اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

۰
اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

هیجان زیاد و استرس در زندگی روزمره امری طبیعی است، اما وقتی این احساسات به حدی بالا رود که قابل کنترل نباشند و به طور مداوم شما را درگیر کنند، ممکن است شما دچار اختلال اضطراب فراگیر یا (GAD) شوید. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

این اختلال یکی از اختلالات رایج روانی است که ممکن است به شدت زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد. اهمیت شناخت علایم اختلال، درک عوامل موثر و استفاده از روش‌های مناسب درمانی می‌تواند بهبود و کاهش تأثیرات منفی این اختلال روی زندگی شما را فراهم کند. بنابراین برای درک بهتر آن که اختلال اضطراب فراگیر چیست و چه تأثیری می‌تواند بر زندگی ما داشته باشد در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

اختلال اضطراب فراگیر

در ابتدا بیایید به صورت دقیق‌تر بدانیم که اختلال اضطراب فراگیر چیست. احساس اضطراب، نگرانی یا نگرانی بخشی طبیعی از زندگی ما است. با این حال، افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) به شدت نگران هستند که در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد می کند. GAD با احساس دائمی غرق شدن همراه است. افراد مبتلا به GAD ممکن است حتی با وجود آگاهی از اینکه ترس هایشان اغراق آمیز تست باز هم کنترل میزان نگرانی روزانه خود را دشوار بدانند. 

این نگرانی بیش از حد می تواند در مورد هر موقعیت زندگی باشد؛ از امور مالی گرفته تا تعاملات اجتماعی  و باید به طور معمول حداقل به مدت شش ماه رخ دهد تا به عنوان اختلال اضطراب فراگیر طبقه بندی شود. 

با درمان مناسب توسط مشاوره فردی از جمله درمان، دارو، و تغییر شیوه زندگی، این اختلال را مدیریت و گاهی اوقات برطرف کرد. 

علائم اضطراب فراگیر

علائم اضطراب

همه مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر علائم یکسانی ندارند، اما بیشتر افراد ترکیبی از علائم عاطفی، رفتاری و فیزیکی را تجربه می‌کنند که اغلب نوسان دارند و در مواقع استرس بدتر می‌شوند.

علائم عاطفی GAD عبارتند از:

نگرانی های مداوم در سر شما جاری است.

احساس می کنید که اضطراب شما غیر قابل کنترل است . هیچ کاری نمی توانید انجام دهید تا نگرانی را متوقف کنید. این مسائل ممکن است در رابطه با هر چیز و حتی درباره کودکان شما باشد در صورتی که فکر می‌کنید این موضوع کودک شما را نیز درگیر کرده می‌توانید از طریق روانشناسی کودک این موضوع را پیگیری کنید.

افکار مزاحم در مورد چیزهایی که شما را مضطرب می کند؛ شما سعی می کنید از فکر کردن به آنها اجتناب کنید، اما نمی توانید.

ناتوانی در تحمل عدم قطعیت ؛ شما باید بدانید که در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد.

یک احساس فراگیر از دلهره یا ترس.

علائم رفتاری GAD عبارتند از:

ناتوانی در آرامش ، لذت بردن از زمان آرام، یا تنها بودن.

مشکل در تمرکز روی چیزها.

کارها را به تعویق بیندازید زیرا احساس می‌کنید خسته هستید

اجتناب از موقعیت هایی که شما را مضطرب می کند

علائم فیزیکی GAD عبارتند از:

احساس تنش ؛ داشتن سفتی عضلانی یا بدن درد

در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارید زیرا ذهن شما از کار نمی افتد

احساس عصبانیت ، بی قراری یا پرش

مشکلات معده ، حالت تهوع، اسهال

علت ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر

ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر

تحقیقات نشان می دهد که برخی از علل های ژنتیکی ، بیولوژیکی و محیطی بالقوه برای ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر وجود دارد. این موارد شامل: 

ژنتیک

شواهد نشان می دهد که GAD یک بیماری ارثی است، به این معنی که می تواند در خانواده ایجاد شود. یک مطالعه گزارش شده که اگر یکی از والدین آنها به این اختلال مبتلا باشد، کودکان 2.1 تا 2.6 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به GAD خواهند بود. برخی از بیماری‌های دیگر نظیر اختلال دو قطبی نیز می‌تواند از طریق ژنتیک به فرزندان منتقل شوند.

