مالیخولیا چیست؟ بررسی علائم و درمان افسردگی مالیخولیایی

۰
مالیخولیا چیست؟ بررسی علائم و درمان افسردگی مالیخولیایی

آیا می‌دانستید که تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی در مقایسه با افراد مبتلا به افسردگی غیر مالیخولیایی بیشتر در معرض خطر بیکاری، ویژگی‌های روان پریشی، بستری و خطر خودکشی هستند؟ اما این بیماری مالیخولیا چیست؟ چر علائمی دارد؟ آیا قابل درمان است؟ در ادامه به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم. اما قبل از آن باید به علت ایجاد آن نیز اشاره‌ای داشته باشیم. در واقع تروما، سابقه خانوادگی و شیمی مغز می‌تواند در شروع آن نقش داشته باشد، اما افسردگی مالیخولیایی به شدت با علل ژنتیکی مرتبط است. داروهای ضد افسردگی خط اول درمان افسردگی مالیخولیایی هستند. در ادامه به بررسی مالیخولیا چیست؟ و بررسی علائم و درمان افسردگی مالیخولیایی می‌پردازیم.

افسردگی چیست؟

اختلال افسردگی (همچنین به عنوان افسردگی شناخته می شود) یک اختلال روانی رایج است. این شامل خلق افسرده یا از دست دادن لذت یا علاقه به فعالیت برای مدت طولانی است.

افسردگی با تغییرات خلقی و احساسات عادی در مورد زندگی روزمره متفاوت است. این می‌تواند همه جنبه‌های زندگی از جمله روابط با خانواده، دوستان و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. این می‌تواند ناشی از یا منجر به مشکلات در مدرسه و محل کار شود.

افسردگی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. افرادی که با سوء استفاده، از دست دادن شدید یا سایر رویدادهای استرس‌زا زندگی کرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. زنان بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند.

اگرچه درمان‌های شناخته شده و موثری برای اختلالات روانی وجود دارد، اما بیش از 75 درصد از مردم در کشورهای با درآمد کم و متوسط هیچ درمانی دریافت نمی‌کنند.

در طول یک دوره افسردگی، یک فرد خلق و خوی افسرده (احساس غمگینی، تحریک پذیری، پوچی) را تجربه می‌کند. آن‌ها ممکن است احساس از دست دادن لذت یا علاقه به فعالیت کنند.

یک دوره افسردگی با نوسانات خلقی معمولی متفاوت است. آن‌ها بیشتر روز، تقریبا هر روز، حداقل به مدت دو هفته دوام می‌آورند.

مالیخولیا چیست؟

چیستی مالیخولیا

به سراغ توضیح پرسش سوال بیماری مالیخولیا چیست؟ می‌رویم.

محققان فکر می‌کنند این نوع افسردگی عمدتا بر سیستم عصبی مرکزی شما تأثیر می‌گذارد. حدود 25 تا 30 درصد از افراد مبتلا به افسردگی به این نوع بیماری مبتلا هستند. افسردگی مالیخولیایی شکلی از اختلال افسردگی اساسی (MDD) است که با ویژگی‌‌های مالیخولیایی خود را نشان می‌دهد. اگرچه افسردگی مالیخولیایی قبلا به عنوان یک اختلال متمایز دیده می‌شد، اما انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) دیگر آن را به عنوان یک بیماری روانی جداگانه نمی‌شناسد. در عوض، مالیخولیا در حال حاضر به عنوان یک مشخص کننده برای MDD یعنی یک نوع فرعی از اختلال افسردگی اساسی است. 

MDD یک وضعیت سلامت روان قابل توجه است که با احساس مداوم و شدید غم و ناامیدی مشخص می‌شود. این اختلال می‌تواند بسیاری از زمینه‌های زندگی، از جمله کار، مدرسه و روابط را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است بر خلق و خو و رفتار و همچنین عملکردهای فیزیکی مختلف مانند اشتها و خواب تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به MDD اغلب علاقه خود را به فعالیت‌هایی که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردند از دست می‌دهند و در انجام آن‌ها در طول روز مشکل دارند. گاهی اوقات، ممکن است احساس کنند که زندگی ارزش زیستن ندارد.

شدت و نوع علائم MDD از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. برخی از افراد علائم سنتی MDD را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر به سندرم های اضافی مانند مالیخولیا و کاتاتونیا مبتلا می شوند. بیشتر علائم را می توان با درمان کنترل کرد، که ممکن است شامل دارو درمانی و گفتگو درمانی باشد.

