خانه خانواده و زوج مدت آشنایی ازدواج

مدت آشنایی ازدواج

۰
مدت آشنایی ازدواج

بسیاری از جوانانی که در سن ازدواج هستند، آشنایی و رابطه دوستی قبل ازدواج را به ازدواج های سنتی و به سبک قدیم ترجیح می دهند. در این میان اما درمورد اینکه مدت آشنایی  ازدواج چقدر باشد برای آن ها ابهاماتی دارد. اگرچه بسیاری از این جوانان سعی می کنند با مشاوره قبل از ازدواج مسیر این آشنایی را منطقی و معقولانه طی می کنند. با این وجود برای بسیاری از جوانان سوال است که مدت آشنایی قبل از ازدواج باید چقدر باشد و چه زمانی عملا برای انجام مراسمات رسمی اقدام کنند. 

چه نیازی به آشنایی قبل از ازدواج است؟

چه نیازی به آشنایی پیش از ازدواج است

بسیاری از کسانی که به رابطه آشنایی پیش از ازدواج بیشتر از ازدواج سنتی تمایل دارند، این روش را مناسب تر می دانند. چرا که بر این باورند مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج به آن ها این فرصت را می دهند تا فرد مقابل را با استرس کمتر و دقت بیشتری بشناسند و در صورت همخوانی ملاک ها و رفتارها برای ازدواج اقدام کند. این دسته افراد مزایای این رابطه ها را بیشتر از معایب آن می دانند. این زوج ها علاوه بر آشنایی های دوطرفه طی مدت آشنایی غیررسمی معتقدند می توانند برای شناخت بیشتر و بهبود کیفیت رابطه از کمک مشاوره ازدواج کمک بگیرند. با این وجود این نگرانی نیز در ان ها وجود دارد که چه مدت زمانی برای تعیین مدت آشنایی  ازدواج لازم است. علاوه براین آیا بر اساس تصور آن ها این روابط مزیتی برای آن ها به همراه دارد یا خیر؟ از همین رو در ادامه به مهمترین مزایا و معایب این نوع روابط می پردازیم: 

مزایای آشنایی قبل از ازدواج

مدت دوستی قبل از ازدواج می تواند مزیت هایی برای افراد به همراه داشته باشد که مهمترین آن ها عبارت است از:

1- فهم و شناخت وجود تفاوت در میان افراد

این موضوع تا حد زیادی کمک می کند افراد از دیدن این تفاوت ها شوکه نشوند. چرا که هر انسانی در محیطی متفاوت رشد می کند. از همین رو علیرغم شباهت هایی که باعث جذب دو نفر به سمت هم می شود، این تفاوت ها نیز وجود دارد و فرد در زمان ازدواج باید این تفاوت ها را در نظر بگیرد.

2- تقویت خودشناسی فرد در تعامل و ارتباط با دیگران

از دیگر مزایای آشنایی پیش از ازدواج خودشناسی بیشتر فرد و شناخت علایق، نقاط ضعف و نقاط قوت او می باشد. در چنین شرایطی گاهی فرد حتی به علایق خود نیز پی می برد.

3- شناخت علایق و سلایق خود

زمانی که با فردی برای ازدواج ارتباط داشته باشید بسیاری از علایق و حتی مواردی که برای شما ناخوشایند است بیشتر پررنگ می شود. در این روابط است که گاهی متوجه می شوید از برخی رفتارها نفرت دارید یا حتی علاقه زیادی به برخی رفتارها و خلقیات دارید. از مزایای دوستی پیش از ازدواج این موارد است که می تواند به شما برای گرفتن تصمیم بهتر کمک کند.

4- آموزش مهارت های ارتباطی در رابطه پیش از ازدواج

از دیگر مزایای دوستی پیش از ازدواج ایجاد فرصت هایی است که برای شما تجربه جدیدی برای ارتباط با دیگران است. اهمیت این رابطه نیز به شما کمک می کند که بتوانید تصمیمات مهمی در رابطه با افراد نزدیک به خود داشته باشید.