فشار 

قرار گرفتن در معرض رویدادهای آسیب زا و استرس آور زندگی، مانند کودک آزاری، حساسیت مغز را نسبت به استرس افزایش می دهد و به نوبه خود سیستم واکنش به استرس را ضعیف می کند . این علت نیز خطر ابتلای فرد به GAD را افزایش می دهد. در صورتی که به عنوان یک والد با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنید می‌توانید از طریق مشاوره والدین دکتر مهسا کاشفی‌زاده خدمات درمانی مناسب را متناسب با وضعیت خود دریافت کنید.

سایر اختلالات عاطفی

اختلال اضطراب فراگیر اغلب در کنار سایر مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اختلال وسواس اجباری،  استرس پس از سانحه و اختلال هراس رخ می دهد. برای اطلاعات بیشتر درباره اینکه اختلال وسواس اجباری چیست می توانید به مقاله مفصل آن رجوع کنید. یک مطالعه نشان داد که 56٪ از افراد مبتلا به GAD افسردگی نیز داشتند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد GAD و افسردگی منشأ ژنتیکی یکسانی دارند. 

شرایط فیزیکی

محققان گزارش می دهند که اضطراب حدود 40 درصد از افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد. این به این دلیل است که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به هیپوگلیسمی یا قند خون پایین هستند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد دوره های مکرر هیپوگلیسمی باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و متابولیکی می شود که به طور فیزیکی بخشی از مغز را که در پردازش اضطراب نقش دارد، تحت تاثیر قرار می دهد.

GAD معمولاً به تدریج ایجاد می شود و اغلب در ابتدا مورد توجه قرار نمی گیرد. همچنین می تواند بدون هیچ دلیل شناخته شده ای ایجاد شود. این شرایط می‌تواند بر کودکان نیز تاثیرگذار باشد و سبب ایجاد اختلالات خلقی در کودکان شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه

اگر استرس و اضطراب شما به نظر می‌رسد که بیش از حد غیرعادی است و همیشه احساس می‌کنید دچار نگرانی‌هایی هستید، مراجعه به یک روانشناس برای شما توصیه می‌شود. می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر مهسا کاشفی زاده به عنوان روانشناس اقدام به درمان نمایید. همچنین اگر احساس افسردگی و تحریک‌پذیری می‌کنید، یا به مصرف الکل و یا مواد مخدر روی آورده‌اید، احتمالاً درگیر مشکلات روانی دیگر نیز هستید.

افرادی که با افکار خودکشی مواجه هستند، باید به سرعت از یک پزشک برای مشاوره و روان در مانی جستجو کنند. اهمیت ندارد که چقدر زمان می‌گذرد، اضطراب فراگیر با گذشت زمان نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه تشدید می‌شود. به همین دلیل، اقدامات درمانی را در مراحل اولیه آغاز کردن بهتر است زیرا درمان در این مراحل بیشتر احتمال موفقیت بالاتری دارد. 

درمان اختلال اضطراب فراگیر

درمان اختلال اضطراب

درمان اختلال اضطراب فراگیر معمولاً شامل ترکیبی از روش‌های روان‌درمانی، تغییر در سبک زندگی و در برخی موارد داروها است. همچنین، پشتیبانی از خانواده و افراد نزدیک نیز می‌تواند در فرایند درمان و بهبودی مؤثر باشد. در ادامه به شرح روش های مختلف درمانی برای این اختلال می پردازیم:

رفتار درمانی

رفتار درمانی (CBT) شامل ملاقات منظم برای صحبت با یک متخصص سلامت روان یا روانشناس است. هدف رفتار درمانی برای اضطراب فراگیر، تغییر تفکر و رفتار شماست. 

نسبت به انواع دیگر شرایط، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) .

