بررسی تکنیک ها و روش های مدیریت بحران

۰
بررسی تکنیک ها و روش های مدیریت بحران

مواجهه با سختی ها و بحران ها یکی از بخش های انکارناپذیر زندگی انسان ها است. از همین رو افراد باید به این توانایی دست پیدا کنند تا در شرایط سختی ها و بحران ها بتوانند به درستی اقدام به مدیریت بحران کنند. بسیاری از کسانی که از مشاوره فردی برای تقویت روحی و روانی خود استفاده می کنند، رفته رفته می توانند به این توانمندی دست پیدا کنند. بحران در واقع شرایطی است که از فرد از نظر روحی، جسمی، مالی و… در معرض خطر قرار می گیرد. از همین رو است که لازم است افراد توانایی مدیریت بحران ها را داشته باشند.

چرا مدیریت بحران مهم است؟

چرا مدیریت بحران مهم است | دکتر مهسا کاشفی زاده

زمانی که افراد با شرایط غیرقابل پیش بینی و سختی مواجه می شوند استرس و اضطراب فراوانی آن ها را فرا می گیرد. از همین مدیریت بحران و کسب این توانمندی بسیار اهمیت دارد. بسیاری افراد در بحران هایی مانند شرایط نامساعد اقتصادی یا حتی خانوادگی نیز نمی توانند به راحتی با آن مواجه شوند. بحران ها می تواند برای افراد توام با آسیب یا اتفاقات مثبت همراه باشد. به طوری که اگر فرد به بحران ها به چشم فرصت رشد و یادگیری و تجربه نگاه کنند جنبه مثبت برای آن ها محسوب می شود. اما برخی افراد در مدیریت بحران از روش های غیرمنطقی و آسیب زایی استفاده می کنند که می تواند منجر به اختلال روانی و اجتماعی او شود. در این شرایط بحران برای این افراد سرشار از جنبه های منفی است. در چنین شرایطی حداقل کاری که فرد میتواند انجام دهد استفاده از مشاوره روانشناسی برای کسب آمادگی برای رویارویی با بحران ها است.

ویژگی شخصیت های سالم در مقابل بحران های زندگی

ویژگی شخصیت های سالم در مقابل بحران های زندگی | دکتر کاشفی زاده

فردی که شخصیت سالمی دارد در مواجهه با بحرانی های زندگی این توان را دارد که با کمترین آسیب، آن را مدیریت کند. از جمله ویژگی این افراد عبارت است از:

  • داشتن قدرت کنترل برای مدیریت شرایط
  • احساس تعهد به خود برای گذشتن از بحران ها
  • داشتن روحیه مبارز و پرتلاش برای عبور از مشکلات و بحران ها
  • داشتن قدرت تفکر
  • داشتن رویکرد مثبت به زندگی برای مواجهه با بحران ها

غالب افرادی که این ویژگی ها را ندارند، به دلیل وجود مشکلاتی در زندگی از مدیریت بحران های زندگی خود عاجزند. اگر ریشه این ناتوانی مشکلات روحی و روانی باشد فرد می تواند با استفاده از روش های روان درمانی روحیه خود را تقویت کند.

راه های مدیریت بحران

راه های مدیریت بحران | دکتر مهسا کاشفی زاده

مدیریت بحران راه های مختلفی دارد که در شرایط نیاز می توانید از آن ها استفاده کنید. از جمله روش های مدیریت بحران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عبور از بحران یک وظیفه فردی و ناگزیر: عبور از بحران پیش آمده رابه عنوان وظیفه فردی خودتان بدانید تا برای حل آن چاره اندیشی کنید. به خودتان و غریزه تان اعتماد کنید. اگر دچار استرس شدید از مدیتیشن و روش های مختلفی برای حفظ آرامش استفاده نمایید.
  2. برنامه ریزی: یکی از مهمترین نکاتی که می تواند عبور از بحران را برای شما آسان کند، برنامه ریزی است تا با استفاده از روش ها و تکنیک های مختلف بتوانید به سلامت بحران پیش آمده را پشت سر بگذارید.
  3. انتخاب سخنگو برای بحران های کاری یا اجتماعی: در شرایطی که بحران پیش آمده افراد دیگر را نیز تهدید می کند، حتما فردی را برای صحبت با این افراد انتخاب کنید تا با پاسخ های قانع کننده استرس و اضطراب دیگران را کاهش دهد.
  4. روراست بودن: وقتی با یک بحران مواجه می شود با خود و افراد ذینفع روراست و صادق باشید. شما باید برای مدیریت این بحران با احساس آرامش پیش بروید، اخبار بد یا حرف و حدیثهای منفی می تواند در روند حل بحران شرایطی ناخوشایندی را رقم بزند، پس از دامن زدن به بحران ها خودداری کنید.
  5. آگاهی دادن به دیگران: اگر می خواهید بار حل بحران پیش آمده را به تنهایی به دوش نکشید، ذینفعان را نیز در جریان قرار دهید تا به صورت گروهی و مشورتی برای حل بحران چاره اندیشی و اقدام شود.
  6. تمرکز بر بحران و راه حل ها: از هر آنچه تمرکز شما را از حل بحران پرت و دچار فرافکنی می کند پرهیز کنید. در موقعیت های پر هیجان و استرس زای بحران حفظ آرامش و خونسردی به حل بحران پیش آمده کمک می کند.
  7. درخواست کمک از دیگران: یکی از مهمترین مواردی که می تواند حل بحران را تسهیل کند، دریافت مشاوره از کسانی است که توانایی ارائه راه حل های موثر برای عبور از بحران ها را دارند. در زندگی فرد می توان از کمک مشاوران روانشناس کمک گرفت و در بحران های اجتماعی نیز متخصصان حوزه های مختلف می توانند مشاوره های مفیدی برای گذر از بحران ارائه کنند.
  8. آموزش برای کنترل بحران ها: انسان ها در مقاطع مختلف زندگی خود با مشکلاتی مواجه می شوند که اگر توان رویارویی با آن را نداشته باشند آسیب های زیادی می بینند. در صورتی که فرد احساس ناتوانی برای حل بحران ها را دارد باید برای دیدن آموزش های لازم در این زمینه اقدام کند.
  9. دور شدن از شرایط سخت: پذیرش حل بحران پیش آمده برای هر فردی وظیفه خود او می باشد. پذیرش این مساله به فرد کمک می کند تا با عدم مقصر دانستن دیگران اقدامات لازم را برای گذر از بحران پیش آمده انجام دهد.
  10. به روز رسانی برنامه ریزی ها برای حل بحران: حتما برای اینکه بتوانید بحران پیش آمده را مدیریت کنید، برنامه های خود را بروزرسانی کنید تا با کمترین آسیب از این بحران بگذرید. اصرار بر برنامه ریزی های قدیمی و غیرکاربردی شرایط را بدتر می کند.