 معایب دوستی قبل از ازدواج

در کنار مزایایی که برای مدت دوستی قبل از ازدواج گفته شد، اما این روابط می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد که همین موراد بسیاری را از داشتن رابطه پیش از ازدواج به شکل دوستی منصرف می کند. مهمترین آن عبارت است از:

فریب دادن

بسیاری از مردان جوان به بهانه ارتباط به دختر با وعده ازدواج اعتماد فرد را جلب می کند که این موضوع منجر به سوء استفاده از وی می شود. از آنجا که این روابط غیر رسمی است از همین رو این رابطه برای بسیاری از دختران جوان نگران کننده است.

نگاه منفی به روابط دوستی و آشنایی غیر رسمی پیش از ازدواج

یکی دیگر از معایب این روابط نگاه منفی جامعه به این نوع روابط است. از همین رو این فرد نگرانی زیادی از بابت داشتن این نوع روابط دارد.

عدم توانایی فرد در انتخاب عاقلانه و منطقی

از آنجا که بسیاری از افراد در این روابط درگیر احساسات می شوند از همین رو عاجز از دیدن و شناختن نقاط منفی در فرد هستند. از همین رو نمی توانند به درستی در انتخاب خود کند و کاو کنند. این موضوع می تواند تاثیر منفی در آینده زندگی مشترک داشته باشند و حتی گاهی منجر به طلاق طرفین شود.

نداشتن تفاهم طرفین و بروز عواقب ناخوشایند برای دو طرف

اگرچه این نوع آشنایی ها با هدف ازدواج شکل می گیرد اما در صورت عدم به نتیجه رسیدن این رابطه و جدایی دو طرف عواقب ناخوشایندی گریبانگیر ان ها می شود که می توان بروز افسردگی و مشکلات عاطفی، از دست دادن انگیزه، ناتوانی در برقراری دوباره رابطه با جنس مخالف، عذاب وجدان، مقایسه همسر آینده با فرد جدا شده، بروز روحیات تنوع طلبی و… را از جمله این عواقب ناخوشایند برشمرد. 

مدت آشنایی قبل از ازدواج باید چقدر باشد؟

مدت زمان آشنایی پیش از ازدواج چقدر باشد

پس از همه این توضیحات این سوال اساسی پیش می آیند که مناسب ترین مدت آشنایی قبل از ازدواج چقدر است؟ پاسخ به این سوال را نمی توان به صورت کلی برای همه افراد بیان کرد. با این وجود اساتید مشاوره خانواده بر این باورند که که مدت آشنایی  ازدواج نباید بیشتر از 3 تا 6 ماه باشد. پس از این مدت باید ادامه روند آشنایی با اطلاع خانواده ها و به صورت رسمی صورت بگیرد. این بازه زمانی از نظر روانشناسان می تواند بسیاری از عواقب منفی را خنثی کند. علاوه بر اینکه شکل رسمی این رابطه اطمینان خاطر را برای طرفین ایجاد می کند. علاوه بر اینکه طرفین رابطه می توانند برای بهبود کیفیت رابطه و شناخت بیشتر هم از کمک مشاوره فردی و ازدواج نیز کمک بگیرند.

از آنجا که رابطه غیررسمی در دوران دوستی دوران کوتاه و خوشایندی است بسیاری افراد رفتارهای منفی خود را بروز نمی دهند. این افرادتلاش می کنند تا بهترین نسخه خود را به طرف  مقابل نشان دهند. این در حالی است که پس از ازدواج افراد به خود واقعیشان بر می گرددند، از همین رو ادامه رابطه به شکل رسمی و اطلاع خانواده ها از یک سو و  کمک مشاوره های پیش از ازدواج از سوی دیگر برای شکل گرفتن این رابطه در قالب ازدواج بسیار کمک کننده است. 

