بر سر حتی کوچکترین مسائل می شود. این موضوع رفته رفته رابطه زوجین را سرد می کند. مشکلات فرهنگی بر پس انداز کردن، خرید کردن، غذا خوردن و همه موارد زندگی زناشویی تاثیر دارد.
  2. تاثیر بر اهداف زندگی مشترک: اگر اختلافات فرهنگی حل نشود حتی زوجین در برنامه ریزی برای اهداف زندگی خود نیز دچار تعارض می شوند. رفته رفته با نرسیدن به اهداف زوجین از هم احساس نارضایتی و ناامیدی پیدا می کنند. مشاوره های روانشناسی زوج درمانی مرکز مشاوره دکتر مهساکاشفی زاده می تواند یک یاز بهترین راهکارها برای حل این اختلافات باشد.
  3. تاثیر بر باورها: یکی از مهمترین تاثیرات اختلاف فرهنگی می تواند تاثیر بر باورهای طرف مقابل گذاشته و رفته رفته اختلافات کوچک و بزرگی را برای آن ها رقم بزند.
  4. تاثیر بر تعاملات خانوادگی: وقتی این اختلاف ها خود را نشان دهد، روابط زوجین با خانواده طرف مقابل نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و مانع از ارتباط گیری موثر میان آن ها می شود.

راه حل اختلاف فرهنگی در ازدواج

راه حل اختلاف فرهنگی در ازدواج

یکی از مهمترین سوالات قبل از ازدواج از زوجینی که تا حدودی اختلاف فرهنگی زیادی با هم دارند، این است که راه حل شما برای حل این اختلافات چیست؟ در صورتی که این تفاوت ها زیاد نباشد می توان از طریق راه حل های زیر آن را گذراند و پشت سرگذاشت:

1- تعیین حد و مرز:

در صورتی که زوجین در باورهای فرهنگی خود خطوط قرمزی دارند که تخطی از آن می تواند منجر به دعوا و درگیری شود باید پیش از هر چیزی این خطوط قرمز مشخص شود.تعیین کردن حد و مرز این پیام را به طرفین می دهد که تخطی از آن می تواند هزینه زیادی برای رابطه و حتی زندگی به همراه داشته باشد.

2- حل اختلافات فرهنگی:

شما می توانید پیش از ازدواج بسیاری از اختلافاتی که از نظر فرهنگی با هم دارید را حل کنید. صحبت کردن درباره این اختلافات، چاره اندیشی برای آن و نیز انجام راهکارها تا حد زیادی می تواند مانع از ایجاد تنش شود. به طور مثال نحوه پوشش، کارکردن زن بیرون از منزل، نوع تفریحات و تعاملات خانوادگی و دوستانه از جمله مواردی است که زوجین پیش از ازدواج باید تکلیف خود را درباره آن روشن کنند.

3- توافق برای حل اختلافات فرهنگی:

یکی دیگر از راه های حل اختلافات فرهنگی، توافق کردن درباره برخی از مسائلی است که می تواند محل چالش و تنش باشد. به طور مثال ضمن احترام به آداب و رسوم خانواده ها زوجین برای مراسم های ازدواج تصمیم بگیرند.

4- سازگاری:

یکی دیگر از راهکارهای حل این دست اختلافات سازگاری و پذیرش آن است. در این شرایط زوجین با کنار گذاشتن خودخواهی می توانند به اعتدالی قابل قبول در رابطه خود دست پیدا کنند.

نتیجه گیری

یکی از مهمترین مواردی که زوجین پیش از ازدواج باید به آن توجه کنند، مسئله اختلافات فرهنگی است. نادیده گرفتن اختلاف فرهنگی در ازدواج به مرور زمان یا از همان ابتدای رابطه می تواند منجر به بروز چالش ها و تنش های زیادی میان زوجین می شود. از همین رو مشاوره های روانشناس توصیه می کنند، افراد پیش از ازدواج طی جلسات مشاوره میزان اختلافات فرهنگی را ارزیابی و برای آن چاره اندیشی کنند. مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده آماده ارائه خدمات مشاوره پیش از ازدواج و نیز زوج درمانی برای حل اختلافات و مشکلات فرهنگی میان زوجین می باشد.

سوالات متداول

1- اختلاف فرهنگی چه تاثیری بر رابطه ازدواج زوجین دارد؟

تاثیر بر سبک زندگی، اهداف مشترک، باورها و نیز ارتباط با خانواده ها دارد.

2- تفاوت فرهنگی شامل چه مواردی است؟

اختلاف در ارزش های مذهبی، باورها، آداب و رسوم، سبک زندگی، اهداف و ایده آل ها و نیز میزان ارتباط با خانواده ها تاثیر دارد.

3- راهکارهای موثر برای حل اختلاف فرهنگی زوجین چیست؟

سازگاری، صحبت کردن درباره این اختلافات، توافق بر سر اختلافات، حل اختلافات فرهنگی از جمله راهکارها برای کاهش تنش میان زوجین است.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here