اهمیت مشاوره روانشناسی در مواجهه با بحران ها

اهمیت مشاوره روانشناسی در مواجهه با بحران ها

بسیاری از افراد به دلیل وجود مشکلات روحی و روانی، در زمان مواجهه با مشکلات سخت از مدیریت بحران پیش آمده عاجز هستند. در این شرایط استفاده از کمک روانشناس بسیار موثر است. مشاوره های روانشناسی کمک می کند تا فرد در زمان بحران آن را مدیریت کنند. اغلب افرادی که زمینه اختلالات روانی را دراند در مواجهه با بحران ها با مشکلات بیشتری مواجه هستند. اگر احساس می کنید نیاز به کمک های مشاوره روانشناسی دارید می توانید از خدمات مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده استفاده کنید. در صورتی که امکان مراجعه حضوری برای دریافت مشاوره نداشته باشید، می توانید از خدمات غیرحضوری مشاوره آنلاین استفاده کنید.

نتیجه گیری

بحران های پیش بینی نشده بخشی از زندگی همه انسان ها است که در هر برهه ای ممکن است رخ دهد. بحران های خانوادگی مانند طلاق و جدایی، از دست دادن عزیزان، شکست های کاری و مالی و… همگی در زمره بحران هایی است که افراد می توانند آن را در طول زندگی خود تجربه کنند. اینکه افراد بتوانند به درستی با آن کنار بیایند و برای حل آن تلاش کنند، نیازمند داشتن مهارت و توانمندی است. به طور کلی افراد می توانند براساس یک قاعده سه گانه بحران ها را پشت سر بگذارند. براساس سرفصل های قاعده عبور از بحران ها فرد باید مراحل زیر را برای عبور از یک بحران به درستی طی کند:

  • تحلیل وضعیت بحرانی که فرد در آن قرار گرفته است
  • تصور بدترین حالت ممکن که فرد در نتیجه این بحران متحمل شود
  • پذیرش و حفظ خونسردی حتی به قیمت صورت گرفتن بدترین حالت ممکن بحران پیش آمده برای فرد و حفظ کردن آرامش خود تا از این بحران عبور کند

اگر به عنوان یک فرد بالغ احساس می کنید، هنوز توانایی لازم برای مواجهه و گذر از بحران ها را ندارید، و در این شرایط دچار استرس، اضطراب و فشارهای روانی سنگین می شود، حتما نیاز به استفاده ز کمک های مشاوره های روانشناسی دارید تا مهارت های لازم برای حل بحران ها را داشته باشید. مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده عضو انجمن روانشناسان ایران، این آمادگی را دارد که مشاوره های لازم در این زمینه را به شما بدهد تا در بحران ها بتوانید با کمترین آسیب و با داشتن روحیه ای سالم بیرون بیایید.

سوالات متداول

1- ویژگی شخصیت های سالم در مواجهه با بحران های چیست؟

  • داشتن قدرت کنترل برای مدیریت شرایط
  • احساس تعهد به خود برای گذشتن از بحران ها
  • داشتن روحیه مبارز و پرتلاش برای عبور از مشکلات و بحران ها
  • داشتن قدرت تفکر
  • داشتن رویکرد مثبت به زندگی برای مواجهه با بحران ها

2- سه قاعده کلی برای مدیریت بحران چیست؟

  • تحلیل بحران
  • تصور بدترین حالت ممکن در نتیجه بحران پیش آمده
  • پذیرش شرایط، حفظ خونسردی و تلاش برای عبور از بحران

3- یک بحران از چه جنبه هایی قابل بررسی است؟

بحران ها می تواند دو روی یک سکه باشد. یک رو مثبت و عامل رشد و یادگیری فرد و روی دیگر منفی که باعث بروز رفتارها و واکنش های مخرب برای فرد است.

4- چرا مدیریت بحران ها مهم است؟

زمانی که افراد با شرایط غیرقابل پیش بینی و سختی مواجه می شوند استرس و اضطراب فراوانی آن ها را فرا می گیرد که ممکن است دست به اقدامات غیرمنطقی و آسیب زا بزنند. از همین مدیریت آن و کسب این توانمندی بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here