تفاوت مالیخولیا و افسردگی حاد

تفاوت افسردگی و مالیخولیا

مالیخولیا سابقه‌ای دارد که به دوران بقراط می‌رسد. معنای مدرن آن بر اساس بیماری شیدایی – افسردگی کریپلین ایجاد شد. افسردگی یک غم و اندوه عمیق یا طولانی در زندگی روزمره است، اما افسردگی مالیخولیا دارای کیفیت مشخصی از خلق است که نمی‌توان آن را به عنوان افسردگی شدید تعبیر کرد. اکثر افراد مبتلا به مالیخولیا سرعت خود را کاهش می‌دهند. حرکات، افکار و گفتار آن‌ها می‌تواند بسیار کند باشد. به ندرت، افراد مبتلا به مالیخولیا ممکن است بی قراری را تجربه کنند. افسردگی مالیخولیایی به عنوان زیرشاخه افسردگی اساسی طبقه بندی می‌شود. افسردگی مالیخولیایی عمدتاً با از دست دادن توانایی لذت بردن از زندگی یا پاسخگویی به فعالیت‌های لذت بخش در زندگی مشخص می‌شود. رفتن به جلسات مشاوره روانشناسی در کلینیک دکتر مهسا کاشفی زاده باعث می‌شود به خوبی از تفاوت این دو آگاهی پیدا کنید. 

چه عواملی باعث ابتلا به مالیخولیا می‌شود؟

علل مالیخولیا چند عاملی است و عوامل محیطی، روانی و ژنتیکی را شامل می‌شود. حتی اگر به نظر می‌رسد عوامل بیولوژیکی شایع‌ترین هستند، توسعه مالیخولیا را می‌توان در ترکیبی از این عوامل ردیابی کرد.

علل مالیخولیا در زیر ذکر شده است:

  • محیط
  • عوامل روانشناسی
  • عوامل ژنتیکی

1. محیط زیست

علل محیطی افسردگی مالیخولیایی در درجه اول بیرونی هستند و شامل استرس مزمن، مشکلات مالی، رویدادهای آسیب زا یا حتی تغییر فصل می‌باشد. تشخیص داده شده است که افرادی که اختلال استرس پس از سانحه را تجربه می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که دوره‌های افسردگی مالیخولیک را تجربه کنند. محیط (شرایط) می‌تواند باعث مالیخولیا شود؛ زیرا قرار گرفتن مداوم در معرض عوامل منفی محیطی برای سلامت روان فرد مضر است.

2. عوامل روانی

نشانه های روانی

علل روانشناختی مالیخولیا می‌تواند درونی یا بیرونی باشد و شامل تروما، کودک آزاری، خودگویی منفی و نشخوار فکری باشد. آسیب‌های دوران کودکی و سایر عوامل روانی می‌توانند علائم مالیخولیا، مانند بی‌علاقگی به سرگرمی‌های قبلی (بی لذتی)، بی‌خوابی یا پرخوابی، و احساس شرم یا گناه را ایجاد کنند.

3. عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی که می‎تواند باعث شروع مالیخولیا شوند به سابقه خانوادگی افسردگی یا نشانگرهای ژنتیکی خاصی اشاره دارد. افرادی که دچار عوامل ژنتیکی هستند بیشتر مستعد ابتلا به این اختلال هستند.

مقاله ای که در سال 1991 در مجله تحقیقات روانپزشکی منتشر شد، ناهمگونی بیولوژیکی مالیخولیا: بیان می‌کند که مالیخولیا و سایر اختلالات افسردگی عمده قابل ارث هستند. این استدلال را تایید می‌کند که افسردگی و مشخصات آن، ژنتیکی هستند.

تحقیقات بیشتری برای درک کامل تأثیر ژنتیک بر ایجاد اختلالات افسردگی هنوز مورد نیاز است. با این حال، توافق بر این است که برخی از عوامل ژنتیکی احتمال شروع افسردگی را افزایش می‌دهند.

علائم مالیخولیا

زمانی که برای در مشاوره فردی به کلینیک خانم دکتر مهسا کاشفی زاده مراجعه می‌کنید، برای شما به صورت کامل همراه با توضیحات بیشتر، علائم افسردگی مالیخولیا توضیح داده می‌شود. 