در جلسات درمانی، یاد خواهید گرفت که چگونه افکار مضطرب خود را تشخیص داده و مدیریت کنید. درمانگر شما همچنین به شما یاد می دهد که چگونه هنگام بروز افکار ناراحت کننده، خود را آرام کنید.

استفاده از داروی اختلال اضطراب فراگیر

رایج ترین داروهای مورد استفاده برای اختلالات اضطرابی، داروهای ضد افسردگی هستند، مانند:  

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) :

SSRI ها، مانند Zoloft یا Paxil، یکی از رایج ترین داروهای ضد افسردگی هستند. این قرص با افزایش سطح سروتونین در مغز، انتقال دهنده عصبی مرتبط با رضایت و سطوح پایین تر اضطراب، کار می کنند. 

مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) :

طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی، SNRIها، نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی نیز به‌عنوان گزینه درمانی خط اول تجویز می‌شوند . این دارو ها نیز مانند SSRI ها عمل می کنند، با این تفاوت که سطح نوراپی نفرین را نیز افزایش می دهند؛ که سبب میشود یک انتقال دهنده عصبی که به بدن کمک می کند به استرس پاسخ دهد. 

با این حال، داروهای ضد افسردگی مشکل اساسی را درمان نمی کنند. سطوح پایین سروتونین لزوماً باعث اضطراب یا افسردگی نمی شود. بنابراین، در حالی که داروهای ضد افسردگی می توانند به تثبیت وضعیت عاطفی فرد کمک کنند، اما علت اصلی اضطراب را برطرف نمی کنند. 

تغییر سبک زندگی

بسیاری از افراد می توانند با اتخاذ برخی تغییرات در سبک زندگی یا رفتار، آرامش پیدا کنند. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

در صورت امکان به صورت منظرم ورزش انجام دهید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی.

خواب کافی.

تمرین یوگا و مدیتیشن.

اجتناب از محرک ها، مانند قهوه، قرص های لاغری، و قرص های کافئین.

صحبت کردن با یک دوست، همسر یا یکی از اعضای خانواده قابل اعتماد در مورد ترس ها و نگرانی ها.

توجه به روش‌های درمانی می‌تواند بر روابط شما با اطرافیانتان تاثیرگذار باشد و از بروز اختلالات دیگری برای فرزندان شما مثل اختلال سلوک در کودکان و افسردگی جلوگیری کند.

روش تشخیص اختلال اضطراب فراگیر

تشخیص اختلال اضطراب فراگیر

بر اساس آخرین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ( DSM-5 )  برای تشخیص، باید حداقل به مدت شش ماه  و یا بیشتر از شش ماه به مدت زمان بیش از حد در روز اضطراب و نگرانی داشته باشید.

علاوه بر این، نگرانی به گونه ای باشه که نتوان به هیچ محرک خاصی نسبت داد که می تواند نمونه ای از فوبیا یا ترس از داشتن یک حمله پانیک یا اختلال هراس (مقاله جدید) باشد که به عنوان اختلال پانیک طبقه بندی می شود. 

پزشک یا متخصص سلامت روان شما از معیارهای DSM-5 برای تشخیص، به عنوان بخشی از یک پرسشنامه روانشناختی استفاده می کند. آنها همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی برای تعیین اینکه آیا اضطراب شما می تواند با یک بیماری زمینه ای مرتبط باشد نیز انجام دهند. همچنین شما می‌توانید برای اختلالات دیگری مثل   درمان اختلال اضطراب منتشر با کلینیک دکتر مهسا کاشفی‌زاده در ارتباط باشید.

روش‌های پیشگیری از اضطراب فراگیر

روش‌های پیشگیری از اضطراب

اختلالات اضطرابی مانند GAD همیشه قابل پیشگیری نیستند. اما مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از آن یا کاهش علائم خود انجام دهید:

پس از یک تجربه آسیب زا یا ناراحت کننده یا اگر بیش از حد معمول احساس اضطراب می کنید، به دنبال مشاوره و پشتیبانی باشید.

3-5 روز در هفته 30 دقیقه یا بیشتر ورزش کنید.

