ترس چیست؟ چگونه بر ترسمان غلبه کنیم؟

۰
ترس چیست؟ چگونه بر ترسمان غلبه کنیم؟

همه ما از بدو تولد ترسیدن از چیزی را تجربه کرده‌ایم. اما واقعا دلیل بروز ترس چیست؟ ترس یک احساس طبیعی است که همه انسان‌ها آن را تجربه می‌کنند. ترس می‌تواند در پاسخ به یک تهدید واقعی یا خیالی ایجاد شود. در حالی که ترس می‌تواند مفید باشد و به ما کمک کند تا از خطرات دوری کنیم، اما می‌تواند در صورت شدید شدن، زندگی ما را مختل کند. در این مقاله، ما به بررسی مفهوم اینکه ترس چیست؟ علائم آن کدامند وعلل و انواع ترس می‌پردازیم. همچنین روش‌های غلبه بر ترس را به شما آموزش خواهیم داد.

ترس چیست؟

ترس چیست؟

ترس یک احساس عاطفی است که با احساس خطر یا تهدید همراه است. این احساس می‌تواند در پاسخ به یک تهدید واقعی یا خیالی ایجاد شود. ترس می‌تواند باعث تغییراتی در بدن و ذهن ما شود که به ما کمک می‌کند تا با تهدید مقابله کنیم. سادگورو(یک عارف، نویسنده و مربی یوگا هندی) می‌گوید که ترس یک احساس طبیعی است، اما زمانی که بیش از حد شدید شود، می‌تواند به جنون تبدیل شود.

او توضیح می‌دهد که ترس ما همیشه در مورد چیزی است که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، اما آینده وجود ندارد. آینده فقط یک تصور در ذهن ما است. بنابراین، ترس ما همیشه در مورد چیزی است که وجود ندارد، که یعنی ترس ما صد در صد خیالی است.

به گفته سادگورو، مردم ممکن است در سطوحی از جنون باشند که از نظر اجتماعی پذیرفته شده‌اند، مانند ترس از ارتفاع یا ترس از صحبت کردن در جمع. اما اگر از چیزی می‌ترسید یا رنج می‌برید که وجود ندارد، این به معنای دیوانگی است. او می‌گوید که برای درمان فوبیا و غلبه بر ترس، باید از ذهن خود خارج شویم و در واقعیت زندگی کنیم. زندگی در حال حاضر اتفاق می‌افتد، نه در آینده یا گذشته.

  • واکنش بیوشیمیایی ترس چیست؟

هنگامی که احساس ترس می‌کنیم، بدن ما یک سری واکنش‌های بیوشیمیایی را تجربه می‌کند. واکنش ترس در مغز شروع می شود و برای ایجاد آمادگی برای بهترین دفاع یا فرار در سراسر بدن پخش می شود. واکنش ترس در ناحیه ای از مغز به نام آمیگدالا( بادامک مغز) شروع می شود. این هسته‌های بادام شکل در لوب گیجگاهی مغز وظیفه تشخیص اهمیت عاطفی محرک‌ها را بر عهده دارد.

این واکنش در مورد خشم و ترس بیشتر است. یک محرک تهدیدآمیز، مانند دیدن یک شکارچی، واکنش ترس را در آمیگدالا ایجاد می کند که نواحی درگیر در آماده سازی برای عملکردهای حرکتی مرتبط با جنگ یا گریز را فعال می کند. همچنین باعث آزاد شدن هورمون های استرس و سیستم عصبی سمپاتیک می شود.

این امر منجر به تغییرات بدنی می شود که ما را در هنگام خطر آماده می کند. در این حالت مغز بیش فعال می شود، مردمک ها گشاد می شوند و تنفس تسریع می یابد. ضربان قلب و فشار خون بالا می رود. جریان خون و جریان گلوکز به عضلات اسکلتی افزایش می یابد. اندام های غیر حیاتی مانند دستگاه گوارش برای بقاء کند می شوند.
بخشی از مغز به نام هیپوکامپ به طور نزدیکی با آمیگدالا ارتباط دارد. هیپوکامپ و قشر پیشانی به مغز کمک می کنند تا تهدید درک شده را تفسیر کند که به فرد کمک می کند بفهمد آیا یک تهدید درک شده واقعی است.
برای مثال، دیدن شیر در طبیعت می تواند واکنش ترس شدیدی را ایجاد کند، اما دیدن همان شیر در باغ وحش بیشتر حس کنجکاوی و تفکر در مورد حیوان شیر را دارد. اساساً، مدار “تفکر” مغز ما به مناطق “عاطفی” ما اطمینان می دهد که ما در وضعیت خوبی هستیم.
اگر با علائم ترس روبه‌رو شده‌اید و یا نمی‌دانید که علائم مربوط به ترس چیست؟ با یک متخصص روان درمانی مشورت کنید. شما می‌توانید با یک روانشناس آنلاین یا به صورت حضوری با دکتر مهسا کاشفی زاده مشاوره بگیرید

  • واکنش عاطفی ترس چیست؟

واکنش عاطفی ترس، مجموعه‌ای از احساسات و افکار منفی است که در پاسخ به یک تهدید واقعی یا خیالی ایجاد می‌شود. این واکنش‌ها می‌توانند شامل احساس ناامنی، وحشت، خستگی و ناتوانی باشد.

