انواع روش های استعدادیابی کودکان و مزایای آن

۰
انواع روش های استعدادیابی کودکان و مزایای آن

امروزه استعدادیابی به امری ضروری برای موفقیت و آینده کودکان تبدیل شده است. استعدادیابی کودکان به والدین این امکان را می دهد که به جای نادیده گرفتن استعدادها و توانمندی کودکان خود برای رشد آن تلاش کنند. در شرایطی که کودک به درستی استعدادیابی شود می توانید کشف استعداد ها و نیز میزان هوش وی پی ببرید. در این مقاله سعی داریم شما را با استعدادیابی کودکان و اهمیت توجه به آن خواهیم گفت. پس از آن در ادامه درباره مزیت های شناسایی استعداد کودک در سنین پایین اشاره خواهیم کرد.

استعدادیابی کودکان چیست؟

استعداد در واقع توانایی کودک در درک مسایل و نیز توانایی پیشرفت سریع در برابر آموزش است. از همین رو بسیاری از کسانی که در زمینه روانشناسی کودک فعالیت دارند پیشنهاد می کنند مسیر استعدادیابی را در سنین پایین برای کودک خود طی کنید، تا با تشخیص استعدادها و مهارت های کودک برای آینده روشن وی قدم بردارید.

همانطور که می دانید کودکان استعدادهای مختلفی دارند که می توانید بر اساس علائم و نشانه های مختلفی که در رفتار و عملکرد کودک دیده می شودف شناسایی کند. موسیقی، هنر، نویسندگی، نجاری، رقص، سخنرانی، ورزش و… از جمله این موارد است.

همانطور که میدانید برای اینکه بتوانید استعداد کودک خود را تشخیص دهید، نیازمند کمک های یک روانشناس خبره در زمینه کودکان هستید، مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده یکی از پیشرفته ترین مراکز برای استعدادیابی فرزندان شما است. در این راستا می توانید با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید.

اهمیت کشف استعداد برای کودکان

اهمیت کشف استعداد برای کودکان

شاید برای شما این سوال مطرح باشد که فایده و دلیل اهمیت استعدادیابی کودکان چیست؟

در پاسخی کوتاه می توان گفت با تشخیص استعدادهای کودک به کمک روش های استاندارد و علمی، در واقع علاوه بر راحت شدن کار خانواده، مسیر علایق کودک نیز شناسایی می شود. به این صورت که خانواده ها در سنین 3 تا 6 سالگی برای شناخت استعدادهای کودک خود اقدام می کنند. پس از آن والدین با استفاده از انواع تست های روانشناسی به استعدادهای وی پی می برند. پس از آن می توانند برای آینده مهارتی و زندگی کودک در مسیر استعدادهای وی هزینه کنند.

استعدادیابی در چه سنی بهتر است انجام شود؟

بهترین سنی که می توانید برای استعدادیابی اقدام کنید، سنین کودکی است. این سن می تواند بین 3 تا 6 سالگی باشد. چرا که شروع شکل گیری استعدادهای کودک از نوزادی تا 4 سالگی است و پس از آن رفته رفته این استعداد با توجه به برخوردهای خانواده پررنگ تر می شود. از همین رو بهترین زمانی که می توانید برای شناسایی استعداد کودک خود اقدام کنید سه تا شش سالگی می باشد. موسسه تحقیقات بلوم طی مطالعاتی اعلام کرده که بیش از 80 درصد هوش و استعداد افراد تا قبل از 8 سالگی شکل می گیرد از همین رو باید در این مدت شناسایی شود.

در صورتی که بخواهید برای استعدادیابی کودک خود مشاوره های لازم را دریافت کنید، می توانید پیش از مراجعه و هر اقدامی با دریافت مشاوره آنلاین از مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده، راهنمایی های کامل را برای آغاز فرایند استعدادیابی کودک خود طی کنید.

مزایای استعدادیابی کودکان در سنین پایین تر

مزایای استعدادیابی کودکان در سنین پایین

شاید برای شما جالب باشد که بدانید استعدادیابی کودکان چه مزایایی به همراه دارد. براساس مطالعات صورت گرفته توسط دانشمندان آمریکایی استعدادیابی کودک می تواند نقش سرمایه گذاری را برای آینده او به همراه دارد. از مهمترین مزیت هایی که می توان برای استعدادیابی توسط روانشناس کودک برشمرد عبارت است از:

نرخ بازگشت سرمایه در استعدادیابی کودک: زمانی که از طریق روش های تخصصی استعداد کودک شما شناسایی شود، دیگر نیازی به هزینه کرد بالا برای محک زدن موارد مختلف نیست. بلکه شما می توانید از این طریق با شناسایی استعداد کودک خود او را در مسیری که توانایی و مهارت ذاتی دارد پرورش دهید. این موضوع به بازگشت سرمایه و پیشگیری از هدر رفت هزینه های اضافه کمک می کند.

افزایش سرعت بالای رشد و پیشرفت کودک در سنین بالاتر: براساس مطالعات علمی بیش از 50 درصد هوش بالغ کودک از سن نوزادی تا 4 سالگی رشد پیدا می کند. در این دوران در واقع استعدادها و شخصیت کودک رشد شکل می گیرد. از همین رو باید در همین سنین با شناخت استعدادهای ذاتی کودک برای آینده موفق کودک برنامه ریزی شود.