چرا دوره آشنایی پیش از ازدواج نباید طولانی باشد؟

یکی از مهمترین مواردی که بسیاری از روانشناسان بر آن تاکید دارند عدم طولانی شدن مدت آشنایی  ازدواج است. اگرچه بسیاری از روانشناسان آشنایی پیش از ازدواج را ضروری می دانند، چرا که معتقدند دختر و پسر در این رابطه می توانند به شناخت کلی از چارچوب های رفتاری و اخلاقی هم دست پیدا کنند. با این وجود از آنجا که این آشنایی با هدف ازدواج است از همین رو معتقدند طولانی شدن این رابطه می تواند منجر به بروز وابستگی کاذب و بروز مشکلات آتی در رابطه آن ها شود. از مهمترین مشکلات عدم واقع بینی فرد در شناخت طرف مقابل است.

این وابستگی کاذب منجر به جریان یافتن رابطه به سمت و سویی می شود که فرد را از مدار منطق خارج کرده و دیگر نمی تواند به درستی درباره ملاک و معیارها و محاسن و معایب طرف مقابل فکر کند. در نهایت این رابطه به شکل احساسی به ازدواجی ختم می شود که با فروکش کردن احساسات ممکن است مشکلات عدیده ای با خود به همراه بیاورد. از همین رو به اعتقاد روانشناسان علاوه بر اینکه مدت آشنایی قبل از ازدواج نباید طولانی تر از 3 تا 6 ماه باشد، باید این روابط به شکل منطقی و درست با مشاوره های روانشناسی همراه باشد. 

در مدت آشنایی ازدواج چه موضوعاتی باید بررسی شود؟

چرا دوره آشنایی قبل از ازدواج نباید طولانی باشد

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در مدت آشنایی قبل از ازدواج مورد توجه قرار دهید مواردی است که باید آن را به صورت دقیق بررسی کنید. گاهی نیز می توانید در قالب سوالات مهم قبل از ازدواج از طرف مقابل این موراد را پیگیر شوید.از مهمترین مواردی که باید در مدت آشنایی  ازدواج مورد توجه قرار دهید:

1- تناسب خانواده ها از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و…

این موضوع به شما کمک می کند تا در آینده در صورت شکل گرفتن رابطه ازدواج دچار مشکلات عدم تفاهم نشوید و اشتراکات برای حل چالش ها کمک کننده خواهد بود.

2- تمکن مالی فرد

شرایطی که می خواهید برای ازدواج اقدام کنید داشتن تمکن اولیه برای شکل دادن زندگی و تامین نیازهای اولیه بسیار ضروری است. علاوه بر اینکه فرد باید توان اداره مالی زندگی و تامین مایحتاج ضروری و هزینه های زندگی را داشته باشد.

3- وجود اعتماد دوطرفه

یکی از مهمترین مواردی که در شکل دادن رابطه بسیار کمک کننده است، اعتمادی است که بر پایه آن رابطه زن و شوهر تقویت می شود.

4- داشتن بلوغ عقلی، احساسی، اجتماعی، جنسی و… طرف مقابل در رابطه

داشتن بلوغ کمک می کند فرد در مقاطع مختلف زندگی و در شرایط مختلف توان اداره امور و تصمیمات درست را داشته باشد. 

بهترین اقداماتی برای شناخت در دوره آشنایی قبل از ازدواج

از مهمترین اقداماتی که لازم است در مدت آشنایی  ازدواج به آن توجه کنید عبارت است از

  • آشنایی با ضابطه در  مدت آشنایی قبل از ازدواج و شناخت اولیه
  • استفاده از کمک مشاوره های ازدواج
  • شکل دادن رفت و آمد خانوادگی طرفین

علائمی که نشان می دهد سریعا باید مدت آشنایی ازدواج را پایان دهید!