واکنش عاطفی ترس اغلب با واکنش‌های جسمی مانند افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، تعریق، تنفس سریع و انقباض عضلات همراه است. این واکنش‌های جسمی به ما کمک می‌کنند تا با تهدید مقابله کنیم.

واکنش عاطفی ترس می‌تواند به صورت مثبت یا منفی بر زندگی ما تأثیر بگذارد. در برخی موارد، این واکنش می‌تواند به ما کمک کند تا از خطرات دوری کنیم. در موارد دیگر، این واکنش باعث می شود که ما در موقعیت‌های خطرناک رفتار غیر منطقی داشته باشیم.

علائم ترس را بشناسید!

علائم ترس

ترس اغلب شامل علائم جسمی و احساسی است. هر فردی ممکن است ترس را متفاوت تجربه کند. علایم ترس به دو دسته فیزیکی و روانشناختی تقسیم بندی می شوند.

1- نشانه‌های فیزیکی

برخی از علائم و نشانه های فیزیکی ترس عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • لرز
  • دهان خشک
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب تند
  • تنگی نفس
  • تعریق
  • ناراحتی معده

2- نشانه‌های روانشناختی

علاوه بر علائم فیزیکی ترس، افراد ممکن است نشانه های روانشناختی زیر را داشته باشند:

  • احساس غرق شدن
  • ناراحتی زیاد
  • احساس عدم کنترل
  • احساس مرگ قریب الوقوع

علت ترس چیست؟

علت ترس

ترس احساسی طبیعی است که در پاسخ به تهدید به آسیب، چه واقعی و چه خیالی، ایجاد می شود. این تهدید می تواند برای سلامت جسمی، عاطفی یا روانی ما باشد. در حالی که برخی چیزها در وجود انسان ترس ایجاد می کنند، می توانیم یاد بگیریم که تقریباً از هر چیزی بترسیم. برخی محرک‌هایی که به صورت متدول باعث ترس می شوند عبارتند از:

  • تاریکی یا از دست دادن دید اطراف
  • ارتفاع زیاد و پرواز
  • تعامل اجتماعی ویا طرد شدن از جمع
  • مارها، جوندگان، عنکبوت ها و سایر حیوانات
  • مرگ و میر

بهتر است به یاد داشته باشید که ترس یک واکنش طبیعی است و می تواند به ما کمک کند تا از خطرات دوری کنیم. با این حال، اگر ترس شما شدید است یا زندگی شما را مختل می کند، مهم است که در یک مشاوره روانشناسی با دکتر مهسا کاشفی زاده صحبت کنید.

انواع ترس در زندگی کدامند؟

انواع ترس در زندگی کدامند؟

ترس واکنشی طبیعی به تهدید است و این واکنش می‌تواند منطقی یا غیرمنطقی باشد. مغز ما طوری طراحی شده که ترس را به عنوان راهی برای هشدار دادن به ما درمورد خطر تلقی کند. برای درک انواع ترس آنها را در سه دسته بندی بررسی می‌کنیم.

1- ترس منطقی

ترس منطقی واکنشی مبتنی بر عقل است که در پاسخ به یک تهدید واقعی ایجاد می‌شود. این نوع ترس می‌تواند به ما کمک کند تا از خطرات دوری کنیم. مثلا دیدن یک مار سمی در نزدیکی ما می‌تواند باعث ترس منطقی در درون ما شود. این ترس به ما کمک می‌کند تا از مار دوری و از گزش آن جلوگیری کنیم.

2- ترس ذهنی

ترس ذهنی واکنشی غیرمنطقی است که در پاسخ به یک تهدید خیالی یا غیرواقعی ایجاد می‌شود. این نوع ترس می‌تواند بر زندگی ما تأثیر منفی بگذارد. ترس از صحبت کردن در جمع، ترس از ارتفاع یا ترس از تاریکی از جمله ترس‌های ذهنی هستند. این ترس‌ها و استرس واضطراب می‌توانند باعث شوند که از انجام کارهایی که دوست داریم خودداری کنیم.

3- ترس اولیه

ترس اولیه ترسی است که به طور طبیعی در انسان وجود دارد. این نوع ترس معمولاً با تجربه‌های گذشته یا حافظه ژنتیکی ما مرتبط است. ترس از مارو تاریکی از جمله ترس‌های اولیه هستند. این ترس‌ها معمولاً در دوران کودکی ایجاد می‌شوند و می‌توانند در طول زندگی ادامه داشته باشند.