رشد توانایی ها و استعدادهای کودک: از دیگر مزیت هایی که از قبل استعدادیابی عاید فرزند شما می شود، تلاش برای رشد این استعدادها و پیشرفت در آینده او است. همه کودکان استعدادهای ذاتی دارند که می توان این استعدادها را که مطابق ویژگی های رفتاری و شخصیتی او است را پرورش داد.

فرصت دادن به کودک: زمانی که شما استعداد فرزند خود را سریع تشخیص دهید، در واقع این فرصت در اختیار کودک قرار می گیرد که با آزادی و تشویق این استعداد را پرورش دهد.

استعداد کودکان چگونه شکوفا می‌شود؟

بسیاری از کسانی که نزد مشاوره فردی از ناکامی های خود درباره استعدادهایشان شکایت دارند، در واقع در سنین رشد خود با موانعی مواجه شدند، که مانع از شکوفا شدن استعدادهای آن ها شده است. از همین رو اگر کودکی دارید که می خواهید استعداد وی را شکوفا کنید راه های ساده ای پیش رو دارید، کافی است به آن ها توجه کنید. از جمله مواردی که می تواند به شکوفا شدن تعداد کودک کمک کند عبارت است از:

  • توجه به استقلال کودک
  • تشویق برای پاسخ دادن به کنجکاوی های کودک
  • ایجاد تصویر ذهنی مثبت از خود
  • الگو بودن والدین برای کودک
  • تشویق برای داشتن خلاقیت

انواع روش های استعدادیابی کودکان:

روش های استعدادیابی کودکان

روش های مختلفی برای استعدادیابی کودکان وجود دارد که توسط مرکز مشاوره روانشناسی که خدمات روانشناسی کودک ارائه می شود، انجام می گیرد. از جمله روش های استعدادیابی کودک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به کودک برای شناخت علایق مانند هنر، موسیقی، نقاشی، ورزش و…
  • صحبت با کودک
  • بازدید از مکان های مختلف برای یادگیری چیزهای جدید
  • داستان و قصه گویی با به کارگیری تخیل کودک
  • گرفتن تست هوش های مختلف
  • شرکت کردن کودک در آزمون های استعدادیابی
  • توجه به انتخاب های کودک برای تماشای برنامه های تلویزیونی
  • دقت و توجه به کنجکاوی های کودک
  • آشنایی کودک با همسالان با علایق مشترک
  • صحبت با مربیان کودک
  • تماشای کودک در زمان بازی و فعالیت های دیگر
  • توجه به نحوه انجام مشق و درس

پس از استعدادیابی کودک چه کارهایی باید انجام داد؟

کارهای بعد از استعدادیابی کودک

یکی از مهمترین مواردی که در جلسات مشاوره والدین درباره استعدادیابی کودک گفته می شود، کارهایی است که والدین باید انجام دهند. این کارها می تواند به رشد و شکوفایی استعداد کودک کمک کند:

پرهیز از عجله کردن برای رشد استعداد کودک

حمایت از هوش کودک در زمینه دارای استعداد

توجه به دستاوردهای کودک در مسیر پرورش استعداد

مشاهده کودک در زمان بازی برای تشخیص ناحیه هوشی کودک

استفاده از کمک مشاور روانشناس برای شکوفایی هرچه بیشتر استعداد کودک

نتیجه گیری

شناخت استعداد کودکان از سنین ابتدایی زندگی می تواند پیشرفت در آینده و سنین بزرگسالی او را به همراه داشته باشد. علاوه بر این والدین نیز مسیر کوتاهتر و هزینه کمتری را برای پیدا کردن علایق و استعداد کودک طی می کنند. از همین رو امروزه بسیاری از والدین با علم به این موضوع سعی می کنند با کمک مشاوره های خبره در زمینه کودکان برای شناخت استعدادهای کودک خود گام بردارند. مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده یکی مراکز مجهز و با سابقه در زمینه تشخیص استعداد کودکان است، که شما نیز می توانید از خدمات این مرکز برای تشخیص استعدادهای کودک خود استفاده کنید. برای این منظور کافی است برای دریافت وقت مشاوره با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید.

سوالات متداول

1- بهترین سن برای استعدادیابی کودکان چه سنی است؟

بهترین سن 3 تا 6 سالگی می باشد.

2- مزیت استعدادیابی کودک چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه در استعدادیابی کودک، افزایش سرعت بالای رشد و پیشرفت کودک در سنین بالاتر، رشد توانایی ها و استعدادهای کودک و

3- بهترین روش های استعدادیابی کودک چیست؟

  • کودک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کمک به کودک برای شناخت علایق مانند هنر، موسیقی، نقاشی، ورزش و…
  • صحبت با کودک
  • بازدید از مکان های مختلف برای یادگیری چیزهای جدید
  • داستان و قصه گویی با به کارگیری تخیل کودک
  • گرفتن تست هوش های مختلف
  • شرکت کردن کودک در آزمون های استعدادیابی
  • توجه به انتخاب های کودک برای تماشای برنامه های تلویزیونی
  • دقت و توجه به کنجکاوی های کودک
  • آشنایی کودک با همسالان با علایق مشترک
  • صحبت با مربیان کودک
  • تماشای کودک در زمان بازی و فعالیت های دیگر
  • توجه به نحوه انجام مشق و درس

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here