با دیگران در ارتباط باشید. منزوی نشوید

زمانی که شروع به نگرانی کردید استراحت کنید. سعی کنید نگرانی های مربوط به گذشته را کنار بگذارید.

اگر برنامه ای برای درمان اضطراب دارید ، به آن پایبند باشید.

قبل از مصرف هر گونه دارو یا داروهای گیاهی بدون نسخه از پزشک یا داروساز خود سوال کنید . بسیاری از آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند علائم اضطراب را افزایش دهند.

تکنیک های مدیریت استرس را تمرین کنید .

پیوستن به یک گروه حمایتی برای افرادی که با اضطراب سروکار دارند را در نظر بگیرید.

تا جایی که می توانید از مصرف مواد خودداری کنید یا آن را محدود کنید.

چیزها را در اولویت قرار دهید تا غرق نشوید.

وجود اختلالات مختلف می‌تواند زندگی فراد را تحت تاثیر قرار دهد برخی از این اضطراب‌ها مانند اختلال اضطرابی منتشر هستند. در صورت تمایل برای اطلاعات بیشتر درباره اینکه اختلال اضطراب منتشر چیست می‌توانید مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

عوارض اختلال اضطراب فراگیر

عوارض اختلال اضطراب

اختلال اضطراب فراگیر می تواند منجر به تشدید سایر مشکلات روحی و جسمی مانند:

افسردگی، که اغلب با یک اختلال اضطرابی  (مقاله جدید) رخ می دهد

مشکلات خواب

سوء استفاده از مواد مخدر یا الکل

مشکلات گوارشی

ایزوله سازی اجتماعی

چالش های کار یا تحصیل

کاهش کیفیت زندگی

فکر کردن یا اقدام به خودکشی

جستجوی سریع مشاوره برای اختلال اضطراب فراگیر ممکن است به جلوگیری از این مسائل کمک کند.

نتیجه گیری 

به طور خلاصه، GAD اختلالی است که موجب نگرانی‌ها و استرس‌های زیاد در فرد می‌شود و می‌تواند تأثیرات منفی بر کیفیت زندگی او داشته باشد. برای مدیریت این اختلال، مهم است که فرد به دنبال روش‌های مناسب درمانی با پزشک یا روان‌شناس مشورت کند و از راهکارهای مختلفی نظیر تغییر سبک زندگی، تمرینات روان‌شناختی و در صورت لزوم داروهای معرفی شده توسط پزشک استفاده کند.

روانشناسی نقش بسیار مهمی در شناخت و درمان اختلالات روانی ایفا می‌کند. به‌عنوان یک روانشناس دکتر مهسا کاشفی زاده با دانش و تجربه‌اش به بهبود وضعیت روحی افراد کمک بزرگی می‌کند. مشاوره با روانشناس‌های ماهر می‌تواند بهبود قابل توجهی در زندگی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر ایجاد کند. 

سوالات متداول 

1- چه کسانی  تحت تأثیر اضطراب فراگیر (GAD) قرار می‌گیرد؟

اعتقاد بر این است که زنان دو برابر نسبت به مردان احتمال مبتلا شدن به اختلال اضطراب عمومی دارند. GAD به آرامی آغاز می‌شود، اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی، با علایمی که ممکن است در زمان‌های استرس بدتر شوند. سن شروع متغیر است اما بیشتر در نوجوانان و کودکان بزرگتر اتفاق می‌افتد تا در کودکان کوچک‌تر.   

2- آیا می توانید یک زندگی عادی با اختلال اضطراب فراگیر داشته باشید؟

بله. اگر بتوانید علائم خود را کنترل کنید و درمان مناسب دریافت کنید، می توانید یک زندگی عادی داشته باشید.

3- نمونه ای از اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

با اختلال اضطراب فراگیر ممکن است نگران سلامتی، پول، شغل، مدرسه، خانواده یا چیزهای دیگر باشید. این نگرانی ها قوی تر از نگرانی های معمولی هستند.

4- آیا اختلال اضطراب فراگیر یک بیماری روانی جدی در نظر گرفته می شود؟

بله اختلال اضطراب فراگیر یک بیماری روانی جدی در نظر گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here