انواع ترس مرتبط با اختلالات اضطرابی

انواع ترس مرتبط با اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی گروهی از بیماری‌های روانی هستند که با احساس اضطراب، نگرانی یا ترس غیرعادی و مداوم مشخص می‌شوند. این اختلالات می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر زندگی فرد داشته باشند و باعث مشکلاتی در کار، مدرسه، روابط و سایر زمینه‌های زندگی شوند. مثلا استرس پس از سانحه یکی از انواع اختلال اضطرابی محسوب می‌شود. ترس‌ها می‌توانند با اختلالات اضطرابی مرتبط باشند. برخی از اختلالات اضطرابی که با ترس همراه هستند عبارتند از:

· آگورافوبیا
· اختلال اضطراب فراگیر
· اختلال هراس
· اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
· اختلال اضطراب جدایی
· اختلال اضطراب اجتماعی
· فوبیای خاص

ترس در خواب نشانه چیست؟

خواب های ترسناک تقریباً همیشه در مورد مسائل واقعی هستند که شما را تهدید می کنند. چه محیط کار یا خانه‌تان، رویاها می‌توانند به شما کمک کنند تا آن‌ها را درک کنید و به آن‌ها اشراف پیدا کنید. ترس در خواب می تواند به ما کمک کند تا مسائل حل نشده را کشف کنیم و راه حل هایی برای آن پیدا کنیم. همچنین ترس در خواب می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات اضطرابی باشد. اگر اغلب در خواب از چیزی می‌ترسید، بهتر است یک مشاوره فردی با یک متخصص داشته باشید.

روشهای غلبه بر ترس

روشهای غلبه بر ترس

فرقی نمی کند چه چیزی شما را می‌ترساند، در اینجا نکاتی برای افرادی که با ترس‌های روزمره مقابله می‌کنند آورده شده است. ترس یک احساس طبیعی است، اما می‌توان بر آن غلبه کرد. زمانی که از ترس یا اضطراب پر شده‌اید، فکر کردن غیرممکن است. اولین کاری که باید برای مدیریت استرس انجام دهید این است که استراحت کنید تا بتوانید از نظر جسمی آرام شوید. 15 دقیقه با قدم زدن در اطراف ، درست کردن یک فنجان چای یا حمام کردن، خود را از نگرانی خلاص کنید.

  1. با ترس‌هایتان روبرو شوید. اجتناب از ترس‌ها آن‌ها را ترسناک‌تر می‌کند. برای مثال، اگر یک روز هنگام سوار شدن آسانسور وحشت کردید، بهتر است روز بعد دوباره آسانسور سوار شوید.
  2. گاهی اوقات به چالش کشیدن افکار ترسناک کمک می‌کند. برای مثال، اگر از گیر افتادن در آسانسور و خفگی می‌ترسید، از خود بپرسید که آیا تا به حال شنیده‌اید که این اتفاق برای کسی بیفتد؟ از خود بپرسید به دوستی که ترس مشابهی داشت چه می‌گفتید؟
  3. لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و مکانی امن و آرام را تصور کنید. می‌تواند تصویری از شما در حال قدم زدن در یک ساحل زیبا، یا یک خاطره شاد از دوران کودکی باشد. بگذارید احساسات مثبت شما را آرام کنند تا زمانی که احساس آرامش بیشتری کنید.
  4. صحبت کردن درباره ترس‌ها، بسیاری از آن‌ها را از بین می‌برد. اگر نمی‌توانید با شریک زندگی، دوست یا اعضای خانواده صحبت کنید، برای درمان استرس به سراغ روان درمانی بروید.

نتیجه گیری

ترس یکی از هفت احساسی است که همه افراد در سراسر جهان تجربه می کنند. ترس با تهدید آسیب جسمی ، عاطفی یا روانی، واقعی یا خیالی به وجود می آید. در حالی که ترس یک احساس “منفی” در نظر گرفته می شود، ولی در واقع نقش مهمی در ایمن نگه داشتن ما دارد؛ زیرا ما را برای مقابله با خطر بالقوه آماده می کند.

سوالات متداول

1- ترس خوب است یا بد؟ چرا؟

ترس می تواند سالم باشد و به شما غرایز بقایی می دهد که برای حفظ امنیت خود در برابر خطر نیاز دارید. ترس زمانی ناسالم است که شما را بیش از حد محتاط کند و از انجام کارهایی که از آنها لذت می برید جلوگیری کند.

2- چه زمانی باید برای ترس خود به دنبال کمک حرفه ای باشم؟

اگر ترس شما به قدری شدید است که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، باید به دنبال کمک حرفه ای باشید. یک درمانگر می تواند به شما یاد دهد که چگونه با ترس خود مقابله کنید و استراتژی هایی برای غلبه بر آن ایجاد کنید.

3- در واکنش به ترس چه اتفاقی در بدن می افتد؟

تعداد تنفس و ضربان قلب افزایش می‌یابد، رگ‌های خونی محیطی – به عنوان مثال در پوست – منقبض می‌شوند، رگ‌های خونی مرکزی اطراف اندام‌های حیاتی منبسط می‌شوند تا اکسیژن و مواد مغذی را در آن‌ها پر کنند. خون پمپاژ می‌شود و ماهیچه‌ها آماده واکنش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here