افراد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی ممکن است علائم MDD را تجربه کنند، مانند:

  1. احساس مداوم غم و اندوه شدید برای مدت طولانی
  2. از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی لذت بخش بودند.
  3. کمبود انرژی یا احساس خستگی
  4. احساس اضطراب یا تحریک پذیری
  5. خوردن زیاد یا کم
  6. زیاد یا کم خوابیدن
  7. تغییر در حرکت بدن (مثلاً تکان دادن پا در حالی که قبلاً این کار را نمی‌کردید).
  8. مشکل در تمرکز، تصمیم گیری و به خاطر سپردن چیزها
  9. فکر کردن یا صحبت کردن در مورد مرگ یا خودکشی
  10. اقدام به خودکشی

آن‌ها همچنین ممکن است ویژگی‌های مالیخولیک MDD را تجربه کنند که عبارتند از:

  1. از دست دادن لذت در تمام یا بیشتر فعالیت‌های روزانه
  2. عدم واکنش به اخبار و رویدادهای مثبت
  3. احساس عمیق ناامیدی و بی ارزشی
  4. اختلالات خواب
  5. کاهش وزن قابل توجه
  6. احساس مداوم احساس گناه بیش از حد یا نامناسب
  7. علائم MDD که در صبح بدتر می‌شوند.

ویژگی‌های مالیخولیایی در افرادی که اغلب علائم شدید MDD را تجربه می‌کنند بیشتر است. این ویژگی‌ها همچنین بیشتر در کسانی که MDD با ویژگی‌های روان پریشی دارند دیده می‌شود. علائم و نشانه‌های افسردگی تقریبا با علائم مالیخولیا مشابه است به همین علت تشخیص دقیق پزشکی بسیار مهم است. 

مالیخولیا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص مالیخولیا

برای تشخیص علائم مالیخولیایی، باید حداقل سه مورد از این علائم را داشته باشید:

  1. افسردگی با غم و اندوه متفاوت است.
  2. کاهش وزن یا کاهش اشتها
  3. کند شدن فعالیت
  4. احساس گناه بیش از حد
  5. خیلی زودتر از حد معمول بیدار شدن
  6. علائم افسردگی شدیدتر در صبح

روش های درمان افسردگی مالیخولیایی

افسردگی مالیخولیک را می‌توان با روان درمانی، داروهای ضد افسردگی و سایر درمان‌های فیزیکی مانند درمان تشنج الکتریکی (ECT) با موفقیت درمان کرد. پزشک و روانپزشک شما می‌توانند بهترین برنامه درمانی را برای شما توصیه کنند. البته درمان افسردگی با درمان مالیخولیا تفاوت‌هایی دارد؛ بنابراین تشخیص صحیح بسیار مهم است که از دست یک پزشک حرفه‎ای همچون خانم دکتر مهسا کاشفی زاده برمی‌آید. 

دارو درمانی

MDD اغلب با داروهای ضد افسردگی جدیدتر، مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) درمان می شود. اینها شامل داروهای شناخته شده مانند فلوکستین (پروزاک)، سیتالوپرام (سلکسا) یا پاروکستین (پاکسیل) می شود. با این حال، بسیاری از افرادی که دارای MDD با ویژگی‌های مالیخولیایی هستند ممکن است به داروهای ضد افسردگی قدیمی‌تر مانند داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای یا مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، و همچنین مهارکننده‌های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین، مانند ونلافاکسین (Effexor) واکنش بهتری نشان دهند. این داروها به مهار تجزیه سروتونین و نوراپی نفرین در مغز کمک می‌کنند و در نتیجه مقادیر بیشتری از این مواد شیمیایی «احساس خوب» ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات، برخی از داروهای ضد روان پریشی غیر معمول مانند ابیلیفای (اریپیپرازول) ممکن است برای افزایش اثرات داروهای ضد افسردگی استفاده شود.

گفتار درمانی

درمان از طریق گفتار

علاوه بر دارو، گفتار درمانی معمولاً برای درمان افرادی که MDD با ویژگی‌های مالیخولیک دارند، استفاده می‌شود. ترکیبی از این دو روش درمانی معمولا موثرتر از هر یک از این روش‌ها به تنهایی است. گفتار درمانی شامل ملاقات منظم با یک درمانگر برای بحث در مورد علائم و مسائل مرتبط است. می تواند به مردم نشان دهد که چگونه:

  1. خود را با یک بحران یا رویداد استرس زا دیگر سازگار کنید.
  2. باورها و رفتارهای منفی را با باورهای مثبت و سالم جایگزین کنید.
  3. بهبود مهارت‌های ارتباطی
  4. با چالش‌ها کنار بیایید و مشکلات را حل کنید.
  5. افزایش عزت نفس
  6. احساس رضایت و کنترل در زندگی را دوباره به دست آورید.