علائمی که نشان می دهد سریعا باید مدت آشنایی ازدواج را پایان دهید

در مدت آشنایی  ازدواج پیش از ازدواج اگرچه افراد سعی می کنند بهترین رفتارها را از خود بروز دهند و گاهی مردان با وعده ازدواج دختران را برای این رابطه همراه می کنند. از همین رو در بسیاری از دختران جوان این تردید وجود دارد که آیا این رابطه مناسب ازدواج هست یا خیر؟ روانشناسان برای این موضوع نشانه هایی را معرفی کردند که نشان می دهد در مدت دوستی قبل از ازدواج در صورتی که این موارد را مشاهده کردید، باید متوجه باشید که فرد مقابل قصد ازدواج ندارد از همین رو باید به سرعت به این رابطه خاتمه بدهید. از مهمترین نشانه هایی که باید سریعا به این روابط پایان دهید عبارت است از:

درخواست برای برقراری رابطه جنسی

یکی از مهمترین و شناخته شده ترین علائمی که نشان دهنده سواستفاده فرد و فریب وی با وعده آشنایی پیش از ازدواج می توان به آن اشاره کرد درخواست برقراری رابطه جنسی است. در نظر داشته باشید که هرگاه فرد هدف واقعی از رابطه را ازدواج بداند هرگز تقاضای رابطه جنسی نمی کند. از همین رو این نشانه را جدی بگیرید.

آگاهی خانواده ها از رابطه

در صورتی که فرد قصد ازدواج داشته باشد از طرف مقابل خود می خواهد تا خانواده ها را در جریان این رابطه قرار دهند. در صورتی که فرد شما را تشویق به پنهان کاری و عدم اطلاع خانواده ها کرد این موضوع را دست کم نگیرید.

رابطه آشنایی طولانی مدت

همانطور که پیشتر اشاره شد روانشناسان مدت زمان 3تا 6 ماه را زمان مناسب برای آشنایی پیش از ازدواج اعلام کرده اند، در صورت طولانی شدن این زمان باید بدانید که احتمالا در این رابطه موضوع ازدواج جدی نیست.

احساسات بخشی از رابطه است نه همه آن

فردی که قصد ازدواج داشته باشد در مدت آشنایی  ازدواج فقط آن را در قالب احساسات بیان نمی کند، بلکه برای آن تلاش کرده و سعی در فراهم کردن شرایط واقعی ازدواج می کند.

مطمئن ترین روش برای شناخت قبل از ازدواج چیست؟

در مدت آشنایی قبل از ازدواج یکی از بهترین روش ها دریافت مشاوره روانشناسی است. شما می توانید از کمک دکتر مهسا کاشفی زاده به عنوان یک روانشناس خوب در تهران برای شناخت بیشتر کمک بگیرید. اگر در شهرهای دیگر هستید می توانید از مشاوره آنلاین بهره مند شوید. دکتر مهسا کاشفی زاده عضو انجمن روانشناسان ایران برای تسهیل و رفاه حال مراجعان شرایط دریافت مشاوره آنلاین و غیرحضوری را فراهم کرده است. برای تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره 09121433438 تماس بگیرید.

سوالات متداول

در مدت دوستی قبل از ازدواج آشنایی در حد سوال و جواب کافی است؟

 طبیعتا پاسخ به این سوال منفی است. در کنار روش های مختلفی که برای شناخت دو طرف باید به کار گرفت، استفاده از مشاوره های روانشناسی پیش از ازدواج و نیز آشنایی خانواده ها امری ضروری است.

چه مواردی در مدت آشنایی قبل از ازدواج می تواند به منزله هشدار برای رابطه و لزوم قطع آن است؟

درخواست رابطه جنسی پیش از ازدواج، پنهانکاری و تلاش برای عدم اطلاع خانواده ها از وجود رابطه، طولانی شدن مدت آشنایی و… از مهمترین مواردی است که طرفین رابطه باید در صورت مشاهده آن را به عنوان هشدار جدی در نظر بگیرند.

بهترین مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج چقدر است؟

به گفته روانشناسان و اساتید حوزه روانشناسی بهترین بازه زمانی برای آشنایی پیش از ازدواج حدود 3 تا 6 ماه است. پس از این زمان باید برای شل دادن رابطه به شکل رسمی اقدام کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here