گروه درمانی می تواند به روشی مشابه کمک کند و به شما این توانایی را بدهد که احساسات خود را با افرادی که می توانند ارتباط برقرار کنند به اشتراک بگذارید.

درمان تشنج الکتریکی

در موارد شدید، درمان تشنج الکتریکی (ECT) ممکن است برای کمک به تسکین علائم MDD با ویژگی‌های مالیخولیایی انجام شود. این درمان شامل اتصال الکترودهایی به سر است که تکانه‌های الکتریکی را به مغز می‌فرستند و باعث تشنج خفیف می‌شوند. ECT در حال حاضر یک درمان ایمن و موثر برای اختلالات خلقی و بیماری‌های روانی در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه، ممکن است به عنوان درمان اولیه برای علائم مالیخولیا استفاده نشود. با این حال، ترکیبی از دارو، گفتار درمانی و ECT ممکن است بهترین درمان برای MDD با ویژگی‌های مالیخولیایی باشد.

چگونه با افسردگی مالیخولیایی کنار بیاییم؟

چگونه با مالیخولیا کنار بیایم

اگر مالیخولیک هستید، ممکن است برای واکنش‌های منفی به استرس‌های زندگی از قبل آماده باشید. این را بپذیرید، اما بیش از حد روی ناامیدی‌ها یا اشتباهات تمرکز نکنید. همچنین داشتن دوستان مهربان و حامی و زمان اضافی برای استراحت و آرامش برای افراد مالیخولیایی بسیار مهم است.

مشاوره افسردگی در کلینیک دکتر مهسا کاشفی زاده

درباره “سودازدگی چیست؟” اطلاعات بسیار کامل و جامعه به دست آوردید. وقت آن رسیده است که به دنبال درمان قطعی و حل مشکل باشید. انتخاب یک درمانگر حرفه‌ای و بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی مالیخولیایی بسیار مهم است. نحوه و روش درمانی که روانشناس و درمانگر برای شما در پیش می‎گیرد بسته به شدت بیماری و نشانه‌هایی که دارید ممکن است متفاوت باشد.

زمانی که به کلینیک مراجعه کردید خانم دکتر مهسا کاشفی زاده با توجه به تشخیص حرفه‌ای و درستی که برای شما داده است، بهترین روش درمانی را برای شما در پیش می‎گیرد.

نتیجه گیری 

افسردگی مالیخولیایی نوعی افسردگی جدی است که ممکن است باعث شود علاقه خود را به انجام هر کاری از دست بدهید، بدون هیچ دلیل مشخصی احساس غمگینی کنید، زمانی که اتفاقات مثبتی برایتان می افتد بی تفاوت باشید، متفاوت غذا بخورید، وزن کم کنید و کمتر بخوابید. اگر هر یک از این علائم را دارید، به پزشک مراجعه کنید، و آن‌ها می‌توانند تشخیص مناسب را به شما بدهند و در مورد درمان با شما صحبت کنند. اگر برنامه درمانی خود را با خانم دکتر مهسا کاشفی زاده به صورت مشاوره آنلاین یا حضوری دنبال کنید و با انجام فعالیت‌های سالم از خود مراقبت کنید، می‌توانید علائم خود را مدیریت کرده و بهزیستی کلی خود را به دست آورید. مشاوره افسردگی را جدی بگیرید. 

سوالات متداول مقاله مالیخولیا چیست؟ بررسی علائم و درمان افسردگی مالیخولیایی

مالیخولیا چیست؟

افسردگی مالیخولیایی که به آن مالیخولیا نیز گفته می‌شود، نوعی افسردگی جدی است. افسردگی مالیخولیایی شکلی از اختلال افسردگی اساسی (MDD) است که با ویژگی‌های مالیخولیایی خود را نشان می‌دهد.

برای درمان مالیخولیا از چه ورش‌های درمانی استفاده می‎شود؟

  • داردرمانی 
  • گفتار درمانی 
  • درمان از طریق تشنج الکتریکی 

علائم افسردگی مالیخولیایی چیست؟

  • احساس مداوم غم و اندوه شدید برای مدت طولانی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی لذت بخش بودند.
  • کمبود انرژی یا احساس خستگی
  • احساس اضطراب یا تحریک پذیری
  • و …

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here